D' Fedt!.....
Fra : Ninja Rider

Dato : 20-02-05 21:52

Hejsa

Hvad er de forskellige fedt typer til og hvordan og hvorledes?

Multi Purpose, Silicone, og Coper grease mf, Hvad er de berenget til og
så vidre? Hvad må de ikke bruges til?
Er det ikke noget med at coper grease æder gummi pakinger og sådan?

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
My Bike Is Like A Rocket!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-02-05 19:55

Ninja Rider <Gundersen@Tdcadsl.dk> writes:

> Hejsa
>
> Hvad er de forskellige fedt typer til og hvordan og hvorledes?
>
> Multi Purpose, Silicone, og Coper grease mf, Hvad er de berenget til
> og så vidre? Hvad må de ikke bruges til?

Her kommer hvad (tror) jeg ved:

Molybdændisulfid-fedt (aka molykote)(sort): I bagsvingerlejer,
bøsninger og andre steder med højt tryk/areal (og lave
omdrejningstal?).

Kobberfedt: Steder der bliver varme. Jeg bruger det selv ved boltene
ved bremsekaliperne, men kom netop til at tænke på at loctite nok vil
være bedre.

Silikonefedt: Multistik etc. der ikke må irre.

Alm. gult lejefedt: Almindelige lejer, hjullejer etc.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-02-05 22:02

>Her kommer hvad (tror) jeg ved:

Så tilføjer jeg lidt af det jeg tror jeg ved..

> Molybdændisulfid-fedt (aka molykote)(sort): I bagsvingerlejer,
> bøsninger og andre steder med højt tryk/areal (og lave
> omdrejningstal?).

Molykote er nok lidt farligt at sige, for det er blot navnet på en
fabrikant. Jeg har f.eks. en tube Molykote kobberfedt liggende, og det duer
bestemt ikke i nogen former for lejer.
Men ellers er Molybdændisulfid-fedt (MOS2) godt til rigtigt mange ting.
Bruges også til smøring af glidelejer, f.eks. knastaksel- eller krumtaplejer
efter en motoradskillelse.

> Kobberfedt: Steder der bliver varme. Jeg bruger det selv ved boltene
> ved bremsekaliperne, men kom netop til at tænke på at loctite nok vil
> være bedre.

Jeg benytter generelt kobberfedt på alle gevind, for at forebygge at de
ruster sammen.
Det udmærker sig ved god vedhæftningsevne og rustbeskyttelse lige fra
frostgrader og op til flere hundrede grader (på min tube står der op til 300
grader). Det skal bare helst ikke bruges til at smøre kritiske glideflader,
da det så vidt jeg ved har en let slibende effekt. I lejer og bøsninger har
det derfor ikke noget at gøre.

> Silikonefedt: Multistik etc. der ikke må irre.
> Alm. gult lejefedt: Almindelige lejer, hjullejer etc.

Der er vel heller ikke noget galt i at smøre bagsvingerlejer med normalt
lejefedt? De er ikke ret hårdt belastede og temperaturen er heller ikke
noget problem. Det vigtigste er vel næsten at det har en god evne til at
holde vand ude.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 21-02-05 23:10

Jes Vestervang wrote:

> Her kommer hvad (tror) jeg ved:
>
> Molybdændisulfid-fedt (aka molykote)(sort): I bagsvingerlejer,
> bøsninger og andre steder med højt tryk/areal (og lave
> omdrejningstal?).

- - - - Endsamt gevind i almindelighed.

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-02-05 23:38

> - - - - Endsamt gevind i almindelighed.

Det kan vel næsten bruges overalt hvor der er brug for smørelse? Jeg er ikke
bekendt med dele der ikke kan tåle det, det skulle måske lige være gummidele
som pakningerne ved bremsestemplerne, o-ringe og lignende.

Jeg tror dog ikke det egner sig til at smøre knirkende led i
bevægeapparatet..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-05 19:36

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev >
> [...]
gummidele
> som pakningerne ved bremsestemplerne, o-ringe og lignende.

Jeg kan så komme med et eksempel hvor kobberfedt ikke må bruges: Kronhjul i
baghjulet på BMW med kardan.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-02-05 20:50

> Jeg kan så komme med et eksempel hvor kobberfedt ikke må bruges:
> Kronhjul i baghjulet på BMW med kardan.

Muligvis, men lige her var det molybdændisulfid-fedt der var snakke om.
Kobberfedt skal man rigtigt nok være lidt mere påpasselig med.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-05 22:11

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev
> Muligvis, men lige her var det molybdændisulfid-fedt der var snakke om.
> Kobberfedt skal man rigtigt nok være lidt mere påpasselig med.

Ved godt at jeg skrev det under dit, men det var altså bare ment som et
indslag i rækken, ikke en misforståelse.
---
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Martin Brobæk Madsen

Dato : 23-02-05 00:03

> [...]
> så vidre? Hvad må de ikke bruges til?
> Er det ikke noget med at coper grease æder gummi pakinger og sådan?

OK, så kommer mit lille ekstra sp. Hvad er Castrol LMX Hochdruckfett (louis
bestellnr. 10038140) beregnet til?

Jeg fik nemlig købt een i louis i den forkerte tro det var lejefedt? Det er
sådan noget grønt stads...

/Martin

Fra : Armand

Dato : 23-02-05 12:40

Martin Brobæk Madsen wrote:

> [...]
> bestellnr. 10038140) beregnet til?
>
> Jeg fik nemlig købt een i louis i den forkerte tro det var lejefedt? Det er

det ér lejefedt!

iflg. castrol-dk's hjemmeside (er der ingen der har fortalt dog om Google?):
"Mineraloliebaseret lihtiumkomplex smørefedt med højtryksadditiver til
de fleste kugle - og rullelejer under alle driftsforhold"

--
Armand.

Fra : Martin Brobæk Madsen

Dato : 23-02-05 22:27

> [...]
> "Mineraloliebaseret lihtiumkomplex smørefedt med højtryksadditiver til
> de fleste kugle - og rullelejer under alle driftsforhold"

Jeg troede ALT relevant information stod enten i dette forum eller på
vfr.dk - og der stod intet om det. Så tænkte jeg - aha, det er altså en
hemmelighed

Tak for hjælpen - så gættede jeg rigtigt alligevel...

/Martin