Ventelister og penge under bordet
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-02-05 19:41

Hej

I min andelsforening har vi en indstillingsliste. Andelshaverne kan skrive
sig på listen. Når en lejlighed bliver ledig, så bliver den tilbudt til de,
der står på listen. De kan så indstille en der søger bolig og den af de, der
ønsker at indstille og der står længst oppe på listen, vinder så at sige.
Den han har indstillet får lejligheden.

Der er jo mulighed for, at indstilleren får penge under bordet. Det kan
foreningen jo ikke rigtig vide noget om. "Jeg indstiller dig til en
lejlighed, du giver mig penge".

For nyligt er indstillingslisten blevet offentlig, så nu kan de, der står
langt oppe på listen derudover risikere at blive tilbudt penge, for at
indstille folk.

Det synes jeg er lidt problematisk, men er det egentlig ulovligt? Og hvis
ja, hvad gør man hvis man afslører penge under bordet?

Der står intet specifikt i vores vedtægter om penge under bordet, men der er
vel en generel lovgivning om det.

Mark

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-05 19:46

In article <98f23$4218da19$3e3d847b$23494@nf4.news-service.com>, Mark Thomas Gazel wrote:
> [...]
> Det synes jeg er lidt problematisk, men er det egentlig ulovligt? Og hvis
> ja, hvad gør man hvis man afslører penge under bordet?

Hvad siger reglerne ? jeg kan ikke se noget galt i, at man tager
formidlingsgebyr, sålænge man husker at opgive det på selvangivelsen.

> Der står intet specifikt i vores vedtægter om penge under bordet, men der er
> vel en generel lovgivning om det.

Hvis det er sorte penge er det ulovligt. Men umiddelbart kan jeg ikke se
noget problem hvis man står frem og "annoncerer" sit formidlingsgebyr.
Men så er det vel heller ikke længere under bordet.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-02-05 19:50

> Hvad siger reglerne ? jeg kan ikke se noget galt i, at man tager
> formidlingsgebyr, sålænge man husker at opgive det på selvangivelsen.

Formidlingsgebyr har jeg aldrig hørt om. Det er heller det jeg er nervøs
for, medmindre gebyret er mange tusind kroner.

> [...]
> noget problem hvis man står frem og "annoncerer" sit formidlingsgebyr.
> Men så er det vel heller ikke længere under bordet.

Så hvis jeg siger at jeg tager 50.000 for at indstille den person og han er
villig til at betale, så er det helt i orden? Det kan da være, men jeg håber
det da ikke.

Mark

Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-02-05 20:03

:: Så hvis jeg siger at jeg tager 50.000 for at indstille den person og
:: han er villig til at betale, så er det helt i orden? Det kan da
:: være, men jeg håber det da ikke.

Hvorfor ikke ? kan ikke se problemet...

--
Jan Pedersen
cuk@cuk.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-02-05 20:46

Jan Pedersen wrote:
> :: Så hvis jeg siger at jeg tager 50.000 for at indstille den person og
> :: han er villig til at betale, så er det helt i orden? Det kan da
> :: være, men jeg håber det da ikke.
>
> Hvorfor ikke ? kan ikke se problemet...

Tjaah, hvorfor ikke?

Måske fordi det ville undergrave hele venteliste-systemet når kun de med
mange penge til at betale under bordet kunne få en lejlighed?

Og så ville dem i toppen af ventelisten tjene styrtende med penge på
noget som foreningen nærmest "støtter dem i" - ja foreningen
"annoncerer" jo nærmest for at dem i toppen kan tjene penge... Kan du
virkeligt ikke se at det er et problem?

En liberalist/rig kapitalist ville nok ikke kunne se noget problem...
Jeg har ikke selv noget problem med at få en bolig i Kbh, men ved da at
utallige mange andre har problemet...

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-02-05 23:19

In article <4218e8f2$0$48645$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Martin Jørgensen wrote:

> Tjaah, hvorfor ikke?
>
> Måske fordi det ville undergrave hele venteliste-systemet når kun de med
> mange penge til at betale under bordet kunne få en lejlighed?

Næh, det vil gøre som i dag, at folk søger hen hvor de kan og vil
betale. Dem med mange penge til under border køber nok i stedet.
Hvis i mener det ødelægger noget, så få ændret jeres vedtægter.

> [...]
> noget som foreningen nærmest "støtter dem i" - ja foreningen
> "annoncerer" jo nærmest for at dem i toppen kan tjene penge... Kan du

Egentlig ikke. Det svarer vel bare til et større depositum hvis man
regner med at kunne f dem igen ved fraflytning. Her er det muligt
at få "forrentet" sit depositum.

> En liberalist/rig kapitalist ville nok ikke kunne se noget problem...
> Jeg har ikke selv noget problem med at få en bolig i Kbh, men ved da at
> utallige mange andre har problemet...

Problemet er vel, at de vil bo for tæt på et eller andet. Der er megen
København vest for valby bakke.

Fra : Peter Holm

Dato : 03-04-05 08:19

Jan Pedersen wrote:

> Hvorfor ikke ? kan ikke se problemet...

lisom bankers gebyrer, så må et formidlingsgebyr af en andelsbolig vel ikke
overstige den reelle udgift ved formidlingen.
Uden at være jurist....kunne man tænke sig, at det hørte under gebyrloven?

Peter Holm
www.peterholmfoto.dk

Fra : as

Dato : 20-02-05 20:50

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ja, hvad gør man hvis man afslører penge under bordet?
>
> Der står intet specifikt i vores vedtægter om penge under bordet, men der

Det er da meget normalt at man i boligforeninger har lov til at indstille en
person til ventelisten pr andel, på den måde for man msk ind i
boligforeninge som der i hvert fald er nogen der kan stå inde for. Og mon
ikke de fleste indstiller nogen de kender fremfor at sende den i "udbud".
Men fornemmer du der er et problem kan du jo foreslå at man på forhånd skal
navngive den person som man gerne vil have skrevet op på ventelisten

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-02-05 21:12

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev

> Det synes jeg er lidt problematisk, men er det egentlig ulovligt? Og hvis
> ja, hvad gør man hvis man afslører penge under bordet?

Isoleret set er det næppe ulovligt. Det er dog sandsynligvis forbudt i
henhold til foreningens vedtægter med sanktionen esklusion - f.eks. med den
følge at bestyrelsen for retten til at bestemme, hvem andelen skal
overdrages til.

Så er spørgsmålet jo så bare, hvornår i processen de skjulte penge opdages.

Mvh
Kevin Edelvang