<Div> hjælp?
Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 16:01

Hey!

Jeg har lidt problemer med at få <div> til at være centreret på siden
samtidig med den har absolute position..... Og kan ikke få den til at være
der hvor den skal vær uden en position:absolute....

Nogen der kan hjælpe mig?

http://www.g-byte.dk/test/index-div.html

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 16:05

> Jeg har lidt problemer med at få <div> til at være centreret på siden
> samtidig med den har absolute position..... Og kan ikke få den til at være
> der hvor den skal vær uden en position:absolute....
Må vist lige udybe den lidt mere.... Mit banner skal være helt oppe i
toppen.... og det kan jeg ikke få den til uden absolute position....

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-05 17:25

Aksel Spandet wrote:

> Må vist lige udybe den lidt mere.... Mit banner skal være helt oppe i
> toppen.... og det kan jeg ikke få den til uden absolute position....

Jo, det kan man nemt. Sæt margin og padding til nul på body:

body {
margin:0;
padding:0;
}

Så kommer dit banner helt op uden at bruge absolut positionering.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 17:57

> Så kommer dit banner helt op uden at bruge absolut positionering.
Det hjalp på banneret....

Nu har jeg så et nyt problem...

http://www.g-byte.dk/test/index-div2.html

Jeg vil gerne have den nederste bar til at ligge helt nede i bunden og så
have den miderste box til at fylde resten op.... Hvordan gør jeg det?

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 17:59

> Jeg vil gerne have den nederste bar til at ligge helt nede i bunden og så
> have den miderste box til at fylde resten op.... Hvordan gør jeg det?
Vil gerne have det så man scroller inde i den miderste box hvis siden er
større end vinduet

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-05 22:06

Aksel Spandet wrote:
> Vil gerne have det så man scroller inde i den miderste box hvis siden
> er større end vinduet

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

er nok det, du tænker på.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 22:33

> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
>
> er nok det, du tænker på.
Jeps, men der bliver jo så igen brugt position:abosulute... Hvilket så vil
sige jeg er tilbage ved start med at jeg ikke kan få siden centret...

Det jeg sådan set bare skal bruge er at kunne sætte en <div> til hvor langt
den skal være fra toppen af browseren og fra bunden samtidig og så holde den
centret imens. Kan man ikke det? (Og så sætter jeg bare <div> til overflow:
auto;)

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-02-05 22:45

Aksel Spandet wrote:

> Det jeg sådan set bare skal bruge er at kunne sætte en <div> til hvor
> langt den skal være fra toppen af browseren og fra bunden samtidig og
> så holde den centret imens. Kan man ikke det?

Det lyder som om du prøver både at blæse og have mel i munden. Jeg kan ikke
se det for mig, hvad det er du ønsker.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 23:11

> Det lyder som om du prøver både at blæse og have mel i munden. Jeg kan
ikke
> se det for mig, hvad det er du ønsker.
Tror bare jeg er dårlig til at forklare mig.... (-:

Siden skulle gerne i sidste ende komme til at se sådan her ud:

http://www.g-byte.dk/test/index.html (Lige bordset fra at banner skal ligge
helt oppe i browserens top og bunden helt nede.)

Hvis jeg sætter div til position:abosulute rykker den sig ud til venstre, og
jeg kan derfor ikke bare få den centret. Problemet er at jeg egentlig gerne
vil have nogle bokse der sidder fast, men bare så den stadig centrere efter
hvor bred browseren er.

Håber du er med på hva jeg mener nu....

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-02-05 15:13

Aksel Spandet wrote:

> http://www.g-byte.dk/test/index.html (Lige bordset fra at banner skal
> ligge helt oppe i browserens top og bunden helt nede.)

OK, hold fast i det design dog ikke lavet i tabeller - og derefter laver du
i css dette:

html, body {
height:100%;
}
body {
overflow:hidden;
}
#indhold {
overflow:auto;
}

#indhold svarer til en div id="indhold">Indhold</div>

Hvordan du får centreret siden i browservinduet kan du læse om her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Placering af de enkelte elementer på siden kan du læse om her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

Vil du kunne genbruge diverse enkeltdele på flere sider, kan du læse denne
side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 16:10

Hey!

Så fik jeg endelig tid til at lege videre med det....

Men jeg kan altså stadig ikke få det til at virke....

Min side ser sådan ud nu:
http://www.g-byte.dk/test/index-div.html

Men jeg forstå ikke helt de links du henviser til hvordan de kan få med
indholds boksen til at gå helt til bunden, lige meget hvor stort vinduet
er...

ARG er træt af div, de vil altså ikke som jeg vil ):

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-03-05 00:26

Aksel Spandet wrote:

> [...]
>

> Men jeg forstå ikke helt de links du henviser til hvordan de kan få
> med indholds boksen til at gå helt til bunden, lige meget hvor stort

Du kan ikke sætte en 100 % højde på html med inline-css. Derfor kan du ikke
få det til at virke.

Det skal defineres i enten et i head indlejret stylesheet eller i en
selvstændig css-fil:

http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp#style
http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp#css

Desuden mangler din side DTD og tegnsæt-definition:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-05 08:24

Hey!

> Du kan ikke sætte en 100 % højde på html med inline-css. Derfor kan du
ikke
> få det til at virke.
Okay, troede ikke det gjorde nogen foreskel, men der kan man bare se...

> Det skal defineres i enten et i head indlejret stylesheet eller i en
> selvstændig css-fil:
Så er der selvstændig ccs fil

http://www.g-byte.dk/test/style.css

> Desuden mangler din side DTD og tegnsæt-definition:
Den er jo kun under side opsætning ind til videre.... Men det er sat ind
nu...

Min side ser nu sådan ud:
http://www.g-byte.dk/test/style.css

Som du kan se kan jeg godt sætte indhold til 100% men den laver 100% af hele
vinduet og går altså ud over browser kanten....

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-05 17:06

Hey!

[...]

(Hvis denne post er der 2 gange, er det fordi jeg ikke kan se den anden jeg
har sendt)

Fra : Mainemarks Møller

Dato : 24-02-05 21:42

> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

<snip>
Har med stor interesse læst jeres indlæg. Også fulgt ovenstående link. Og
det er her jeg er gået i stå.

Jeg kan få bundteksten til konstant at stå i bunden. i IE 6, men ikke i
FireFox 1.0 / Opera 7.23(ved ikke om de 2 er 'ens')
Ovenikøbet uden brug af 'Modifikation af IE', kan jeg gå udfra at det
hænger sammen med browserversion?

Men hvordan få jeg de 2 andre browser til at opføre sig som IE?
Kan jo se at hjemmesideskolen.dk står rigtigt i alle 3 browser.
Et link: http://www.mette.webkat.dk/bundting.html så I kan se hvad jeg har
forsøgt mig med.

M. Møller

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-05 00:11

Mainemarks Møller wrote:

> [...]
> i FireFox 1.0 / Opera 7.23(ved ikke om de 2 er 'ens')

> Men hvordan få jeg de 2 andre browser til at opføre sig som IE?

Du har glemt den her i css:

#footer p{
margin-top:5px;
}

Du kan se definitionen i http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fix.css

bundtekst</div>

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Mainemarks Møller

Dato : 25-02-05 15:50

> Du har glemt den her i css:

> [...]

Juhu, det var lige netop <p></p> som drillede.
Takker mange gange.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-05 22:58

Mainemarks Møller wrote:

> Juhu, det var lige netop <p></p> som drillede.

Jeg ville nu tolke det sådan, at det var den defaulte topmargin i p, der
drillede dig. Som du kan se i den viste stump css, har jeg nulstillet den
topmargin i footer.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-05 09:58

Mainemarks Møller skrev:

> Jeg kan få bundteksten til konstant at stå i bunden. i IE 6, men ikke i
> FireFox 1.0 / Opera 7.23(ved ikke om de 2 er 'ens')

Firefox og Opera er ikke ens mht. visning af html/css. De benytter hver
deres "motor" så forskellene kan i princippet være lige så store mellem
de to browsere som den kan være mellem IE og en af de to.

Opera er i øvrigt på version 7.54 pt (og de har en 8.0 i betatest) - så
hvis du kun vil teste i én Opera-version, bør du opdatere din 7.23'er.
Det kan dog være en god ide både at teste i 7.2x og 7.5x - jeg har i
hvert fald set betydende forskelle mere end én gang.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-05 16:16

Aksel Spandet skrev:

> http://www.g-byte.dk/test/index-div.html

Serveren svarer ikke pt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 16:25

> Serveren svarer ikke pt.
ARG! er træt af b-one, virker hos mig lige nu!

Mvh
Aksel Spandet