Valg af gevær.
Fra : driver

Dato : 20-02-05 23:15

Jeg kan købe en brugt SKB 20/76 i god stand, man kan dårlig se at den har
været brugt.
Til samme pris kan jeg få en ny Tecni - Mec også 20/76.
Hvis jeg vælger Tecni Mec får jeg en evt. skæftetilpasning med til prisen og
selvfølgelig også garanti på våbnet.
Begge våben "falder godt" til mig, og de har samme vægt.
Hvad vil være det fornuftigste valg ?
mvh
driver

Fra : Highserver

Dato : 21-02-05 06:33

Hej Driver

Ja jeg siger SKB prøv at presse sælger, så du har til en tilpasning også det
koster ca. mellem 500 - 1000kr
Jeg har kun haft gode oplevelser med SKB.
Hilsen Jakob.

Fra : Arne Jensen

Dato : 21-02-05 07:16

On Sun, 20 Feb 2005 23:15:10 +0100, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

> [...]
>selvfølgelig også garanti på våbnet.
>Begge våben "falder godt" til mig, og de har samme vægt.

Den du syntes bedst om:)

Jeg har ikke erfaring med tecni, men har dog en smule erfaring med
SKB.
Min far har en SKB 600.. For de sarte skal der ikke læses videre
herfra:)

Min fars smukke skb 600 har tidligere været behandlet som lo.. Ud på
fjorden, og derfra hjem i skabet uden rengøring.. Herefter mange år
uden at være brugt ind i et kælderskab. Da jeg fandt den lignede den
jeg ved ikke hvad, og låsen på forskæftet skulle åbnes med en
skruetrækker så anløben var den!

Jeg fik givet den godt med olie, men kunne godt se at her skulle vidst
noget mere til hvis der skulle et anstændigt våben ud af det gamle
jern jeg stod med i hånden.

En tur omkring Korsholm og en pris for renovering på størrelse med et
mindre lands forsvarsbudget gjorde ikke sagen bedre.

Heldigvis havde jeg på det tidspunkt en meget jagtinteresseret nabo,
der kender (Det gør jeg så også nu:)) en meget dygtig våbensmed der
udelukkende har det at renovere våben som hobby.

Da jeg kom over til Robert som han hedder med våbenet skilte han det
ad og sagde vantro: Det er utroligt at den stadigvæk kan skyde!

Jeg fik den renoveret, bruneret og skæftetilrettet for ca. 2000.

Det er et utroligt dejligt våben, og min far har strenge ordre om ikke
at mishandle den mere.

Det jeg egenligt ville frem til med denne historie er at SKB om ikke
andet laver nogle virkeligt solide våben..Selv om jeg dog ikke vil
anbefale nogen at præsentere dem for den behandling min far gjorde:)

Så alt i alt ville jeg nok vælge SKB'en. Hvis handlen er privat kan en
skæftetilretning klares for en fornuftig pris, men hvis våbenet
allerede falder godt til dig, er det måske slet ikke nødvendigt!

Fra : Kito

Dato : 21-02-05 07:19

Der er ingen tvivl om at SKB er det bedste våben også selv om det er brugt.
Jeg ville ikke være i tvivl.

vh
Poul

Fra : driver

Dato : 21-02-05 12:31

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in message
> [...]
> og selvfølgelig også garanti på våbnet.
> Begge våben "falder godt" til mig, og de har samme vægt.
Jeg har to problemer med SKB'en:
1. Der er ikke automatisk sikring. Jeg mener at det er en sikkerhedsmæssig
brist at man skal "huske" at sikre manuel.
2. Løbsvælgeren sidder åndssvagt placeret på aftrækkeren. Det føles som om
den er vanskelig at betjene med handsker på.

Er begge dele noget man vænner sig til hurtigt ?
mvh
driver

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 21-02-05 13:51

On Mon, 21 Feb 2005 12:31:20 +0100, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

>"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in message
>Jeg har to problemer med SKB'en:
>1. Der er ikke automatisk sikring. Jeg mener at det er en sikkerhedsmæssig
>brist at man skal "huske" at sikre manuel.

Jeg har selv sådan en SKB 12'er O/U.

Jeg ved egentlig ikke, hvad automat sikring er. Efter åbning ?

Man går jo meget med knækket bøsse i selskab med andre. Så dine
kammeraters sikkerhed er op til dig.

Sikringen bruger jeg eventuelt for ikke at skyde mig i fødderne eller
lignende. Men igen er knækket bøsse og udtagning af patroner jo
proceduren ved hegn og grøft.

>2. Løbsvælgeren sidder åndssvagt placeret på aftrækkeren. Det føles som om
>den er vanskelig at betjene med handsker på.
>
>Er begge dele noget man vænner sig til hurtigt ?

Løbsvælgeren er meget handy. Man skal/kan bare huske, at man skal
bruge højre hånd for at få den normale funktion, at øverste løb fyres
først og det mere trangborede andet til sidst. Rekylen skifter selv
over til næste løb. Så man bruger ikke løbsvælgeren så tit, kun ved
enkeltskud, - hvis man synes. Jeg mener sagtens, man kan betjene den
med strikvanter. Men jeg bruger altid højest skytte-handsker med frie
fingre. Ikke luffer, måske meget sjælden forede læderhandsker.

Jeg kan godt anbefale en SKB. Jeg har aldrig haft andet end denne. Jeg
kan godt samtykke med at sikringen skal have lidt olie efter hver
jagt. Jeg renser mit gevær omhyggeligt efter jagt. Måske ikke, hvis
jeg ikke har skudt, - men dog alligevel hvis det har regnet.

mvh

John

Fra : driver

Dato : 21-02-05 15:41

..

