>> Hvad er de forskellige fedt typer til og hvordan og hvorledes?
>> Multi Purpose, Silicone, og Coper grease mf, Hvad er de berenget til
>> og så vidre? Hvad må de ikke bruges til?
>Her kommer hvad (tror) jeg ved:
Så tilføjer jeg lidt af det jeg tror jeg ved..
> Molybdændisulfid-fedt (aka molykote)(sort): I bagsvingerlejer,
> bøsninger og andre steder med højt tryk/areal (og lave
> omdrejningstal?).
Molykote er nok lidt farligt at sige, for det er blot navnet på en
fabrikant. Jeg har f.eks. en tube Molykote kobberfedt liggende, og det duer
bestemt ikke i nogen former for lejer.
Men ellers er Molybdændisulfid-fedt (MOS2) godt til rigtigt mange ting.
Bruges også til smøring af glidelejer, f.eks. knastaksel- eller krumtaplejer
efter en motoradskillelse.
> Kobberfedt: Steder der bliver varme. Jeg bruger det selv ved boltene
> ved bremsekaliperne, men kom netop til at tænke på at loctite nok vil
> være bedre.
Jeg benytter generelt kobberfedt på alle gevind, for at forebygge at de
ruster sammen.
Det udmærker sig ved god vedhæftningsevne og rustbeskyttelse lige fra
frostgrader og op til flere hundrede grader (på min tube står der op til 300
grader). Det skal bare helst ikke bruges til at smøre kritiske glideflader,
da det så vidt jeg ved har en let slibende effekt. I lejer og bøsninger har
det derfor ikke noget at gøre.
> Silikonefedt: Multistik etc. der ikke må irre.
> Alm. gult lejefedt: Almindelige lejer, hjullejer etc.
Der er vel heller ikke noget galt i at smøre bagsvingerlejer med normalt
lejefedt? De er ikke ret hårdt belastede og temperaturen er heller ikke
noget problem. Det vigtigste er vel næsten at det har en god evne til at
holde vand ude.
signing off.. Martin Sørensen