Hvilket X800XL kort?
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-02-05 17:43

Jeg var ellers rimelig opsat på at købe enten et 6600GT eller 6800GT til
PCIe... Men jeg syntes at 68'eren var for stor, klodset og dyr.

Jeg faldt så lige over nogle anbefalinger af X800XL kortet, og kan se,
at det stort set svarer til 6800GT, pånær i Doom3, men til en pris der
er 7-800 lavere

http://shorterlink.com/?LZFYR2 kan man se, hvilket kort der kan købes
i DK... Jeg har læst i nogle tests at Sapphire kortet er en anelse
hurtigere end de andre kort, og jeg kan se at PowerColor har både Dual
DVI og video in, hvilket hos mig vejer højere end 2% bedre performance.

Dog har jeg så læst en test af PowerColor kortet, hvor det kritiseres
for at støje en del, da GPU blæseren ikke justeres alt efter temperatur,
men blot kører full speed konstant.
http://firingsquad.com/hardware/powercolor_radeon_x800_xl/

MEN den køler der sidder på kortet i testen, ligner ikke den der er på
de kort man kan købe i net-butikekrne... Har PowerColor fixet køleren?

Hvad er jeres generelle erfaring med PowerColor, er det i orden eller et
skoda-mærke? Det vigtigste for mig, er at kortet yder nogenlunde, er
stabilt og at blæseren ikke larmer for meget, og holder nogle år.

I min bevidsthed, sætter jeg PowerColor i bås med Club3d, Palit, Point
of View, Connect3D osv - altså 2. rangs mærker... Er dette forkert af mig?

MVH: Esben

Fra : Jakob M

Dato : 21-02-05 10:06

Jeg har også kig på et X800XL kort, og har besluttet mig for at vente til
HIS IceQ udgave kommer til kongeriget, kun pga køleren der er meget
støjsvag.
http://www.hisdigital.com/html/product_ov.php?id=156&view=yes

Mvh
Jakob

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-02-05 14:44

Jakob M wrote:
> Jeg har også kig på et X800XL kort, og har besluttet mig for at vente til
> HIS IceQ udgave kommer til kongeriget, kun pga køleren der er meget
> [...]

Ok det kan godt være den er støjsvag, men undskyld mig, det kort ligner
fandme et stort skrummel i stil med Leadteks PCIe 6800GT kort... Har
netop kig på X800XL fordi de kan fås i forholdsvis små størrelser der
ikke fylder 2-3 slots osv. Jeg har andet at smide i min PC

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-02-05 14:01

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
>
> I min bevidsthed, sætter jeg PowerColor i bås med Club3d, Palit, Point
> of View, Connect3D osv - altså 2. rangs mærker... Er dette forkert af mig?

Køleren på mit Club3D kort er temp styret, og jeg lægger ikke mærke til
den (det der larmer mest i mit system er faktisk northbridge køleenheden)
kan klart anbefales. og den er også en ok OC'er (454 core og 545 mem)
Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-02-05 14:47

Claus Albæk wrote:

> Køleren på mit Club3D kort er temp styret, og jeg lægger ikke mærke til
> den (det der larmer mest i mit system er faktisk northbridge køleenheden)
> kan klart anbefales. og den er også en ok OC'er (454 core og 545 mem)

Problemet med CLub3D er så bare at der ikker er video in, det er jo en
feature man får "gratis" med i PowerColor udgaven...

Min lillebror har et Geforce 5900XT fra Club3D, og jeg er ikke videre
imponeret, her 10 mdr efter købet holdt hans blæser op med at køre...
Når man prikkede til den, krøte den langsomt, og det endte med at jeg
splittede hele lortet ad,støvsugede og gav blæseren noget WD40, så den
kørte igen - Og det gider jeg ærlig talt ikke at skulle spekulere over...

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-02-05 18:33

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> splittede hele lortet ad,støvsugede og gav blæseren noget WD40, så den
> kørte igen - Og det gider jeg ærlig talt ikke at skulle spekulere over...

øh.. der er fuld VIVO på mit kort... ved ikke hvor du har fået at vide
der ikke er video in på, men det passer i al fald ikke.
Blæseren på den ligner noget der kunne holde til en direkte træffer af
et atom missil.
kvaliteten på Club3D er der i mine erfaringer ikke noget at holde op mod...
ellers kan du jo prøve kigge på Sapphire, dem har jeg også gode
erfaringer med.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-02-05 22:40

http://www.club-3d.nl/distri/productinfo/spec_vga.php?ordercode=CGA-XL86TVD

> Blæseren på den ligner noget der kunne holde til en direkte træffer af
> et atom missil.

ok jeg kan da se at den ser noget større ud her, end på min lillebrors
FX5900XT kort...

http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=101719

Kan også se at der er en Rage Theater chip(tror det er Video In)

> kvaliteten på Club3D er der i mine erfaringer ikke noget at holde op mod...
> ellers kan du jo prøve kigge på Sapphire, dem har jeg også gode
> erfaringer med.

Tja, sapphire yder godt nok 1-2% bedre, men har hverken dual DVI eller
video in...

Kan dog se at PowerColor kortet nu koster 160 kr mindre, men vil da
prøve at læse lidt om Club3d kortet, det ser ik helt tosset ud

Fra : Claus Albæk

Dato : 22-02-05 17:47

Esben von Buchwald wrote:

> http://www.club-3d.nl/distri/productinfo/spec_vga.php?ordercode=CGA-XL86TVD
g gider ikke til at tage mit kort ud og tage billeder af det osv, men
der _er_ VIVO på det. og det ser ikke ud til at de laver mere end 1 XL
model?!? (eet gør de vidst, tjek den nederste af dem)

> ok jeg kan da se at den ser noget større ud her, end på min lillebrors
> FX5900XT kort...
>
> http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=101719

ja, der er billederne... som du kan se er der audio out i bagenden af
kortet=VIVO

> [...]
>
> Kan dog se at PowerColor kortet nu koster 160 kr mindre, men vil da
> prøve at læse lidt om Club3d kortet, det ser ik helt tosset ud

det synes jeg du skulle gøre, jeg gik egentligt bare efter et 'billigt'
XL kort, men det fik Club3D gjort til skamme, der er qalt man kan ønske.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-02-05 22:25

> ja, der er billederne... som du kan se er der audio out i bagenden af
> kortet=VIVO

okay der er lydudgang bag på kortet? weird, vil det så sige at der er en
lydindgang i kortets multistik? hvorfor ikke bare bruge lydkortet så?
det kan da ikke ligefrem give mindre støj at lyden skal igennem
kortet og videre gennem analog kabel inden i PCen

> jeg kan lige kigge CD'erne igennem iaften. menboardet i min webserver er
> til ombytning, så jeg kan ikke smide den på web for dig iaften.

okay... ellers prøv at skrive filnavnet her, så kan jeg måske google
efter den, eller send den til me@FJERN-amokk.dk

Fra : Claus Albæk

Dato : 22-02-05 22:41

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> det kan da ikke ligefrem give mindre støj at lyden skal igennem
> kortet og videre gennem analog kabel inden i PCen

tror nu ikke at der bliver introduceret mere støj end hvis det skulle
komme på et seperat kabel fra tv'et eller whatever... her lader man det
jo bare blive i video signalet indtil det er kommet ind i kassen...
har ikke tænkt mig at teste det, købte egentligt bare kortet fordi det
var det bedste køb til pengene...

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk