Hvor mange æg???
Fra : Johnny Jensen

Dato : 22-02-05 17:58

Jeg er lige startet på Atkins og har købt bogen dr. Atkins´ nye kost
revolution - interessant læsning, men mit spørgsmål er kan jeg spise
alle de æg jeg vil om dagen, når jeg ikke døjer med mit kolesteroltal?

Jeg har været ved diætist engang og fik at vide, det kunne jeg nok,
men hvad med i forhold til Atkins og jeres personlige
erfaring/mening???
Mvh. Johnny

Fra : Jan Hansen

Dato : 22-02-05 22:02

"Johnny Jensen" <kommunemorten@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har været ved diætist engang og fik at vide, det kunne jeg nok,
> men hvad med i forhold til Atkins og jeres personlige
> erfaring/mening???

Hej Johnny

Jeg spiser selv mindst 3 æg pr. dag. Nemlig til morgenmaden. Derudover kan
der støde flere til, eventuelt til frokost.
Jeg tror ikke det giver større eller mindre risiko for højere kolesteroltal.
Men det er kun min personlige holdning og mening, der er sikkert nogen der
vil påstå det modsatte.
Men jeg tror på at æg er et sundt naturprodukt, som ikke skader.
Det var måske en ide at få målt dit kolesteroltal i løbet af et stykke tid.
Så får du vel besked om det er steget i forhold til dine tidligere målinger.
Hvis du beslutter dig for at få målt tallet må du gerne skrive om det her så
vi kan følge med i resultatet.

vh Jan

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-02-05 22:48

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> wrote in

> [...]
> kolesteroltal. Men det er kun min personlige holdning og mening, der
> er sikkert nogen der vil påstå det modsatte.

Ja, bl.a. dem der har undersøgt ægs ernæringsmæssige profil videnskabeligt.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Jan Hansen

Dato : 22-02-05 23:39

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse
> "Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> wrote in
>
> Ja, bl.a. dem der har undersøgt ægs ernæringsmæssige profil
> videnskabeligt.

Ja jeg var jo forberedt på at nogen kom på banen
Men jeg har ikke meget tilovers for såkaldte videnskablige eksperter.
Kan du huske Astrup der op i gennem 90erne overbeviste os om at det var
sundt (og ikke fedede) at spise sukker ?
Her er en artikel der påviser at han i årevis tilbageholdt resultaterne fra
undersøgelser

Dette blot for at vise at det er sundt at have sin egen mening. At det ikke
altid er fornuftigt at stole på eksperter.
vh Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-02-05 00:57

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Her er en artikel der påviser at han i årevis tilbageholdt resultaterne
fra
> undersøgelser

Du skal lige bide mærke i, at kritikken kommer fra venstre-manden Jørgen
Winther, der i lang tid har langet ud efter Astrup. Måske først og fremmest
fordi Winther ønskede at mele sin egen kage? Han var nemlig i gang med at
skrive slankebog sammen med Niels Ehlers, mens han kritiserede Astrup. Og
Winther/Ehlers bogen handlede om at skære ned på kulhydraterne. Winther
havde med andre ord en perosnlige og kommercielt interesse i at få Astrup
fremstillet i et dårligt lys. Winther tillod sig endog at kritisere Astrup
for at sambejde med industrien - på trods af, at det er Winthers parti, der
har KRÆVET af statslige forskere samarbejder med industrien.

Det hører tillige med til historien, at påstanden om, at Astrup havde
tilbageholdt resultaterne faktisk blev undersøgt og tjekket af "Udvalgene
Vedrørende Videnskabelig Uredelighed" (UVVU). Og Astrup blev faktisk
frikendt for påstanden om at habe tilbageholdt resultaterne! Den artikel du
refererer til, er med andre ord efterfølgende blevet skudt totalt i sænk.

> Dette blot for at vise at det er sundt at have sin egen mening. At det
ikke
> altid er fornuftigt at stole på eksperter.

I dette tilfælde har du desværre valgt at stole på, at Jørgen Winther er
eksperten, der har ret.
Og det har siden vist sig ikke at være tilfældet.

Astrup har hele tiden tilkendegivet, hvad han mener på baggrund af den viden
han har. Og da han laver en undersøgelse, der viser, at sukker i drikkevarer
kan være skyld i fedme, står han faktisk frem og siger det. Skal en
videnskabsmand klandres for at udtale sig på baggrund af den viden han har -
når han dog bliver klogere, opdager nye sider af sagen og fluks erkender at
have taget fejl.

Selvfølgelig kan eksperter være uenige - om sukkers betydning for fedme, ægs
farlighed og meget andet.
Det er nemlig ikke uden betydning, hvordan man tolker resultater.

