Ethernet-stik ind og ud
Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-02-05 15:37

Jeg er ved at købe en brugt AsanteTalk så jeg kan køre min HP printer
fra serielporten til Ethernetporten. Det er selvfølgelig bøvlet at
skulle pille stikket fra ADSL ud og stikke det fra Asante-boxen ind, men
så meget printer jeg heller ikke.
Nu kommer så spørgsmålet. Jeg har forstået at man uden problemer kan
lave dette skift af stik i en tændt Mac - som med USB. Men nu er der en
der har fortalt mig, at jeg risikerer at beskadige Mac'en! Har nogen
hørt om problemer ved at skifte Ethernet-stikket ud på en tændt Mac?

Jørgen

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-05 16:02

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> der har fortalt mig, at jeg risikerer at beskadige Mac'en! Har nogen
> hørt om problemer ved at skifte Ethernet-stikket ud på en tændt Mac?

Det er efter min bedste overbevisning noget vrøvl - jeg har gjort og gør
det masser af gange i årevis og alting virker stadig
M.

Fra : Zaphod B

Dato : 22-02-05 16:04

> [...]

> der har fortalt mig, at jeg risikerer at beskadige Mac'en! Har nogen
> hørt om problemer ved at skifte Ethernet-stikket ud på en tændt Mac?

Nei.
--
/Z

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-02-05 17:23

> [...]

> der har fortalt mig, at jeg risikerer at beskadige Mac'en! Har nogen
> hørt om problemer ved at skifte Ethernet-stikket ud på en tændt Mac?

Jeg har aldrig hørt om problemer. Men en hub/switch koster ikke meget nu
om dage, så det var måske en idé.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-02-05 13:25

Tak for de tre tilbagemeldinger!

> Jeg har aldrig hørt om problemer. Men en hub/switch koster ikke meget nu
> om dage, så det var måske en idé.

Med sådan en behøver jeg vel slet ikke hive stik ud og ind, som jeg har
forstået det.
Jeg har læst lidt hub / switch og forstået at dens specificationer ikke
er uvæsentlige mht transporttid. Det er især min Internet-forbindelse
jeg nødigt vil have sløvet.

Jeg har fundet en switch som ser ud til at passe til min printer og
ADSL. Er der nogen der gider kigge på disse links for at se om det er
den jeg skal købe:
http://www.ethershop.dk/detail.asp?info=654&cat=Net-Switch
her er lidt mere om den:
http://www.zonetusa.com/DispProduct.asp?ProductID=62

Tak,
Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-05 23:25

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Det er især min Internet-forbindelse
> jeg nødigt vil have sløvet.

den bliver ikke sløvet af en switch.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-02-05 13:38

> [...]

> der har fortalt mig, at jeg risikerer at beskadige Mac'en! Har nogen
> hørt om problemer ved at skifte Ethernet-stikket ud på en tændt Mac?

Jeg har i årevis bare plugget ethernet ind og ud. Så vidt jeg har
erfaret, er det eneste, du risikerer, at ethernet stikket (RJ45?) bliver
slidt, men så finder du bare et andet kabel. Eller skifter stikker, det
findes der værktøjer til.

--
v.h.
Mich.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-02-05 15:36

angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) writes:

> Jeg har læst lidt hub / switch og forstået at dens specificationer ikke
> er uvæsentlige mht transporttid. Det er især min Internet-forbindelse
> jeg nødigt vil have sløvet.

Det er ikke noget du vil komme til at mærke, sålænge du kun har en
håndfuld enheder.

> Jeg har fundet en switch som ser ud til at passe til min printer og
> ADSL. Er der nogen der gider kigge på disse links for at se om det er
> [...]

Det kan du sagtens gøre. Du kan også købe den i Føtex eller Netto,
det hele er standard udstyr.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-05 23:25

> [...]

> der har fortalt mig, at jeg risikerer at beskadige Mac'en! Har nogen
> hørt om problemer ved at skifte Ethernet-stikket ud på en tændt Mac?

Ethernet er plug and play - og kan ikke brændes af ved hotplug.

Det du mangler er en switch/hub, så du kan forbinde mere end to ethernet
enheder samtidig, og dermed ikke skal hotplugge.

(ellers er der den bøvlede version - et ekstra ethernet kort som du
aktiverer appletalk på og forsætter med TCP/IP på den ethernetport der
sidder onbard på G4'eren til internetforbindelsen - Realtek 8139
basserede PCI kort, der kan bruges under OS9 fås for 50-100kr)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-02-05 07:04

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> sidder onbard på G4'eren til internetforbindelsen - Realtek 8139
> basserede PCI kort, der kan bruges under OS9 fås for 50-100kr)

Tak for det, Morten.
Jeg tror jeg vælger den mindre bøvlede med en switch/hub til den Asante
box jeg har fundet.

Tak,
Jørgen