/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Opkrævning af restbeløb
Fra : Mikkel Rostved


Dato : 21-02-05 18:51

Hej,

Den 28. januar købte jeg en bærbar computer af en lokal forhandler.
Jeg bestilte imidlertid computeren på deres hjemmeside med mit
dankort, da andet ikke var muligt. Jeg bestilte desuden et tjek for
pixelfejl, til 300 kr. Da jeg fik besked om at den var klar, hentede
jeg den fra butikken, og hørte ikke mere fra dem. Den 15. februar fik
jeg så en regning på 300 kr., fordi de havde glemt at medtage beløbet
for den ekstra service. Jeg havde ikke, før de gjorde mig opmærksom på
det, lagt mærke til denne fejl.

Skal jeg betale den ekstra regning? Jeg mener at have læst, at sælger
skal meddele køber hurtigt, hvis vedkommende laver en fejl i
opkrævningen.

Mikkel

 
 
N_B_DK (21-02-2005)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 21-02-05 19:12

Mikkel Rostved wrote:
> Hej,
>
> Den 28. januar købte jeg en bærbar computer af en lokal forhandler.
> Jeg bestilte imidlertid computeren på deres hjemmeside med mit
> dankort, da andet ikke var muligt. Jeg bestilte desuden et tjek for
> pixelfejl, til 300 kr. Da jeg fik besked om at den var klar, hentede
> jeg den fra butikken, og hørte ikke mere fra dem. Den 15. februar fik
> jeg så en regning på 300 kr., fordi de havde glemt at medtage beløbet
> for den ekstra service. Jeg havde ikke, før de gjorde mig opmærksom på
> det, lagt mærke til denne fejl.
>
> Skal jeg betale den ekstra regning? Jeg mener at have læst, at sælger
> skal meddele køber hurtigt, hvis vedkommende laver en fejl i
> opkrævningen.

Det er 6 dage siden du hentede den, og det vil jeg mere er hurtigt nok at
informere dig

--
MVH.
N_B_DK
Email adressen er gyldig.



Henning (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-02-05 19:20

On 21 Feb 2005 09:51:28 -0800, rostved@gmail.com (Mikkel Rostved)
wrote:

>Hej,
>
>Den 28. januar købte jeg en bærbar computer af en lokal forhandler.
>Jeg bestilte imidlertid computeren på deres hjemmeside med mit
>dankort, da andet ikke var muligt. Jeg bestilte desuden et tjek for
>pixelfejl, til 300 kr. Da jeg fik besked om at den var klar, hentede
>jeg den fra butikken, og hørte ikke mere fra dem. Den 15. februar fik
>jeg så en regning på 300 kr., fordi de havde glemt at medtage beløbet
>for den ekstra service. Jeg havde ikke, før de gjorde mig opmærksom på
>det, lagt mærke til denne fejl.
>
>Skal jeg betale den ekstra regning? Jeg mener at have læst, at sælger
>skal meddele køber hurtigt, hvis vedkommende laver en fejl i
>opkrævningen.

Naturligvis - hvad hvis det var omvendt? Der er gået 14 dage - hvad er
definitionen på "hurtigt"?


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Mikkel Rostved (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Rostved


Dato : 21-02-05 19:34

Henning wrote:
> Naturligvis - hvad hvis det var omvendt? Der er gået 14 dage - hvad er
> definitionen på "hurtigt"?

Jeg mangler netop en definition på dette, samt et bud på hvilke forhold
der ellers spiller ind.

Henning (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-02-05 19:57

On Mon, 21 Feb 2005 19:33:44 +0100, Mikkel Rostved <rostved@gmail.com>
wrote:

>Henning wrote:
>> Naturligvis - hvad hvis det var omvendt? Der er gået 14 dage - hvad er
>> definitionen på "hurtigt"?
>
>Jeg mangler netop en definition på dette, samt et bud på hvilke forhold
>der ellers spiller ind.
Mon ikke der er tale om forældelsesfristen, som er 5 år?



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Mikkel Rostved (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Rostved


Dato : 21-02-05 20:17

Henning wrote:
>>Jeg mangler netop en definition på dette, samt et bud på hvilke forhold
>>der ellers spiller ind.
>
> Mon ikke der er tale om forældelsesfristen, som er 5 år?

Det er muligt. Jeg faldt dog over denne tråd:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm=1488173.mFIzOxR1iM%40news.milli.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Daftaleloven%2B35%26hl%3Dda%26lr%3D%26selm%3D1488173.mFIzOxR1iM%2540news.milli.dk%26rnum%3D1

Er jeg helt forkert på den?
Det er ikke fordi jeg bare prøver at undgå at betale (det er trods alt
kun 300 kr.), men jeg vil bare have det på plads, før jeg evt. gør det.

Morten Fruergaard (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 22-02-05 14:04

Mikkel Rostved wrote:
> Det er ikke fordi jeg bare prøver at undgå at betale (det er trods alt
> kun 300 kr.),

Så betal...
Du har jo bestilt og fået udført servicen...

> men jeg vil bare have det på plads, før jeg evt. gør
> det.

For at se om du kan undgå?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign
www.xenonkit.dk - Xenonkit til eftermontering
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr samt dæk/fælge til 4x4 og SUV



Petersen_Michael (22-02-2005)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 22-02-05 20:22

In news:421b2d7f$0$29280$14726298@news.sunsite.dk,
Morten Fruergaard <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

> For at se om du kan undgå?

Naturligvis, der er jo ingen der bliver rige af at betale fuldpris for
det hele
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Michael Kjærsgård (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 21-02-05 19:56

> Jeg mangler netop en definition på dette, samt et bud på hvilke forhold
> der ellers spiller ind.

Jamen vi er vel enige om at forretningen har ydet servicen? Hvorfor vil du
så ikke betale for den?


--
Michael
Spritnyt Eltax højttalersæt på auktion
Bud fra kun 1 kr.
http://vindenand.dk/auktion3.html


Povl H. Pedersen (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 21-02-05 20:36

In article <4bfbe6a8.0502210951.504faba3@posting.google.com>, Mikkel Rostved wrote:
> Hej,
>
> Den 28. januar købte jeg en bærbar computer af en lokal forhandler.
> Jeg bestilte imidlertid computeren på deres hjemmeside med mit
> dankort, da andet ikke var muligt. Jeg bestilte desuden et tjek for
> pixelfejl, til 300 kr. Da jeg fik besked om at den var klar, hentede
> jeg den fra butikken, og hørte ikke mere fra dem. Den 15. februar fik
> jeg så en regning på 300 kr., fordi de havde glemt at medtage beløbet
> for den ekstra service. Jeg havde ikke, før de gjorde mig opmærksom på
> det, lagt mærke til denne fejl.
>
> Skal jeg betale den ekstra regning? Jeg mener at have læst, at sælger
> skal meddele køber hurtigt, hvis vedkommende laver en fejl i
> opkrævningen.

Du ved du skal af med pengene, og en sådan simpel fordring forældes
efter 5 år.

Mikkel Rostved (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Rostved


Dato : 21-02-05 20:44

Povl H. Pedersen wrote:
> Du ved du skal af med pengene, og en sådan simpel fordring forældes
> efter 5 år.
Hvis jeg vidste det, hvorfor så spilde andres tid på det?
Hvad er det, der fordringen simpel?

Kim Ludvigsen (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 21-02-05 21:26

Den 21-02-05 20.43 skrev Mikkel Rostved følgende:
> Povl H. Pedersen wrote:
>
>> Du ved du skal af med pengene, og en sådan simpel fordring forældes
>> efter 5 år.
>
> Hvis jeg vidste det, hvorfor så spilde andres tid på det?

Så omformulerer vi: Du vidste, at det kostede 300 kroner.

> Hvad er det, der fordringen simpel?

Den anden mulighed er 20 år, hvis du foretrækker den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox
http://kimludvigsen.dk

Rune Wold (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 21-02-05 21:19

Mikkel Rostved wrote:

[klip]

> Skal jeg betale den ekstra regning? Jeg mener at have læst, at sælger
> skal meddele køber hurtigt, hvis vedkommende laver en fejl i
> opkrævningen.

Hovedreglen er, at kreditor har krav på efterbetaling, selvom det var
hans egen fejl, at der oprindeligt blev modtaget for lidt.

Man vil dog i mange tilfælde kræve, at kreditor reklamerer inden rimelig
tid. 14 dage opfylder denne tidsmæssige betingelse.

Iøvrigt er der efter min mening ingen omstændigheder, der kan medføre
fravigelse af hovedreglen om efterbetaling.

BETAL

/Rune Wold

Mikkel Rostved (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Rostved


Dato : 21-02-05 21:24

Rune Wold wrote:
> Hovedreglen er, at kreditor har krav på efterbetaling, selvom det var
> hans egen fejl, at der oprindeligt blev modtaget for lidt.
>
> Man vil dog i mange tilfælde kræve, at kreditor reklamerer inden rimelig
> tid. 14 dage opfylder denne tidsmæssige betingelse.
>
> Iøvrigt er der efter min mening ingen omstændigheder, der kan medføre
> fravigelse af hovedreglen om efterbetaling.
>
> BETAL
>
> /Rune Wold

Ok, det vil jeg så gøre.
Tak for et godt svar.

Mikkel

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste