Sukkerkold og Atkins
Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-02-05 11:15

Hej Gruppe

Efter et par omgange med fysisk anstrengelse hvor jeg gik grundigt
sukkerkold, er jeg nu ude efter et Atkins-alternativ til sukkerholdige
sager til anvendelse i slige situationer. Det duer jo ikke at man er
for "død i sværen" til at man kan tage sig hjem på skituren

Forslag?

Ebbe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-02-05 12:48

Ebbe Kristensen wrote:

> Efter et par omgange med fysisk anstrengelse hvor jeg gik grundigt
> sukkerkold, er jeg nu ude efter et Atkins-alternativ til
> sukkerholdige sager til anvendelse i slige situationer.

Jeg tvivler på det findes. Mig bekendt er den hurtige energi tæt
knyttet til kulhydrater.

Jeg kender godt det med at gå helt i stå energimæssigt, men de gange
det er sket har det været når jeg har sprunget et måltid over, eller
spist for lidt. Jeg har godt nok ikke været på skitur, men det sker da
at jeg kører hårdt på gennem en hel dag. Hvis jeg sørger for at spise
godt, går det fint.

Du husker selvfølgelig at drikke rigeligt vand, ikke?

> Det duer jo ikke at man er for "død i sværen" til at man kan tage sig
> hjem på skituren

Arh, pjat! Grav en snehule, spis din medbragte ost og vent et par timer
til energien kommer igen. Derefter går du bare efter lysene i det
fjerne og holder øje med ulvene.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 78.7 kg => 75 kg. Hastighed: 0.6 kilo/uge

Fra : Sune Vuorela

Dato : 21-02-05 16:19

On 2005-02-21, Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote:
> [...]
> sager til anvendelse i slige situationer. Det duer jo ikke at man er
> for "død i sværen" til at man kan tage sig hjem på skituren

en pakke kødpålæg efter eget valg og 10 minutters hvile?

--
Sune

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-02-05 16:50

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Efter et par omgange med fysisk anstrengelse hvor jeg gik grundigt
> sukkerkold, er jeg nu ude efter et Atkins-alternativ til sukkerholdige
> sager til anvendelse i slige situationer.

Er du HELT sikker på, at du gik "sukkerkold"?

Der er nemlig noget, der ganske enkelt ikke stemmer. At "gå sukkerkold" kan
kun betyde, at man har opbrugt alle tilgængelige kulhydrater i kroppen og
derfor kun har andre former for energi at brænde af.
(Du har altid andre energiformer kroppen kan bruge af. De eneste depoter,
der kan tømmes, mens du er levende, er dine kulhydratdepoter)

At træne, når man er "sukkerkold" betyder som regel også kun, at man skal
sætte tempoet ned - at du med andre ord ikke vil kunne spurte afsted, men
sagtens "slæbe" dig hjem i fornuftigt tempo. Og handler det om at slæbe sig
hjem på ski eller slet og ret at gå, så kan det sagtens klares, selvom
maskinen er "sukkerkold". Man vil såmænd også kunne løbe - men næppe med høj
puls/fart.

Og hvis du er på Atkins kur og har været det i få dage, så er du "gået
sukkerkold" inden du går i gang med din motion. Du har ganske enkelt intet
kulhydratdepot i kroppen på en Atkins kur. Det er nemlig dét, der er hele
fidusen i den kur. Så det handler derfor ikke om, at du går "sukkerkold"
under din fysiske anstrengelse.

Men da du ganske givet "går kold" og oplever, at du ikke har mere energi
tilbage, så må det jo handle om noget andet end at gå "sukkerkold". Og den
mest nærliggende forklaring på dit problem er faktisk væskemangel!

Selv professionelle atler kan sjældent vurdere, hvor meget væske, de har
brug for. Slet ikke under hård fysisk aktivitet. Hvis du er en mand på 80
kilo, har du brug for mindst 1½ liter væske i timen, hvis du er aktiv på
dine ski.

Et væsketab på sølle 2% (ca. 1 til 1½ liter vand) forringer dine musklers
arbejdsevne med 20%
Og der skal ikke et ret voldsomt væsketab til, før din krop er påvirket. Ogs
å selvom du ikke straks mærker det.

Har du drukket rigeligt inden du tager afsted, kan du sagtens køre en times
tid uden at mærke noget. Men SÅ begynder effekten at vise sig. Måske lægger
du ikke mærke til det i starten, men lige pludselig.... Og fylder du ikke
meget og jævnligt på, så vil jeg tro, at du går særdeles kold.... men ikke
sukkerkold!

Og hvis du er typen, der ikke drikker, før du er tørstig, kan du roligt tage
det som udtryk for, at du har væskemangel i en sådan grad, at det påvirker
din fysiske formåen seriøst.

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 21-02-05 17:24

> [...]
> tage
> det som udtryk for, at du har væskemangel i en sådan grad, at det påvirker

Det var sgu godt du skrev det. Tak skal du have, det skal jeg lige huske.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-02-05 20:27

[Ebbe Kristensen | 21 Feb 2005 02:15:19 -0800]

> [...]
>sager til anvendelse i slige situationer. Det duer jo ikke at man er
>for "død i sværen" til at man kan tage sig hjem på skituren

Efter hvad jeg forstår på Atkins-folk der dyrker sport, bliver det nemmere
med tiden og man bliver primært "kold" i starten. Hvor længe har du været
på diet?