> Jeg har selv sådan en SKB 12'er O/U.
>
> Jeg ved egentlig ikke, hvad automat sikring er. Efter åbning ?

Et gevær med automat(isk) sikring sikre automatisk geværet når det lukkes.
Altså man skal ikke foretage en aktiv handling for at sikre geværet.
mvh
driver

Fra : Arne Jensen

Dato : 21-02-05 19:43

On Mon, 21 Feb 2005 15:40:37 +0100, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

>Et gevær med automat(isk) sikring sikre automatisk geværet når det lukkes.
>Altså man skal ikke foretage en aktiv handling for at sikre geværet.
>mvh
>driver

Min egen Baikal har automatisk sikring, og min fars SKB har ikke.. Jeg
har skudt en del med begge, og har uanset om jeg skyder med den ene
eller anden den vane lige at lade fingeren glide ned over geværhalsen
når jeg har ladet.. Så ja det er noget man vænner sig til ret hurtigt!

Venlig hilsen
Arne

Fra : driver

Dato : 23-02-05 15:02

Tak for de gode kommentarer. Det bliver SKB'en.
mvh
driver

Fra : Clas Lau

Dato : 24-02-05 22:18

Jeg er også interesseret i en 20'er, men har endnu ikke undersøgt markedet.
Må man spørge om hvad du skal betale for de to våben? Blot så jeg ved og jeg
skal begynde at ryste i bukerne... :)

Mvh

-Clas-

Fra : driver

Dato : 24-02-05 22:36

> [...]
> markedet. Må man spørge om hvad du skal betale for de to våben? Blot så
> jeg ved og jeg skal begynde at ryste i bukerne... :)

Den billigste je har fundet er en Lincoln til kr. 5.595, der kommer fra
samme fabrik som Tecni Mec der også laver dem i en mere luksiøs udgave under
navnet Tecni Mec, med udskiftelige chokes til godt 7.000.
Jeg kunne finde en ældre SKB hos en våbenhandler til ca. 7.000.
Jeg har imidlertid fundet, hos en privat,en anden SKB til små 4.000, men der
skal ofres en del (minimun kr. 2000) på den. Så jeg ved ikke endnu kvilken
en af SKB'erne jeg vælger. Det får jeg afklaret i næste uge.
Men jeg tror nu ikke man går forkert af Techni Mec'en. Det er et dejligt
våben.
mvh
driver

Fra : Arne Jensen

Dato : 25-02-05 07:47

On Thu, 24 Feb 2005 22:36:21 +0100, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

> [...]
>en af SKB'erne jeg vælger. Det får jeg afklaret i næste uge.
>Men jeg tror nu ikke man går forkert af Techni Mec'en. Det er et dejligt

Hvis du bor i jylland og er villig til at have en del tålmodighed
inden du ser dit våben igen.. (Robert vil sikkert sige 2-3 uger, men
har lidt forvirring omkring begrberne uger og måneder:)), så kender
jeg en der uden tvivl kan lave et virkeligt godt og professionelt
stykke arbejde med det våben uden at ødelægge din økonomi
fuldstændigt.

Venlig hilsen
Arne

Fra : driver

Dato : 25-02-05 10:50

Arne wrote:
> [...]
> jeg en der uden tvivl kan lave et virkeligt godt og professionelt
> stykke arbejde med det våben uden at ødelægge din økonomi

Hej Arne.
Tak for tippet. Ja, jeg bor i Jylland - nærmere syd for Århus.
Problemet med SKB'en er at der skal nyt skæfte på den, og ud fra dit
tidligere indlæg har jeg indtryk af, at Robert er ferm til det mekaniske,
men skæftearbejde er lige som i en anden boldgade. Behersker Robert også
denne diciplin ?
Jeg har fået prisen på et nyt skæfte i Fangel på Fyn, og prisen for det
billigste er kr. 1900,- og så kan der jo nemt komme et par andre småting
til.
Kender du andre gode skæftemagere ?
Når jeg nu skal igang, har jeg overvejet at få lavet et engelsk skæfte. Er
det en dum ide ?
mvh
driver

Fra : Arne Jensen

Dato : 25-02-05 16:55

On Fri, 25 Feb 2005 10:50:19 +0100, "driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote:

> [...]
>men skæftearbejde er lige som i en anden boldgade. Behersker Robert også

Robert er uddannet ved en større dansk våbensmed/handler og er ret
ferm til det meste.. Jeg skal ikke garantere for at han kan lave et
nyt skæfte, men muligt at han kan reparere det der sidder på den???

Jeg vil gerne give dig hans adresse når jeg ellers har fået den støvet
op/af, men mener i grunden ikke at der er nogen grund til at blæse den
ud her på nettet.. Som du sikkert har gættet er den mail adresse jeg
har i min header ikke helt korrekt:)

Kan oplyse at han bor i nærheden af Sdr. omme.

Jeg er temmeligt paranoid omkring spam....men alt andet lige: Du andre
interesserede kan henvende sig her: m o e f f e @ g a l n e t . d k
Naturligvis uden mellemrum!

>Jeg har fået prisen på et nyt skæfte i Fangel på Fyn, og prisen for det
>billigste er kr. 1900,- og så kan der jo nemt komme et par andre småting
>til.
>Kender du andre gode skæftemagere ?
Desværre nej!

>Når jeg nu skal igang, har jeg overvejet at få lavet et engelsk skæfte. Er
>det en dum ide ?

Hvis du holder af det engelske skæfte kan jeg ikke se der skulle være
noget som helst galt i det!

Venligst
Arne