7.92x57 vs. 30-06
Fra : Tonny Poulsen

Dato : 21-02-05 18:45

Nogen der kender til begge kalibre og hurtigt kan komme med lidt fakta ang.
hastighed, kuglevægt og anslags energi (100 meter, jagt ammo) ,ikke ammo til
MG 21

Der ligger jo tonsvis af info på nettet men det meste virker uoverskueligt
eller direkte utroværdigt.

mvh. Tonny

Fra : Arne Jensen

Dato : 22-02-05 06:51

On Mon, 21 Feb 2005 18:44:59 +0100, "Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>MG 21
>
>Der ligger jo tonsvis af info på nettet men det meste virker uoverskueligt

Grunden til at der findes tonsvis af materiale kan meget vel være
fordi svaret på dit spørgsmål ikke er helt så enkelt som så.

Der er mange faktorer der spiller ind.. Kuglevægt, for blot at nævne
en ting. Dog ved jeg med 100% sikkerhed at 30-06 har anslagsenergi nok
til Kronvildt. Kaliberen er sammen med 6,5X55 vel nok nogen af de mest
populære i DK ud fra den enkle betragtning at der findes billig
træningsammo til dem... 30-06=7,62X63.. Den "gamle" militærkaliber.
6,5X55=baneriffel.. Træningsammo af høj kvali til en fornuftig pris.

7,92X57 kender jeg ikke, men formoder der er tale om en militærkaliber
ud fra det du skriver mht. MG21?!

Følgende side vil sikkert kunne løse nogle af dine kvaler:)

http://www.norma.cc/htm_files/javapagee.htm

Mvh
Arne

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 23-02-05 20:55

"Arne Jensen" <Anden@dammen.dk> skrev i en meddelelse
> Følgende side vil sikkert kunne løse nogle af dine kvaler:)
>
> http://www.norma.cc/htm_files/javapagee.htm

Takker, min formodning om at de 2 kalibrer er rimeligt jævnbyrdige ser ud
til at holde stik.

mvh tp