Andet multimedie
bentjuul 3670
Runde og trekantede billeder
Fra : René Petersen

Dato : 25-05-01 06:41

Hej med jer

Jeg ville meget glad hvis der var nogen som kunne fortælle mig hvordan jeg
laver billeder i andre former.
I næsten alle de billedbehandlings programmer jeg har prøvet er der en
funktion til at beskære billedet med i en firkant, og her ville det være
fedt hvis man kunne lave en trekant eller et rundt billede.
Jeg bruger pc og ikke mac.
På forhånd tak

René Petersen

Fra : WebLex

Dato : 25-05-01 08:50

René Petersen <petersen@gvdnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:KfmP6.8$XQ6.80@news.get2net.dk...
> [...]
> funktion til at beskære billedet med i en firkant, og her ville det være
> fedt hvis man kunne lave en trekant eller et rundt billede.

I Paint Shop Pro (og formentligt mange andre progs) kan du lave en selection
af et udsnit af dit billede i mange forskellige former - runde, ovale,
trekatede, stjerneformede, seksekantede osv. Kopier det valgte over på et
nyt billede med transparent baggrund, og du har et billede i en anden form
end den sædvanlige firkantede.

Fra : emj

Dato : 25-05-01 08:54

René Petersen skrev i <KfmP6.8$XQ6.80@news.get2net.dk>:

>I næsten alle de billedbehandlings programmer jeg har prøvet er der en
>funktion til at beskære billedet med i en firkant, og her ville det være
>fedt hvis man kunne lave en trekant eller et rundt billede.

Prøv Paint Shop Pro
Når du aktiverer din
(til at beskære billedet med i en firkant)= "selection tool"
kan du klikke på "tool option" og vælge hvilken facon, du ønsker din
selection.
Hilsen emj

--
- få prøveabonnement på
- www.enterpol.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-05-01 16:03

> [...]

> funktion til at beskære billedet med i en firkant, og her ville det være
> fedt hvis man kunne lave en trekant eller et rundt billede.

Det kommer lidt an på hvad du skal bruge de billeder til.
Er det billede du gerne vil have i en anden form end firkantet
til en webside, så skal du gøre det på en bestemt måde.
Skal du bruge den specielle form på et billede til tryk, så
er det en anden måde du skal gøre det på.

Igen er der så forskel på hvordan du gør det fra program
til program. Du ville nok få flere specifikke svar hvis du
skrev hvilket program/programmer du har adgang til.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : René Petersen

Dato : 25-05-01 19:47

>Det kommer lidt an på hvad du skal bruge de billeder til.

Nu har jeg lige været til tre konfirmationer her i foråret og bemærkede at
alle de sange som blev omdelt incl. dem vi havde lavet alle var med billeder
i firkantet form.
Så det jeg skal bruge er billeder i andre former til udprintning.

>Du ville nok få flere specifikke svar hvis du
>skrev hvilket program/programmer du har adgang til.

Jeg har adgang til photoshop version 6.0 DK

Jeg havde ikke skrevet hvilken program jeg havde adgang til fordi det kunne
være at der kom nogle spændende indlæg om andre gode programmer, paint shop
pro lyder da lidt spændende syntes jeg.

Med venlig hilsen
René Petersen

Fra : Alice Nielsen

Dato : 25-05-01 21:03

> [...]

fordi det kunne være at der kom nogle spændende indlæg om andre
gode programmer, paint shop pro lyder da lidt spændende syntes

Hej Rene´

Jeg kan godt love dig at Paint shop pro er et spændende program,
og den kan sagtens opfylde de ønsker du har mht forskellige
former på billeder ...........Ja, du kan faktisk få lige nøjagtig
den form du ønsker

Du kan hente Paint shop pro og prøve programmet af i 30 dage,
kvit og frit

Og hvis du ønsker at lære om de forskellige funktioner og
finesser i psp, så har jeg sammen med en kollega oprettet kurser
i brugen af programmet.

Vi har dels kursus for begyndere
--
Lær Paint Shop Pro/ Kursus med lektioner

Efter endt begynder - kursus tilbyder vi et efterføklgende kursus
for viderekommende ( til efterår starter vi op med et ekspert
kursus

Vi har også en åben liste, der hedder Psptema ..........Her går
vi også i dybden med forskellige temaer og ønsker, hvad angår
psp.

Denne liste finder du her :
http://home19.inet.tele.dk/egeskov/PSPTema.htm

MVH.
Alice

Fra : René Petersen

Dato : 27-05-01 11:32

>Jeg kan godt love dig at Paint shop pro er et spændende program.

> Du kan hente Paint shop pro og prøve programmet af i 30 dage,
> kvit og frit

Jeg har hentet det og er igang med at afprøve det, det ser godt ud. Takker
for hjælpen

Med venlig hilsen
René Petersen

Fra : emj

Dato : 25-05-01 22:36

René Petersen skrev i <DMxP6.227$XQ6.7674@news.get2net.dk>:

>Nu har jeg lige været til tre konfirmationer her i foråret og bemærkede at
>alle de sange som blev omdelt incl. dem vi havde lavet alle var med billeder
>i firkantet form.
Der er masser af indbyggede "picture frames" indbygget i PSP og der er
m,asser at hente ganske gratis på nettet. Desuden er der efterhånden
et hav af tutorials på nettet både på dansk og på engelsk.
Hilsen emj

--
- få prøveabonnement på
- www.enterpol.dk

Fra : Kjaer

Dato : 26-05-01 00:33

"René Petersen" <petersen@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> funktion til at beskære billedet med i en firkant, og her ville det være
> fedt hvis man kunne lave en trekant eller et rundt billede.

