Skærme
Fijala 3554
17" eller 19"?
Fra : Anders Houmark

Dato : 22-02-05 23:18

Hej
Jeg har brug for en skærm som erstatning for min Samsung 959NF. Jeg vil
gerne have TFT pga. lavere strømforbrug (og dermed mindre opvarming af
lokalet) og også pga. den fysiske størrelse. Skærmen bruges hovedsageligt
til tekstlæsning og derefter kommer videoklip/dvd og spil.

Efter et par dages informationssøgning har jeg fundet frem til følgene
skærme som jeg synes er interessante:

ViewSonic VP171b. 8ms 17" tft.
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121016). Den koster 2906 kroner
Modellen her har et -2 efter "VP171b" og det betyder vist at det er en nyere
model, og at den har Pivot funktion.

Samsung 913N. 19" med 8ms til 3285 kroner
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118842). Til gengæld har den ikke
DVI indgang.

Samsung 710 . Der er mange modeller, for mig er det kun følgene der er
interessante:
710 N: 12ms VGA only. Pris: ca. omkring 2500, der er vildt mange forskellige
N'ere på edbpriser?
710 T: 12ms DVI/VGA and pivot function. Pris: 2.210 kr.
710 T lyder mest spændende, pga. DVI indgang og prisen. Desværre kan jeg kun
finde den i sølv på edbpriser

Har jeg glemt nogle skærme må i gerne sige til :)

Jeg er i tvivl om jeg skal gå efter 12 eller 8ms? Tomshardware siger at 12ms
er bedst til tekstlæsning og filmvisning, og 8ms er bedst til spil.
Hvad er smartest at købe: en kæmpe 19" tft som kører med "lav opløsning" og
ikke har dvi indgang, eller en 17" viewsonic som har masser af indgange (2
x vga og 1 x dvi)
Bruger man overhovedet Pivot funktionen til noget som helst?
Flere spørgsmål? (hvis i ikke har opdaget det, så er jeg rimelig meget i
vildredde :)

Er der forresten nogle af jer der ved om der følger DVI kabel med til
VP171b-2 og 710T?

På forhånd tak, hvis nogle overhovedet er nået så langt ned i min besked og
orker at svare ;)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : BuFFerz

Dato : 23-02-05 00:24

Om få dage snupper jeg mig en Samsung 913N. 19" 8ms

:)

--
Bufferz
www.Yoo.dk

Fra : Søren Lund

Dato : 23-02-05 08:35

Anders Houmark wrote:

> [...]
> det er en nyere model, og at den har Pivot funktion.
>
> Samsung 913N. 19" med 8ms til 3285 kroner

Selv ville jeg vælge 17" størrelsen, da 1280x1024 passer perfekt til en
skærm i denne størrelse. En 19" fylder mere uden at give dig ekstra
plads på dit digitale skrivebord, derfor synes jeg det er en skam, at
producenterne har valgt at låse 19" modellerne i netop den opløsning.
Det er naturligvis min personlige præference.

> [...]
> spil. Hvad er smartest at købe: en kæmpe 19" tft som kører med "lav
> opløsning" og ikke har dvi indgang, eller en 17" viewsonic som har

Selv ville jeg vælge skærmen med DVI, idet billedkvaliteten er markant
bedre end gennem VGA. Sådan forholder det sig i hvert fald på min
Viewsonic VP171, som er jeg ovenud tilfreds med. Jeg har set flere
andre nævne netop dette i sammenligningen mellem VGA og DVI. Om du
vælger 12 eller 8 ms er efter min mening føjtende ligegyldigt: Min
VP171 kører med 16ms og har ingen problemer i forhold til spil. Det er
et spørgmål om forskellen mellem virkeligt godt eller virkelig,
virkelig godt :)

> Bruger man overhovedet Pivot funktionen til noget som helst?
> Flere spørgsmål? (hvis i ikke har opdaget det, så er jeg rimelig
> meget i vildredde :)

Du skal ikke købe efter Pivot funktionen. Jeg bruger det aldrig, dels
pga. den lave betragtningsvinkel og dels fordi jeg ikke gider vende
skærme i tide og utide. Hvis nu jeg havde to ved siden af hinanden,
kunne det være en anden sag :)

> Er der forresten nogle af jer der ved om der følger DVI kabel med til
> VP171b-2 og 710T?

Der fulgte DVI og VGA med til min VP171, men det er den tidligere
model, men mon ikke der er de samme kabler med i kassen til den nye?

