Udlejer forsvundet?!
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 22-02-05 21:12

Hej NG

Jeg er kommet i en lidt presset situation..

Jeg har et hus som jeg har udlejet på en tidsbestemt kontrakt i en
periose mens jeg arbejder i den anden ende af landet..

Nu er der imidlertid sket det at min udlejer er forsvundet og har ikke
betalt husleje siden før nytår..

Det er ikke lykkedes mig at komme i kontakt med hende, da hendes tlf er
lukket og hun ikke er til at finde nogen steder..

Hun (udlejeren) har angivet overfor naboerne at hun skulle flytte fordi
jeg havde sagt at jeg skulle bruge huset, det er dog ikke sandt..

Det lader til at hun rent faktisk er flyttet idet at der har været en
flyttebil, samt at hendes to børn er meldt ud af de kommunale
pasningsordninger (hvor hun havde friplads).

Sagen er nu den (udover den manglende husleje) at hun ikke har taget alt
hendes bohave med sig, samt huset ligner en svinesti..

Jeg gerne genudleje hurtigst muligt, men hvad er mine muligheder, når nu
der stadig er en del af hendes ting derinde, samt det faktum at den
tidsbestemte kontrakt går til og med 1/9-2005?

M.v.h.
Thore Jensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-02-05 21:47

SmaRTrxxv wrote:
> Hej NG
>
> Jeg er kommet i en lidt presset situation..
>
> Jeg har et hus som jeg har udlejet på en tidsbestemt kontrakt i en
> periose mens jeg arbejder i den anden ende af landet..

Hvis du ejer huset som du lejer til en anden...

> Nu er der imidlertid sket det at min udlejer er forsvundet og har ikke
> betalt husleje siden før nytår..

Så er du udlejer, og du kan vel næppe være forsvundet.

JonB

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 22-02-05 22:34

> Så er du udlejer, og du kan vel næppe være forsvundet.

OT: har du aldrig hørt om at blive væk fra sig selv?

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : vmx

Dato : 23-02-05 09:13

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du ejer huset som du lejer til en anden...
>

> Så er du udlejer, og du kan vel næppe være forsvundet.

Det er heldigvis ikke normalen, at denne gruppe
besøges og kommenteres af dumsmarte som
ovennævnte. Man kan sagtens forstå spørgsmålet
- * hvis man vil * - og derfor undlade den slags
uintelligente kommentarer og i stedet svare
på mandens spørgsmål.

Fra : duvedhvem

Dato : 22-02-05 21:58

> [...]
flyttebil, samt at hendes to børn er meldt ud af de kommunale
pasningsordninger (hvor hun havde friplads

Hvad kommer det sagen ved at hun har friplads?

Fra : vmx

Dato : 23-02-05 09:13

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 17:03

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovennævnte. Man kan sagtens forstå spørgsmålet
> - * hvis man vil * - og derfor undlade den slags
> uintelligente kommentarer og i stedet svare

Man siger der findes ikke dumme spørgsmål men dumme svar
Jeg lader ovenstående tale for sig

--
Tom

Fra : Knud Thomsen

Dato : 23-02-05 17:26

Det er da ikke dumsmart - der må jo være en eller anden grund til at
spørgeren oplyser om denne friplads. Ellers er den oplysning da fuldstændig
malpaceret.

Knud

Fra : vmx

Dato : 01-03-05 09:25

"Knud Thomsen" <knud.thomsenslet@sletprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da ikke dumsmart - der må jo være en eller anden grund til at
> spørgeren oplyser om denne friplads. Ellers er den oplysning da
fuldstændig
> malpaceret.

Åbenbart er nogen her ret så fatsvære i optrækket.
Min bemærkning var *ikke* en kritik af det
oprindelige indlæg/spørgsmål, men en bemærkning til
de personer der afgav dumsmarte spørgsmål og kommentarer
i stedet for at svare på mandens spørgsmål.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-02-05 17:42

In article <e51f$421b9cf5$3e3d8532$6140@nf4.news-service.com>, duvedhvem wrote:
> [...]
> pasningsordninger (hvor hun havde friplads

> Hvad kommer det sagen ved at hun har friplads?

Er endnu et indicium i sagen om at hun er flyttet, og sandsynligvis
ud af kommunen.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-03-05 08:46

Povl H. Pedersen wrote:

> Er endnu et indicium i sagen om at hun er flyttet, og sandsynligvis
> ud af kommunen.
Præcis..

Thore Jensen

Fra : Holst

Dato : 22-02-05 22:11

SmaRTrxxv wrote:

> Jeg er kommet i en lidt presset situation..

Hjælpe dig kan jeg ikke, men jeg kan hjælpe dig med ordene. Du ejer
huset, og det er derfor dig, der er udlejeren. Den forsvundne kvinde,
der har lejet dit hus, er derimod en lejer.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 23-02-05 08:19

Holst wrote:

> Hjælpe dig kan jeg ikke, men jeg kan hjælpe dig med ordene. Du ejer
> huset, og det er derfor dig, der er udlejeren. Den forsvundne kvinde,
> der har lejet dit hus, er derimod en lejer.
Bevares...

Min lejer er forsvundet..... jeg ved ikke lige hvad jeg har tænkt..

