Padding, arvinger, IE og min bare mås :)
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 22:42

Jeg er igang med at redesigne hele min hjemmeside.

Jeg har aldrig lavet noget med rene layers (uden tabeller) og så omfattende
CSS før, og siden skal samtidig kunne valideres i XHTML og CSS.

Jeg er kun nået til menuen, som jeg har kæmpet meget med... og den ser fin
ud i FireFox, men i IE der er der for stor padding og den rykker en af
menupunkterne ned på næste linie selvom det hele burde kunne være på een
linie (758px).

http://www.kennethbon.dk/kennethbon-05/index.php

1. Paddingproblemet som nævnt ovenfår

2. Jeg forstår ikke, hvorfor jeg har skulle trække 20 fra i den padding, jeg
sætter INDE i div'en. Som jeg forstår det, så skal padding kun trækkes fra
div'ens bredde, hvis den er på selve div'en og ikke hvis den er på en <a>
eller en <span> inde i div'en (som den er hos mig. Ikke desto mindre har jeg
skulle trække 20 fra 'totallængden' på de forsk. menudivs (som jeg har
regnet ud til at være 758 med 34px mellemrum mellem hver), fordi den 20px
padding i hhv <span> eller <a> åbenbart skubber det hele (de 20px er med for
at gøre plads til prikken foran menuen). Men som nævnt forstår jeg ikke,
hvorfor paddingen bliver lagt til div'ens bredde, når den angives i en

3. Samtidig forstår jeg ikke, hvorfor jeg i hhv <span> og <a> skal angive
width, height, alignment mv, når det i forvejen er angivet i
modermenudiv'en. Det skulle vel give sig selv med nedarving, men det gør det
ikke. Jeg er nødt til at fortælle underelementet, at det skal se sådan og
sådan ud (som om den er ligeglad med fx #menufamily, når først den er
begyndt på sin egen <span> eller <a>).

Jeg håber, jeg har gjort mig forståelig og folk kan bære over med måske
dumme spørgsmål, men jeg er lidt ny i hele det her med at bygge op uden
tabeller og med så omfattende CSS :)

Hygge,

Kenneth

Fra : Per Rasmussen

Dato : 23-02-05 10:34

NumZie wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> ud i FireFox, men i IE der er der for stor padding og den rykker en af
> menupunkterne ned på næste linie selvom det hele burde kunne være på een

Det undrer mig at du bruger div id fremfor at bruge ul og li
prøv f.eks at kikke på http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 11:16

"Per Rasmussen" <jeg@skalgivedig.dk> wrote in message

> Det undrer mig at du bruger div id fremfor at bruge ul og li
> prøv f.eks at kikke på http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/
>
> PerR

Nu er jeg ikke så meget inde i det endnu desværre :( Jeg kan ikke lige se
forskel/fordel ved at bruge det ene fremfor det andet (selvom der sikkert er
flere :).

/Kenneth