Men det er sagen at dyrker man meget sport kan man tillade sig flere
kulhydrater og der er sågar folk på Atkins der spiser en lille portion
havregryn før større sportsaktiviteter.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-02-05 12:04

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Er du HELT sikker på, at du gik "sukkerkold"?

Efter at have læst din fremragende forklaring, nej det er jeg ikke.

Men jeg har i lignende situationer før jeg gik på Atkins haft succes
med at tage f.eks. et stykke chokolade. Det virker, også selvom sukker
jo trækker væske ind i tarmene. Men måske opvejer
"kulhydrat-boostet" den dehydrerende virkning?

> [...]
er hele
> fidusen i den kur. Så det handler derfor ikke om, at du går

Jeg har været på Atkins siden nytår, dvs. lidt over 1½ måned, har
indtil videre tabt 9 kilo og fortsætter med vægttabet til jeg har
meldt mig grundigt ud af Klub 0,1 ton. Derefter skal jeg til at
eksperimentere med hvilke kulhydrater jeg kan tåle og i hvor store
mængder. Jeg får dog et par "planlagte tilbagefald" - som
kortbærende medlem af Danske Ølentusiaster hverken kan eller vil jeg
ignorere Ølfestivalen i Valbyhallen i maj

> [...]
"sukkerkold". Og den
> mest nærliggende forklaring på dit problem er faktisk væskemangel!

Det er er bestemt ikke usandsynligt. Jeg vil teste det i morgen tidlig
når jeg skal ud at skovle sne.

> [...]
på 80
> kilo, har du brug for mindst 1½ liter væske i timen, hvis du er

.... og to-tre tissepauser hvis jeg kender min krop ret

Iøvrigt, er forholdet 1,5 l / 80 kilo skalerbart? Nu vejer jeg jo 105
kilo så hvis forholdet er lineært skulle jeg drikke næsten to liter
vand i timen.

> [...]
roligt tage
> det som udtryk for, at du har væskemangel i en sådan grad, at det

Og her skal man jo osse huske på at tørst-refleksen bliver svagere
med alderen. Jeg bliver 49 lige om lidt.

Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-02-05 21:58

> [...]
> jo trækker væske ind i tarmene. Men måske opvejer
> "kulhydrat-boostet" den dehydrerende virkning?

At tage et stykke chokolade, når man er fysisk anstrengt føles som regel som
et boost. Opveje væskemangel kan det dog ikke.

Men alene det, at det giver et skub i retning af mere energi kan jo for en
tid få en til at glemme tørsten.

> Jeg har været på Atkins siden nytår, dvs. lidt over 1½ måned,

Så bør din krop faktisk være trænet op til at forbrænde fedt og protein i
stedet for kulhydrater. og alt andet lige bør det derfor mindske risikoen
for at går sukkerkold. Men du kan sagtens opleve, at du er sløvere og
tungere i det end hvis din krop er loaded med kulhydrat til hurtige,
kraftpræstationer.

Forklaringen er, så vidt jeg husker, at forbrænding af fedt/protein kræver
mere ilt end forbrænding af kulhydrat - derfor har du mindre energi på
lowcarb end hvis kroppen får de kulhydrater, den har brug for.

> Det er er bestemt ikke usandsynligt. Jeg vil teste det i morgen tidlig
> når jeg skal ud at skovle sne.

Er spændt på at høre om resultatet.

> Iøvrigt, er forholdet 1,5 l / 80 kilo skalerbart? Nu vejer jeg jo 105
> kilo så hvis forholdet er lineært skulle jeg drikke næsten to liter
> vand i timen.

Jo mere du vejer desto større væskebehov

Men jeg glemte lige at få med, at de 1½ liter er behovet ved aktivitet ved
30 graders varme. Behovet derfor mindre i kulde.

Du kan iøvrigt også måle væsketab på pulsen - et væsketab på blot 3% af
kropsvægten kan nemlig betyde en stigning i pulsen på 15-20 slag. Så hvis du
pludselig oplever, at din puls banker hårdere end normalt, kan det skyldes
væsketab.

Du kan læse mere om væske og motion her:
http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=535&a=2916

Mvh. Lisbeth

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 22-02-05 12:07

Rene' Hjorth wrote:

> [...]
nemmere
> med tiden og man bliver primært "kold" i starten. Hvor længe har

Siden nytår. Men det var først da jeg skulle skovle sne efter
snestormen at jeg oplevede effekten.

> Men det er sagen at dyrker man meget sport kan man tillade sig flere
> kulhydrater

Det satser jeg også lidt på når skiferien løber af stabelen - uden
dog at overdrive.

> og der er sågar folk på Atkins der spiser en lille portion
> havregryn før større sportsaktiviteter.

Gisp!

Ebbe

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-02-05 15:34

[Ebbe Kristensen | 22 Feb 2005 03:06:49 -0800]

>Siden nytår. Men det var først da jeg skulle skovle sne efter
>snestormen at jeg oplevede effekten.

Ja, men jeg har imens set at Lisbeth har skrevet en fremragende frklaring,
så jeg har ikke så meget at biddrage med.

>Gisp!

Jeg har sågar diskueteret det med en læge der er på Atkins' løningsliste, så
hun kan vel kun finde på at anbefale det hvis det er helt validt? :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk