"Sophie Scholl" og "Der Untergang"
Fra : Bo Warming

Dato : 22-02-05 20:06

"Sophie Scholl" og "Der Untergang"

Scholl-film om to skøre studerende der i 1943 troede de kunne ændre
Tyskland indefra ved flyveskrifter og selvfølgelig henrettedes fordi der var
krig, har fået megen pris i Berlin.

Gjorde de to selvmordere gavn?

Filmatisering af Joachim Fests fine bog "Der Untergang" hvis danske titel
nævner Føreren og Ragnarok, lovedes vist i DK - samtidig med at den og
Lutherfilmen vakte opsigt i Tyskland. Kun Lutherfilmen har været vist - og
er vist meget set.

Hvorfor mon man ikke vil lade os se denne meget Hitler-kritiske og slet ikke
revisionistiske film???

Den gentager myter om at Hitler var sindsyg og gav ordrer om hære der ikke
eksisterede, men kilderne er ufuldstændige så der er tale om ønsketænkning
hos historieskrivere med hang til dæmonisering.

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 22-02-05 22:01

Hvis du nu blot fulgte lidt med i, hvad der er blevet spurgt om på denne
kanal,
ville du forlængst have fået svaret til sidste del af dit spørgsmål:
nemlig at filmen vil få dansk premiere i marts. Den 11.
- Og så er den for øvrigt rigtig god!
Jc

Fra : Bo Warming

Dato : 27-02-05 15:50

"Jørgen Carlsen" <jcarl@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> ville du forlængst have fået svaret til sidste del af dit spørgsmål:
> nemlig at filmen vil få dansk premiere i marts. Den 11.

Tak for at reparere på min sjuskede læsning af ng. Jeg glæder mig til Marts

> var

GJORDE DE?

Den urimelig lange udskydelse af tysk superfilmkunst Luther overgås altså
med en endnu værre udskydelse af "Die Untergang" og det kan vist ikke
forklares ´på anden vis end at dansk dogmelort ville være uset hvis ikke
uetiske markedsføringsmetoder benyttedes,

Vigtigst til at hjernevaske rodløse danskere til at tro på kvalitet i Trier-
Vinterberg makværker er TV-opreklameringen, men det indgår at hvad kan
konkurere på kvalitet fra vort broderfolk i syd holdes tilbage indtil at
aktualitetsværdi has grown stale.

Har netop ferieret i Dusseldorf hvor Sophie Scholl plakater hænger overalt
på gaderne, men at BerlinGuldBjørn pris øses over propaganda-filmen, der
skal forstærke tysk nationalselvhad, flytter ikke stort - det er sejere
Hollywood-sager med aktion, der lokker rhinlænderne ind til biograflærredets
virkelighedsflugt, og vil man have åndelig føde med kraft og nuancer, så gør
Der Land des Dichter und Denker til bøgerne eller kult-DVD

"Den der kan se døden i ansigtet - kun soldaten er en fri mand" skrev Enrst
Junger da man i mellemkrigstiden dykkede ned i kampen som indre oplevelse og
døden som livets mening i en sær kult, som Hitler kunne trække for sin
ulykkelige vogn. Materielslagets og skyttegravskampens ånd, som blev
udkæmpet mere hensynlsløst, brutalt og vildt end nogen anden, skabte mænd,
som verden ikke hidtil har set magen til" lød det når Hitler Jugends
indianer og ridderlege gav erotisk kvalitet til Nietzschesk
moral-relativisme.