Thore

Fra : Hoho

Dato : 23-02-05 11:44

On Wed, 23 Feb 2005 08:18:41 +0100, SmaRTrxxv <glemdet@nospam.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Bevares...
>
>Min lejer er forsvundet..... jeg ved ikke lige hvad jeg har tænkt..
>
>Thore

Nå, men her er et muligt svar.

Husleje er som bekendt en pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
Hvis en lejer ikke betaler husleje er det misligholdelse og lejemålet kan
ophæves i henhold til lejelovens § 93 stk. 1 litra a.

Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis
lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at skriftligt påkrav
herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav skal være afgivet efter
sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan
ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb .....(forkortet)

Så det du gør er at sende en ophævelsesskrivelse som følger reglerne i lejeloven
som anbefalet og alm. brev.
Du kræver at lejer skal fraflytte lejemålet og aflevere nøglerne 3 dage efter
betalingsfristen.

Ok, der er stor chance for at der ikke er nogen der reagerer, så på 7 dagen
begærer du lejeren udsat af lejemålet hos fogedretten eller tilsvarende i din
kommune. Du skal begære en "umiddelbar udsætning".
(du kunne måske indflette i begæringen at du må rydde lejemålet for effekter når
lejer er udsat)
Det koster, men er vist den eneste lovlige måde at få huset tilbage til
udlejning igen.
Når du så har fundet din forsvundne lejer (via folkeregistret), så kan du jo
sende regningen til vedkommende.

Husk at svar i denne gruppe ikke kan erstatte en reel advokatrådgivning.

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 23-02-05 22:24

"SmaRTrxxv" <glemdet@nospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er ikke lykkedes mig at komme i kontakt med hende, da hendes tlf er
> lukket og hun ikke er til at finde nogen steder..

Har du prøvet folkeregisteret? Mod en pris på noget i retning af 50 kr. kan
du få oplyst hendes nye adresse, når du har den gamle. Undtagelsen er dog,
hvis hun har fået adressebeskyttelse. Hun har sikkert anmeldt
adresseændring, da det ellers nok kan blive svært at få friplads i den
kommune hun er flyttet til...

> [...]
> der stadig er en del af hendes ting derinde, samt det faktum at den
> tidsbestemte kontrakt går til og med 1/9-2005?

Du har ret til at hæve lejeaftalen når hun er fraflyttet lejemålet i utide,
jfr. Lejelovens (LL) § 93, stk. 1, litra d. Når der ikke er nogen tvivl om
at hun er flyttet, og ikke har betalt husleje, så burde der ikke være nogen
problemer i det. Dermed behøver du ikke sende hende en påkravsskrivelse med
en betalingsfrist, som andre har skrevet.

Du er dog nok nødt til at kontakte en advokat, for at være sikker på at det
hele bliver gjort ordentligt. Advokaten kan så også rådgive dig om
mulighederne for et erstatningskrav mod din eks-lejer.

/ Mogens

Fra : Eliasen

Dato : 23-02-05 22:50

"Mogens Svendsen" <mps@odense.kollegienet.dk> wrote in message

> [...]
> hele bliver gjort ordentligt. Advokaten kan så også rådgive dig om
> mulighederne for et erstatningskrav mod din eks-lejer.

Kan _alle_ omkostninger i forbindelse med en sådan sag - altså både
advokatomkostninger, de 50 kroner til folkeregisteroplysningen osv. - indgå
i et erstatningskrav?

--
Eliasen

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 23-02-05 23:21

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> >

> Kan _alle_ omkostninger i forbindelse med en sådan sag - altså både
> advokatomkostninger, de 50 kroner til folkeregisteroplysningen osv. -

Det vil jeg mene, så længe omkostningerne er rimelige. Hvis sagens ryger for
retten og udlejer vinder, tilkendes advokatomkostninger dog normalt efter en
tabel, og udlejer kan derfor risikere at få færre advokatomkostninger
tilkendt, end han rent faktisk har haft.

Udlejer kan dog sikkert få retshjælpsdækningen på sin almindelige
familieforsikring til at betale, således at han kun risikerer selvrisikoen,
når der som her ikke er tale om erhvervsmæssig udlejning.

/ Mogens

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-02-05 17:40

Scripsit "Mogens Svendsen" <mps@odense.kollegienet.dk>

> Har du prøvet folkeregisteret? Mod en pris på noget i retning af 50 kr. kan
> du få oplyst hendes nye adresse, når du har den gamle. Undtagelsen er dog,
> hvis hun har fået adressebeskyttelse.

Adressebeskyttelsen virker ikke overfor kreditorer der skal bruge
adressen til at at inddrive gæld (se CPR-lovens §42 stk 5).

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-03-05 08:50

Mogens Svendsen wrote:

> [...]
> hvis hun har fået adressebeskyttelse. Hun har sikkert anmeldt
> adresseændring, da det ellers nok kan blive svært at få friplads i den

Godt råd..

Det gjorde jeg og fandt hende, Tak..

> [...]
> problemer i det. Dermed behøver du ikke sende hende en påkravsskrivelse med
> en betalingsfrist, som andre har skrevet.

Ok, interessant

> Du er dog nok nødt til at kontakte en advokat, for at være sikker på at det
> hele bliver gjort ordentligt. Advokaten kan så også rådgive dig om
> mulighederne for et erstatningskrav mod din eks-lejer.

Jep, det havde jeg også tænkt mig.. Tak for de gode råd..

M.v.h.
Thore Jensen