Hvad æg angår tyder det på, at de er farlige for nogle - og stort set
uskadelige for andre. Samme nuancerede forhold gør sig gældende for sukkers
vedkommende. Det er farligere for vægten i nogle tilfælde end i andre.

Somme tider synes uenigheden i øvrigt at være langt større, end den reelt
er - specielt når der er tale om, at videnskabelige resultater bliver
oversat til almindeligt sprogbrug af en journalist, det måske ved meget lidt
om emnet og hvis opgave det er at gengive tungt og kompliceret stof i
almindelige tryksager for almindelige dødelige. Så bliver tingene ganske
enkelt mere unuancerede og tingene fremstilles ofte mere sort/hvide og enkle
end godt er, hvis det skal være helt korrekt. Det var også tilfældet med
Astrups påstande om sukker. Hans holdninger var faktisk langt mere
nuancerede, end de blev fremstillet i almindelige avisartikler.

Hvis du vil forholde dig kritisk og skeptisk til eksperters viden og
påstande, skal du ikke gøre det på grundlag af, hvad du læser i tilfældige
artikler for almindelige dødelige! Du er tillige nødt til at følge tingene
til dørs - hvad du bestemt ikke har gjort hvad angår indsigt i sukkerkrigen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Hansen

Dato : 23-02-05 22:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:421bcc1c$0$13729$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> der
> har KRÆVET af statslige forskere samarbejder med industrien.

Ja nu bryder jeg mig slet ikke om Winther er Venstre, så du behøver ikke
forklare mere. Men hvis du søger på nettet vil du finde ud af at det ikke
kun var derfra skytset kom mod her Astrup

> I dette tilfælde har du desværre valgt at stole på, at Jørgen Winther er
> eksperten, der har ret.
> Og det har siden vist sig ikke at være tilfældet.

Jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg stoler på Jørgen Winther. Men jeg
advarer mod blindt at stole på såkaldte eksperter.
Men du har måske en eller anden sympati for Astrup ?

> Astrup har hele tiden tilkendegivet, hvad han mener på baggrund af den
> viden
> han har.

Jo men lille ven - Op gennem 90érne var det god latin at sige at sukker ikke
feder. Med det resultat at mange er blevet tykkere og tykkere fordi vi
stoler på eksperternes ord.

> uskadelige for andre. Samme nuancerede forhold gør sig gældende for
> sukkers
> vedkommende. Det er farligere for vægten i nogle tilfælde end i andre.

Nå ?

> [...]
> artikler for almindelige dødelige! Du er tillige nødt til at følge tingene
> til dørs - hvad du bestemt ikke har gjort hvad angår indsigt i

Jo men nu er det altså sådan at jeg egentlig er fløjtende ligeglad med din
mening om hvad andre skal gøre eller ikke gøre.
Som jeg skrev i første indlæg - "Men det er kun min personlige holdning og
mening"

Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-05 20:09

> Men hvis du søger på nettet vil du finde ud af at det ikke
> kun var derfra skytset kom mod her Astrup

Det ved jeg udmærket. Jeg fulgte med i debatten, mens den foregik.
Men det var Jørgen Winther, der tog inititativet til den kritik og han førte
heftigt an.

> Jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg stoler på Jørgen Winther.

Men du poster et link til en artikel, der indeholder påstande fra Winther -
og du skrev, at artiklen "påviser at han i årevis tilbageholdt resultaterne
fra
undersøgelser".

Som nævnt er det siden afvist. Så du har ikke bare stolet på Winthers
påstand - du har stolet på en mand og hans påstand, som siden er tilbagevist
som værende forkert.

> Men jeg advarer mod blindt at stole på såkaldte eksperter.

Hvordan kender man forskel på "såkaldte" og rigtige eksperter?

> Men du har måske en eller anden sympati for Astrup ?

Nej. Og jeg har ved flere lejligheder tilkendegivet, at jeg er særdeles
skeptisk, når det handler om Arne Astrup. Hans faglige og kommercielle
interesser har for tit været uheldigt sammenfaldende.

> Jo men lille ven - Op gennem 90érne var det god latin at sige at sukker
ikke
> feder.

Det var god latin at mene, at sukker ikke omdannes til fedt. (hvilket er
noget andet end at påstå, at man ikke bliver fed af at indtage for meget
sukker!)

Vi fik også at vide, at et stort indtag af sukker vil skabe et
energioverskud i kroppen - at det at spise for meget sukker derfor vil føre
til overvægt, selvom det ikke er sukkeret, der sætter sig som fedt.

En del hørte ganske enkelt ikke efter og troede fejlagtigt, at de kunne
spise løs af sukker.

