Amerikanske pandekager
Fra : Erik

Dato : 22-02-05 19:17

Hejsa

Jeg søger en god opskrift på Amerikanske pandekager.

Har i en godt gennem prøvet opskrift?

På forhånd tak
Erik

Fra : Peter Westh

Dato : 22-02-05 23:55

"Erik" <egpnewsNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg søger en god opskrift på Amerikanske pandekager.
>
> Har i en godt gennem prøvet opskrift?
>
> På forhånd tak

160 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1/2 tsk natron
1 spsk sukker
1/2 tsk salt
1 æg
2 1/2 dl kærnemælk
2 spsk neutral olie (el. smeltet smør)

Det hele piskes sammen. Steges på panden i klatter af passende størrelse (1
1/2 - 2 spsk dejg pr kage - de hæver en del). Der behøves normalt ikke komme
fedtstof på panden, men det afhænger af panden.

Det er vitterlig grundigt gennemprøvet. Den er skrevet ind i min notesbog
med opskrifter engang omkring 1995, så vidt jeg kan regne ud, og siden er
helt stænket til efterhånden. Jeg husker ikke hvor jeg har den fra.

MVH

Peter

Fra : Margrete Johansen

Dato : 26-02-05 16:36

Jeg bruger denneher - den er nem at gøre større hvis man er mange. Jeg har
også stegt dem på bålet (på en pande).

2 kopper mel
2 kopper kærnemælk
2 æggeblommer
1 teske bagepulver
lidt sukker og salt

Røres sammen

De 2 stiftpiskede hvider vendes i dejen og der steges tre-fire kager i smør
på hver pandefuld.

Når jeg skal være rigtig fræk, lægger jeg en klat syltede blåbær på hver
kage, dækker med lidt ekstra dej - så kommer der en lomme af sødt i
pandekagerne......

Margrete