Nem frokost til fødselsdag
Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-02-05 19:24

Gode ideer til emnet ønsket. Min kæreste skal holde fødselsdag sammen med en
anden og har brug for ideer til nem, hurtig frokost (forberedelsestid ca. ½
time) som samtidig er lækkert.

Jacob

Fra : anders

Dato : 21-02-05 20:21

Hvorfor skal det gå så stærkt? Er det fordi i hellere vil bruge tid sammen
med gæsterne? For så kan jeg anbefalde at lave kleftiko (en ret med lam).
Det tager godt nok 5 timer og 10 min., men de første 10 min. er forberedelse
og de sidste 5 timer, står retten bare i ovnen uden man skal røre en finger.

Mvh
anders

Fra : Jacob Jensen

Dato : 21-02-05 20:46

> [...]
> Det tager godt nok 5 timer og 10 min., men de første 10 min. er
> forberedelse og de sidste 5 timer, står retten bare i ovnen uden man skal

Der skal holdes møde samme dag og så holder min kæreste og en kollega deres
fødselsdag samtidig og ville servere noget mad. De skal gerne være med til
mødet men der kan afses lidt tid i køkkenet også. 5 timer er ikke
acceptabelt, men det lyder ellers lækkert.

Jacob

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 21-02-05 21:46

Således skrev anders den Mon, 21 Feb 2005 20:20:57 +0100:

> For så kan jeg anbefalde at lave kleftiko (en ret med lam).

En opskrift du har for hånden?

Knud
--
"Animals have rights. Animals have rights to garlic, butter and
cooking on both sides." - Ted Nugent

Fra : Astrid Lund

Dato : 21-02-05 21:53

On Mon, 21 Feb 2005 21:46:10 +0100, Knud Winckelmann <knud@fabel.dk>
wrote:

>En opskrift du har for hånden?

Fant denne på Google:

Arni Kleftiko er opprinnelig en rett som ble laget av gjetere. De la
en blanding av lammekjøtt, poteter, andre grønnsaker og hva de måtte
ha i en leirkrukke som de tettet godt og lot den koke i et hull i
marken. I dag brukes det leirkrukker som stekes i en egen type
steinovn, men ikke alle har tilgang til dette og derfor brukes ofte en
leirkrukke i en vanlig ovn. Jeg legger ingrediensene i aluminumsfolie
som jeg passer på er tettest mulig. Det er viktig at saften som kommer
under kokingen forblir i innpakningen.
500 - 600 g lammestek uten ben
2 fedd hvitløk i skiver til lammet
4 fedd hvitløk i skiver som tilbehør i pakken
4 små løk i skiver
4 små/middels poteter i skiver
4 små gulrøtter delt i fire biter
gjerne 100-200 gram fetaost
4 ss nypresset sitronsaft
4 ss smeltet smør
Eventuelt 8 ss rødvin
1 ts oregano
1 ts mynte
nykvernet pepper og salt

Del kjøttet i fire stykker. Lag 4 snitt i hver og stikk inn små skiver
med hvitløk. Ta et passende stykke aluminiumsfolie slik at det blir
plass til alle ingrediensene inni. Smør litt smør på folien. Legg et
stykke kjøtt på folien sammen med poteter, gulrøtter, løk og hvitløk.
Eventuelt litt fetaost i terninger. Hell over sitronsaft. Krydre med
pepper, salt, oregano og mynte. Lag tre pakker til. Brett godt slik at
det blir tett. Tilsett gjerne 2 ss rødvin i hver pakke. Løft hjørnene
litt opp så saften ikke renner ut. Kok dem i ovn på 175 grader i 1 1/2
- 2 timer.

Alternativt kan pakken fylles med tomat, paprika, squash, aubergine
eller andre grønnsaker du liker. Prøv deg fram.

Lykke til!

--
Astrid

Fra : anders

Dato : 21-02-05 22:52

Brugte følgende opskrift:

http://www.lechef.dk/opskrifter/recipie.asp?id=111

Fra : Mus

Dato : 22-02-05 12:49

Jacob Jensen <omo@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:421a2760$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
en
> anden og har brug for ideer til nem, hurtig frokost (forberedelsestid ca.

Ja hvad med rugbrød og pålæg. evt varm leverposteg, sild, frikadeller med
rødkål, en skål råkost etc.
Nemt og hurtigt.

Kan noget af maden evt laves dagen i forvejen, ja så er ristafel en nem og
hurtig ret. Gryderetten kan laves i forvejen og så er det såmænd bare at
varme op og komme fyldet der skal ovenpå i små skåle. Har en god opskrift
liggende hvis du skulle være interesseret. Man kan også bare koge kyllingen
dagen i forvejen. Selve gryderetten er hurtig lavet også på selve dagen.

Hmm lam i hvidkål fra karolines køkken. Måske mere hverdagsmad - men igen
hurtigt at lave og smager super.

Hmm ja hvad kan jeg ellers finde på

Tortilla med stærk krydret kødsovs, salat, guacemole etc

Det var vist lige mine ideer, hvis det skal gå lidt stærkt.

LN