"Det væsentlige er ikke, hvad vi kæmper for, men hvordan vi kæmper" lød en
central sætning hos Jünger - og her lagdes grund til nutidens bøssekultur og
autonom-musik.
Ja det skete allerede det Friedrich der Grosses far i hemmelighed lod
portrættere sine superhøje elitesoldater, hvis excersitz-ballet han nød -
asketisk-pietistisk forbudsmageri, som hans søn gjorde oprør imod, hindrede
ham i at springe ud af skabet - men gjorde sønnen til oplysningstidens
gavnligste person - når bortses fra krigsdestruktionens slutmål.
Men der fødtes for mange mennesker, og hvis ikke WW1+2 havde aflivet, havde
måske forværrede epidemiker af kræft , sukkersyge og kredsløbssygdom
fungeret som "den sorte død" der jo var et befolkningsregulerende redskab
for vor dyreart og ikke et mikrobe-mutations-uheld som skyldtes medicinens
tilbageståenhed

Himmler beklagede bunker af lig i kz-lejrene. Han sendte ekstra lejrlæger
til lejrene når tyfus-epidemier uventet og utilsigtet opstod. Da han i Polen
i 4 okt 43 (i Posen-talen) skulle give sine SS-ledere øget moral til at
kæmpe den tabte krig til ende, slog han på evnen til at håndtere lig
ufølsomt som en bedrift. Der er værdifuldt fællesskab i det, ligesom da man
efter Dresden feb 45 byggede kæmpe ligbål på stilladser af jernbaneskinner
og med jernbavesveller som brændsel nederst for at få destrueret de omkomne
for de britiske fosforbomber og forebygge epidemi, hvilket lykkedes. Foto af
disse lig er siden blevet udgivet for at være foto af kz-lig, for også tyske
flygtninge var radmagre i krigens slutning. Evnen til at handle og ikke
synke hen i empati var bøssefællesskabets ånd og har selvfølgelig også
rødder tilbage til jomsvikingerne. Anal-bol er nutidens ligegyldige feature
som ikke er centralt i gode homosexuelle venskabers konstruktive indsats til
samfundets gavn.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-03-05 13:30

> Foto af disse lig er siden blevet udgivet for at være foto af kz-lig,
> for også tyske flygtninge var radmagre i krigens slutning.

Det er nyt for mig. Kan du dokumentere, at billeder fra ligbrænding efter
Dresden-bombning har været brugt som "dokumentation" for ligbrænding af
KZ-fanger?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-05 14:09

Jeg venter stadig...

Fra : Kim2000

Dato : 09-03-05 16:02

> Tak for at reparere på min sjuskede læsning af ng. Jeg glæder mig til
> Marts

Det kan undre mig voldsomt i betragtningen af du allerede har skrevet en
mindre anmeldelse af filmen. dengang spurgte jeg hvor du havde set den,
det
fik jeg aldrig svar på, nu ved jeg så hvorfor. Altså se filmene og så
anmeld
dem, omvendt er noget vi kan lade dagspressen om

mvh
Kim

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 11-03-05 10:40

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message

> [...]
> anmeld
> dem, omvendt er noget vi kan lade dagspressen om

Os der har orden i bogreolen griber ud efter Joachim Fest "Ragnarok, "Hitler
og det tredie riges undergang" og Trauld Junge "Til den bitre ende"(Hitlers
sekretærs dagbog) - så kan man anmelde-eller-noget-i-den-stil uden endnu at
have set filmen.Filmen bygger på disse to bøger, især. Skrev jeg
"anmeldelse"? - omtale var der tale om.

Apropos den sidste bog, der giver et meget sympatisk billede af føreren,
så - vidste du at han var god til at finde soldater der var egnede
ægteskabspartnere til stabens kvindelige sekretærer. En old school gentleman
, som især høstede stemmer hos tyske husmødre - 60% af stemmer på
nazipartiet var fra kvinder, ved alle valgtene før 1933 - derefter var der
kun et parti at stemme på.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-05 23:50

Svarer du mig snart, eller skal vi konkludere, at du forsøger at fylde os
med løgn?

Fra : -V-

Dato : 11-03-05 00:22

Jens Bruun wrote:
> Svarer du mig snart, eller skal vi konkludere, at du forsøger at
> fylde os med løgn?

Jens, nu er du satme naiv at høre på.

Er du den eneste, som ikke forlængst er nået den konklusion?