--
Med venlig hilsen,
Søren Lund

Fra : mg

Dato : 23-02-05 09:39

Tag ud i en butik og se forskellen mellem 17 og 19 tommer, det er det
sikreste, det er en smagssag,
er ikke selv i tvivl 19 tommer er meget mere behagelig,
ligesom tv´i stuen , der er et 28 tommer også skønnere end et 22 tommer

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-05 13:40

In article <xn0dyua40efmvzs007@news.inet.tele.dk>,
Søren Lund <mufoxe@hotmail.com> wrote:

> [...]
> skam, at producenterne har valgt at låse 19" modellerne i netop den
> opløsning. Det er naturligvis min personlige præference.

Sådan siger alle computernørder. Misforstå mig ikke. Jeg bruger selv en
bærbar computer med endnu højere opløsning og betydeligt mindre skærm.
Det er bare min erfaring, at ældre mennesker eller folk, der ikke
interesserer sig for computere, hellere vil have tingene store og
tydelige. Jeg har haft mange diskussioner med mine forældre og andre
ældre mennesker, samt sekretærer og andre henne på arbejdet. De
sidstnævnte er ofte yngre mennesker med glimrende øjne. Det er mig
umuligt at forklare dem, at det kan være en fordel, at have flere ting
med på skærmen, at kunne se en større del af det samme dokument eller
mere af en hjemmeside. De kan heller ikke se, at en fladskærm tegner
skarpest ved den maksimale opløsning. De siger bare: "Uha, nogle små
bogstaver. Dem kan jeg ikke holde ud at se på". Så til de fleste
"almindelige" mennesker vil en 19" skærm være at foretrække.

> [...]
> min Viewsonic VP171, som er jeg ovenud tilfreds med. Jeg har set
> flere andre nævne netop dette i sammenligningen mellem VGA og DVI.

I mange anmeldelser skriver de, at forskellen er minimal. I mange
sammenlignende test skriver de om skærme, at teksten står meget skarpt,
selv om skærmen ikke har DVI. Det betyder med andre ord, at en skærm
sagtens kan tegne skarpt uden DVI. Jeg læste også et sted, at mange
producenter sjusker med VGA-indgangen, når skærmen også har DVI. Hvis
man så skifter mellem VGA og DVI på den samme skærm, giver DVI en
tydelig forbedring. Det er jo ikke et udtryk for, hvordan kvaliteten
generelt er med VGA, men det er et smart trick. Så bliver man jo glad
for, at man ofrede lidt ekstra for at få DVI. Så jeg synes ikke, det kan
betale sig at gå ud over sit budget for at få DVI. Jeg vil i stedet
mene, at det er bedre at bruge pengene på en 19" i stedet for en 17"
skærm. Men kan man få råd til en skærm med DVI, er det da fint. På
papiret er det jo en bedre løsning.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 24-02-05 05:14

Henrik Münster skrev:

> [...]
> bogstaver. Dem kan jeg ikke holde ud at se på". Så til de fleste
> "almindelige" mennesker vil en 19" skærm være at foretrække.

Det er da også fornuftigt. Man kan trods alt lave ret små bogstaver på en
19" 1280x1024 skærm. Man skriver jo heller ud med fontstørrelse 1 bare
fordi man har en 1200 DPI printer. Det kan godt være at man kan se at meget
små bogstaver ikke ser perfekte ud på en 19" skærm, men i praksis kan man
arbejde med flere bogstaver på skærmen.

* Hvis man ser videoklip/DVD er opløsningen ret ligegyldig. Men en stor
skærm er god, især hvis man vil sidde behageligt eller der er flere
tilskuere.
* Som Jesper skriver er det ikke altid praktisk at sidde helt tæt på
skærmen.
* Når jeg lave tekstbehandling foretrækker jeg at se sider i skala 1:1 (med
xdvi) og en A4 portræt side kan lige være på en 19" skærm.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Nicolai

Dato : 23-02-05 09:54

> [...]
> nyere
> model, og at den har Pivot funktion.
>
> Samsung 913N. 19" med 8ms til 3285 kroner

Hvis du ikke har DVI behovet så sag den samsung. SUVERÆN til prisen.

Fra : Nicolai

Dato : 23-02-05 10:07

> [...]
> nyere
> model, og at den har Pivot funktion.
>
> Samsung 913N. 19" med 8ms til 3285 kroner

Hvis du ikke har DVI behovet så tag den samsung. SUVERÆN til prisen. Jeg er
svært tilfreds - i "samarbejde" med et 6800GT grafikkort.

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 11:52

Jeg har både en 17'' og en 19'' og foretrækker 19'' størrelse. Jeg synes at
ikonstørrelser på en 17'' med 1280x1024 kan være i underkanten og at jeg
bliver nødt til at have skærmen lidt tættere på når jeg arbejder.
19'' kan komfortabelt stilles lidt længere væk så der er plads til tastatur
og papirer og hvis man i øvrigt har brug for lidt plads til albuerne.