Rorter billedet f.eks. 45°
crop/beskær
copy
past som ny billede
lav baggrunden som det papir der skal printes på
selvfølgelig er billedet stadigvæk firkantet i programmet, det kommer man
vist ikke uden om, men det ser ud som om den har sjov facon.

Fra : ts

Dato : 27-05-01 09:58

> [...]
> funktion til at beskære billedet med i en firkant, og her ville det være
> fedt hvis man kunne lave en trekant eller et rundt billede.

Et fordigtigt bud kune også være en maske. Hvis du bruger Paint Shop Pro kan
du tilføje en maske, og få billedet i den form som masken er.
http://www.paintshoppro.subnet.dk/masker_2.htm

Vi (pspdk) har en øvelse i brug af masker - godt nok et hjerte her. Men det
fungerer med alle !

Tina

Fra : René Petersen

Dato : 27-05-01 11:41

"ts" <galleriet@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.paintshoppro.subnet.dk/masker_2.htm
>
> Vi (pspdk) har en øvelse i brug af masker - godt nok et hjerte her. Men

Jeg har lige hentet psp så det er en god link du har vedlagt, ser ud til at
være masser af muligheder i det program.
undrer mig lidt over hvorfor det ikke er mere kendt som billedbehandlings
program !!!!

Med venlig hilsen
René Petersen

Fra : emj

Dato : 27-05-01 13:27

René Petersen skrev i <9R4Q6.196$Qh1.2004@news.get2net.dk>:

>undrer mig lidt over hvorfor det ikke er mere kendt som billedbehandlings
>program !!!!

Det er verdens mest solgte billedbehandlingsprogram til ikke
proffessionelle
Hilsen emj

--
- få prøveabonnement på
- www.enterpol.dk

Fra : Alice Nielsen

Dato : 27-05-01 16:07

emj <emj@mail1.stofanet.dk> skrev

> Det er verdens mest solgte billedbehandlingsprogram til ikke
proffessionelle

Hej emj.

Jeg er nu altså proffesionel grafik/reklame dims ) Og bruger
da mere og mere psp, også på det plan.
MHT. Paint shop pro 7,0 og Photoshop er grænserne udviskede meget
betydeligt

KH
Alice
--
Lær Paint Shop Pro/ Kursus med lektioner

Fra : emj

Dato : 27-05-01 16:25

Alice Nielsen skrev i <3N8Q6.3783$rB3.458714@news010.worldonline.dk>:

>Jeg er nu altså proffesionel grafik/reklame dims ) Og bruger
>da mere og mere psp, også på det plan.
Det kan jeg da sagtens forstå, men det er svært at overbevise de
inkanerede photoShop brugere og PSPs fortræffeligheder

>MHT. Paint shop pro 7,0 og Photoshop er grænserne udviskede meget
>betydeligt

Jeg vil helst have begge programmer til rådighed. De supplerer
hinanden godt, synes jeg.

Hilsen emj

--
- få prøveabonnement på
- www.enterpol.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-05-01 04:28

Sun, 27 May 2001 17:07:12 +0200, skrev "Alice Nielsen"
<c.h.stenkunst@image.dk>:

Hej Alice!

Hvis du gerne vil have at de fleste ser dine svar, så bør du rette dit
Sv: til det korrekte Re:, da langt de fleste newsservere filtrerer
indlæg væk, som brug Sv: i svar.

Brug fixet nævnt i min signatur og kør det med OE lukket eller
opgrader til en nyere version, som kan bruge Re: uden fix.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/

Fra : Alice Nielsen

Dato : 28-05-01 19:58

Knud Gert Ellentoft <knudgert@get2net.dk> skrev

> [...]
rette dit
Sv: til det korrekte Re:, da langt de fleste newsservere

Hej Knud.

Tak for din venlige henvisning ........Det skulle nu være rettet
her hos mig

VH
Alice
--
Lær Paint Shop Pro/ Kursus med lektioner

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-05-01 20:56

Mon, 28 May 2001 20:57:50 +0200, skrev "Alice Nielsen"
<c.h.stenkunst@image.dk>:

>Tak for din venlige henvisning ........Det skulle nu være rettet
>her hos mig

Ja, ellers havde jeg ikke set det nu, fordi den newsserver jeg primært
bruger filtrerer Sv: indlæg fra.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Alice Nielsen

Dato : 27-05-01 13:29

> [...]

ser ud til at være masser af muligheder i det program.
undrer mig lidt over hvorfor det ikke er mere kendt som

Hej igen Rene´

Det undrer mig lidt, at du ikke mener at psp er kendt ! I USA er
det nærmest "kult" og herhjemme er der da en rivende interesse
for det .......På vores kursus har vi haft langt over 100 elever
på kun tre måneder ( folk stod en overgang i lange køer for at
blive lukket ind på holdet Så vi mærker meget en markant
interesse for programmet.

KH
Alice
--
Lær Paint Shop Pro/ Kursus med lektioner

Fra : René Petersen

Dato : 28-05-01 20:33

>Det undrer mig lidt, at du ikke mener at psp er kendt ! I USA er
>det nærmest "kult" og herhjemme er der da en rivende interesse
>for det .......

Hej Alice

Jeg har da også hørt om programmet..... Men da jeg har et par machintosh
arbejdende familie medlemmer er det altid adope software som bliver
foreslået fra dem, alle andre programmer er kun lavet til at lege med set ud
fra deres synspunkt.
Jeg er vild med psp så når jeg bliver lidt mere habil i programmet skal jeg
lige lærer mine familie medlemmer lidt om den grafiske brugerflade Ha Ha

Mvh
René