-V-

(Krydspost til dk.snak.seksualitet fjernet)

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-03-05 10:31

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jens, nu er du satme naiv at høre på.

Tja, salig er de enfoldige.

> Er du den eneste, som ikke forlængst er nået den konklusion?

Muligvis. Jeg er ret sikker på, Bo Warming ikke bevidst forsøger at fylde os
med løgn. Han er ganske faktaresistent, og svær at bide skeer med, når han
først har sat sig noget i hovedet, men han er mindre hykler end de fleste.
Han er ærlig om det meste - tror jeg.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-03-05 10:53

> [...]
> han først har sat sig noget i hovedet, men han er mindre hykler end de
> fleste. Han er ærlig om det meste - tror jeg.

Alle mennesker der finder meget der bekræfter et kontroversielt - eller
traditionelt - synspunkt, bliver blinde for at modargumenter kan have værdi.
Det søger jeg at undgå, men alle er vi fyldt med fordomme. Man kommer ind i
onde cirkler, uvægerligt.Man hører kun, hvad man forstår med den
referenceramme som man har.

Ærlighed er uinteressant - min holdning betyder intet i en brainstorming -
afgørende er om interessante argumenter kan lægges frem, for eller imod et
synspunkt.
Målet er at alle nær nærmere sandheden - at argumenters styrke efterprøves.

Nederst copypaster jeg døgngammel mail hvor Jens Bruun synes at tro at jeg
fylder folk med løgn - men han er måske skitzo-splittet. Hvordan har han det
med teori om at det var storm eller snestorm - det var ingen af delene
(efter DMI-definition)

" Vore fordomme er vore elskerinder. Forstanden er i bedste fald
ens hustru, som man meget ofte hører på, men sjældent retter sig efter. La
Rochefoucauld

" It is natural for the mind to believe, and for the will to love;
so that , for want of true objects, they must attach themselves to false.
Pascal

" Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe

Vi ser kun, hvad vi er parate til at se, hvad vi har lært at se. Vi fjerner
eller overser alt, der ikke er en del af vore fordomme. J-M. Charcot

" Prejudice not being founded on reason cannot be removed by
argument. Samuel Johnson

The chief cause of human errors is to be found in the prejudices picked up
in childhood. Rene Descartes

Af lidenskaberne fremvokser meningerne; åndens træghed lader disse stivne
til overbevisninger. Nietzsche

" Everyone is a prisoner of his own experiences No one can
eliminate prejudices - just recognize them.
Edward R. Murrow

" If we were to wake up some morning and find that everyone was
the same race, creed and colour, we would find some other causes for
prejudice by noon. Hvis menneskene en morgen vågnede op og pludselig var af
samme race, tro og farve, ville der opfindes andre grunde til fordomme inden
middag. Senator George Aiken

Most of our so-called reasoning consists in finding arguments for
going on believing as we already do. James
Harvey Robinson

Af sine illusioner kender man kun de bristede.
Frithiof Brandt

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-03-05 11:31

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message news:4231656a$0$29092
> [...]
> han først har sat sig noget i hovedet, men han er mindre hykler end de
> fleste. Han er ærlig om det meste - tror jeg.

Den vurdering er jeg enig i.

Per v.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-03-05 05:18

> Svarer du mig snart, eller skal vi konkludere, at du forsøger at fylde os
> med løgn?

Ring dog hvis du har så fæle mistanker. Så havde jeg opdaget at jeg havde
overset/nedprioriteret din efterspørgsel af kilde vedr Dresden. Kilden er
bog med foto som jeg så hos Ditte Schreiner fra Østrig der bor på
Frederiksberg som du kan ringe til.

Ikke en mur og nagel fast sag - og da jeg jo ikke er doven som dig og
skriver ganske få indlæg men spreder mig tyndt på mange. mange emner, så
nøjes jeg ofte med at svare når jeg har noget tungtvejende at skrive. Hvad
motiv skulle jeg have til at ville fylde dig med løgn?

Hvor der handles der spildes - beklager sent svar.