Man har så siden lavet undersøgelser, der viser, at hvis man indtager mange
drikkevarer med sukker, kan det omdannes til fedt. Nu er der altså
undersøgelser, der tyder på, at under visse forhold kan sukker omdannes til
fedt.

> Med det resultat at mange er blevet tykkere og tykkere fordi vi
> stoler på eksperternes ord.

Forkert! Vi er blevet fede af at spise for meget og røre os for lidt.

Og jeg har iøvrigt aldrig set en ekspert hævde, at vi kan æde løs af sukker
uden at blive fede.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Hansen

Dato : 22-02-05 23:59

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse
> "Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> wrote in

> Ja, bl.a. dem der har undersøgt ægs ernæringsmæssige profil
> videnskabeligt.

Ja og her er sgu en der siger det modsatte !
Indernettet er en skøn opfindelse
http://www.jerk.dk/kostmyter.htm

vh Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-02-05 01:01

> Ja og her er sgu en der siger det modsatte !
> Indernettet er en skøn opfindelse
> http://www.jerk.dk/kostmyter.htm

Hvis du nu læste Langers tekst ordenligt, ville du se, at han skriver, at
det kan være farligt for nogle - men ufarligt for andre.

Der er med andre ord ikke tale om at sige det modsatte.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-02-05 23:21

"Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Men jeg tror på at æg er et sundt naturprodukt, som ikke skader.

Der er masser af sunde naturprodukter, der kun er sunde i begrænset mængde.

CITAT:
"Det er meget forskelligt fra person til person, hvor god kroppen er til at
regulere blodets indhold af kolesterol. Nogle mennesker kan spise 10 æg om
ugen, uden det kan ses på blodets kolesterolindhold. Hos andre øges blodets
indhold af kolesterol allerede efter fire æg om ugen.
Da man ikke kan vide, om man er følsom over for madens indhold af kolesterol
eller ej, er det fornuftigt ikke at spise mere end tre til fire æg om ugen."
Kilde: http://www.altomkost.dk/madtildig/Dinmad/aeg/forside.htm

Man kan i øvrigt nu købe en gør-det-selv-kolesterol test i Bilka

Jeg ved ikke, om det er denne:
http://www.checkdinsundhed.nu/details_colestrack.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Hansen

Dato : 22-02-05 23:51

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:421bb22f$1$22684$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> "Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Der er masser af sunde naturprodukter, der kun er sunde i begrænset
> mængde.

Hej Lisbet

Her er et argument for at spise flere æg
http://www.hedegaard-foods.dk/page530.aspx

vh Jan

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-02-05 01:10

> Her er et argument for at spise flere æg
> http://www.hedegaard-foods.dk/page530.aspx

Hvad forventer du egentlig, at en af landets største ægproducenter vil
oplyse på deres website om ægs farlighed? *S*

Hedegaard henviser til Metabolism - hvor det imildertid ikke er lykkedes mig
at finde den artikel Hedegaard citerer.

Jeg kan derimod finde en anden artikel, hvori Metabolism skriver: "If you
are watching your cholesterol replace eggs with an egg substitute for
baking." Bortset fra det er der ikke meget at finde på Metabolism om æg og
kolesteteroltal.

Spørgsmålet er jo også - hvor gammel er den artikel Hedegaard henviser til?
Og handler den om en undersøgelse, der siden er blevet underkendt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jan Hansen

Dato : 22-02-05 23:54

> [...]
> "Jan Hansen" <jahans@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Der er masser af sunde naturprodukter, der kun er sunde i begrænset

Ups jeg glemte denne, undskyld
http://www.iom.dk/maa_vi_spise_aeg_CH.htm

Vh Jan

Fra : Dan

Dato : 02-03-05 15:20

Enhver bodybuilder og vægtløfter indtager gerne mindst 10 æggeHVIDER
dagligt, kan du mon regne ud hvorfor?

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 02-03-05 15:31

"Dan" <noemaill@tanhkouy.com> wrote in news:d04i2r$2ecf$1
@news.cybercity.dk:

> Enhver bodybuilder og vægtløfter indtager gerne mindst 10 æggeHVIDER
> dagligt, kan du mon regne ud hvorfor?

Det er vist old school at kværne æggehvider - de fleste supplerer med
kvalitets-valle i pulverform.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-03-05 10:15

"Dan" <noemaill@tanhkouy.com> skrev i en meddelelse

> Enhver bodybuilder og vægtløfter indtager gerne mindst 10
> æggeHVIDER dagligt,

HVIS man hører til dem, hvis kolesteroltal ikke kan tåle æg, så er det ikke
HVIDERNE, der er problemet, men blommen.