Ridderkors
Fra : Ingolf Rask

Dato : 20-02-05 22:35

Når en person tildeles Ridderkorset eller lignende danske orden, meddeles
det at 'Ordnens insignier (Værdighedstegn) skal tilbageleveres
af boet til Ordenskapitlet senest 3 mdr. efter indehaverens død'. Har boet
noget juridisk ansvar og hvilke sanktionsmuligheder findes der ?
Vil det sige at det er ulovligt at besidde et ridderkors, som man ikke selv
har fået tildelt. Ridderkors bliver solgt på internet auktioner.

M.v.h. I.R.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 22:50

Som udgangspunkt bliver alle værdier og aktiver indefrosset på
dødstidspunktet. Så ingen må principielt foretage sig noget som helst uden
det godkendes af skifteretten. Og hvis familiemedlemmer så fjerner det uden
Bobestyrers videne så kan det i hver fald ikke være Bobestyrers ansvar eller
det som så er boet.

Men om det kan inddrives igen hvis de først er ude i "fri" handel ved jeg
ikke - Jeg vil anbefale dig at sende en mail til det Gule Palæ - finder
adressen på Kongehusets hjemmeside - der må de vide det.

PN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 23:29

<pni> skrev

> [...]
uden
> Bobestyrers videne så kan det i hver fald ikke være Bobestyrers ansvar

Dannebrogordenens Ridderkors er ikke noget, man får tildelt til ejendom, det
er *alene* kun til lån. Man får kun tilladelse til at *bære* det, og det kan
således ikke gøres til genstand for hverken udlån, pantsætning, salg eller
arvegods.

Boet kan derfor heller ikke råde over noget, som retteligt tilhører
regenten, og som er udlånt på særlige betingelser.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 23:50

Jo - det er næsten rigtigt - bortset fra at modtageren selv betaler for det.

Pn

Fra : Knud Olsen

Dato : 20-02-05 22:54

"Ingolf Rask" <ingolf.rask@greve.mail.telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv
> har fået tildelt. Ridderkors bliver solgt på internet auktioner.

Det er normalt bedemanden der fjerne orderne fra kisten's udsmykning, men
selvfølgelig kan der være nogen med ond tro
Bedemanden indsender ordenerne til Ordenskapitlet

vh KO

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 23:26

Det er rigtig det Knud her anfører - det er som regel bedemanden, men vi
skal lige huske på at det ikke kun er danskere der modtager ordener og
medaljer. Jeg så f.eks. i en fransk lille by på Korsika en udstilling om
en - jeg kan simpelt hen ikke huske hverken navn eller bynavn - men jeg kan
da huske at der var udstillet et Ridderkors sammen med mange andre ordener.
Jeg ved i øvrigt ikke om der er tradition for i de lande at udstille ordener
på kisten, de har jo ikke selv noget ordenskapitel dernede.

Men om der i det hele taget er ressourcer til at få hjem igen - ved jeg
ikke - og heller ikke om der gælder særlige regler for udlændige, ikke at
jeg kunne forestille mig det, men måske.

PN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-02-05 23:33

<pni> skrev i

> Men om der i det hele taget er ressourcer til at få hjem igen - ved jeg
> ikke - og heller ikke om der gælder særlige regler for udlændige, ikke at
> jeg kunne forestille mig det, men måske.

Der er vel altid råd til et frimærke

Men så vidt jeg ved, så er der ordner og fortjenstmedaljer, som hører ind
under regler som man kender det fra danefæ, dvs, at man har afleveringspligt
hvis man har dem i sin besiddelse.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 23:58

Der har du så ret, men hvis den stedlige bedemand eller afdødes familie ikke
kender reglerne for danske ordener, hvilket man vel ikke kan klandre dem -
så bliver det vel noget svært at få dem udleveret. Men det er klart at hvis
de kommer til landet så skal det afleveres, men om det er strafbart ikke at
gøre det ved jeg ikke. Og om de umiddelbart kan udleveres ved jeg ikke. Men
jeg kunne da forestille mig at hoffet ud fra de regler der nu engang er -
som du også var inde på før, kan få det udleveret ved en simpel
fogedforretning. Men det at vide hvem der besidder dem gør det unægtelig
noget svært at få dem alle "hjem" igen.
Og der bliver altså sendt en opkrævning sammen med ordenen, men det er ikke
det samme som det er ordenen der bliver betalt for - for det kan ikke gøres
til genstand for salg, pantsæntning det er helt rigtigt.

PN