serviceeftersyn
Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 20-02-05 17:04

Hej NG
kan en af jer fortælle mig hvad de kigger efter udover at skifte olie ved
sådan et eftersyn?

Skal køre til bornholm på den her til sommer og tænkte at det måske ville
være en god idé med sådan et, men hvis de bare skifter olie og luftfilter,
så er der jo ingen grund til at betale dem for at gøre det.

hilsen Mikkel

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-02-05 17:35

> kan en af jer fortælle mig hvad de kigger efter udover at skifte olie
> ved sådan et eftersyn?

Hej Mikkel

42

Det vil hjælpe en del på svarene hvis du fortæller os følgende:
Hvilken cykel har du?
Hvor langt den har gået?
Hvad der er lavet ved de sidste service
Hvornår fik den det sidste service

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 20-02-05 18:12

okay.

Det er en Kawasaki ER5 1998
Kan se i servicebogen at den fik sit sidste service ved 36121km, den har nu
kørt ca. 55000. men ved at den fik nyt kædekit lidt inden jeg købte den i
sep. 2003. og jeg fik nye bremseklodser på i sommers.
Der står ikke noget i servicebogen om hvad der ellers er blevet skiftet.

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:37rsguF5gt8ekU1@individual.net...

Fra : Armand

Dato : 20-02-05 18:43

Mikkel Lyngbye wrote:
> [...]
> sep. 2003. og jeg fik nye bremseklodser på i sommers.
> Der står ikke noget i servicebogen om hvad der ellers er blevet skiftet.

Hvordan har du behandlet din kæde i forbindelse med denne vinters
stilstand?
Hvis ikke du har været meget bevidst omkring rengøring og gensmøring og
saldet op midt i en våd periode, forudser jeg at kæden, som vanligt for
mine motorcykler, pludseligt begynder at skulle efterspændes i det
tidlige forår og således vil være udskiftningsklar inden sommerferien.
Begynd blot at vænne din økonomi til dén 750kr's udgift (=kun indkøb)
inden da!

--
Armand.

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 20-02-05 20:07

Jeg har ikke køre i vintermånederne, så jeg håber jeg kan spille for at
skifte kæde

Fra : Armand

Dato : 20-02-05 20:22

Mikkel Lyngbye wrote:
> Jeg har ikke køre i vintermånederne, så jeg håber jeg kan spille for at
> skifte kæde
>

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> nu

Alle mine O-ringskæder har været færdige det første forår efter at de
har rundet 20.000!
Det tyder dels på at O-ringsforsejlingen lader sig nedslide omkring
dette tidspunkt, således at der kan trænge vand ind i kæden, og dels på
at dette netop er sket og i løbet af vinteren har udviklet sig til rust
igennem vinteren - Hvilket sidenhen har medført en hurtigt forekommende
nedslidning i tiden efter vinteropstaldningen.

Din kæde er nu lige så gammel og hvis ikke at du har renset grundigt i
petroleum og efterfølgende gennemsmurt med kædespray, frygter jeg at din
kæde vil lide samme skæbne som mine, hvorfor du ligesåvel kan vænne dig
til dén udgift, som alt andet lige vil hænde i løbet af sæsonen

Anyhow: Oringskæder slides ikke mere end at man får dem justeret det der
kræves de gange man har baghjulet afmonteret for dækskifte. Men hvis man
begynder at skulle efterjustere kæden mellem dækskiftene er det et tegn
på accelererende nedslidning, så afvent blot den første gang du får
behov for at efterspænde før du tager mine ord til dig!

--
Armand.

Fra : Schlæger

Dato : 20-02-05 20:29

Armand wrote:

> [...]
> på accelererende nedslidning, så afvent blot den første gang du får
> behov for at efterspænde før du tager mine ord til dig!

Hvilket for mit vedkommende indtrådte på 2. feriedag i det sydlige Østrig.
Da havde MC'en været til eftersyn umiddelbart inden afrejsen hjemmefra, og
jeg kendte ikke kædens "alder" (antal kørte km.). Da først problemerne var
begyndt, skulle kæden stort set efterstrammes dagligt p.g.a. den megen
bjergkørsel.

Mch Schlæger

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 20-02-05 21:01

Tror jeg har glemt nogle oplysninger.

Kæden har vist kørt omkring 15000
, max. tror jeg. Men jeg skulle spænde kæden her i efteråret. fik nyt
baghjul i sommers. så måske er den ved at være lidt slidt. jeg smøre kæden
godt. gerne efter en tur i regnvejr og efter ca 400 km.

Men tilbage til mit oprindelig spørgsmål:
Ved i hvad de kigger efter ved sådan et servicesyn.

Fra : Ulvir

Dato : 20-02-05 21:35

Mikkel Lyngbye wrote:

> Men tilbage til mit oprindelig spørgsmål:
> Ved i hvad de kigger efter ved sådan et servicesyn.

Der bliver typisk efterset følgende: luftfilter, karburator, tændrør,
ventiler, motorolie, oliefilter, kæden, bremsevæske, bremsesko, lygterne,
koblingen, hjul og dæk, fjedre, efterspending af løse ting og sager.. Nogle
ting skal måske justeres, andre ting skal måske udskiftes, pga. slid. Hvis
du har en ejerhåndbog til din mc, vil du kunne se hvordan service
intervalerne er placeret, hvad skal kikkes efter, osv.

Mange ting kan man gøre selv. Andre ting ville jeg efterlade til
mekanikeren, mm. man kan bare det der..

Vh- Ulvir.

Fra : dak

Dato : 20-02-05 20:03

er det mig eller skal en cykel ikke serviceres efter hver 6kkm?

dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Moller

Dato : 20-02-05 20:08

dak wrote:
> er det mig eller skal en cykel ikke serviceres efter hver 6kkm?

   Nej nej, det er for det meste kun Suzuki Luft eller luft/oliekølet ;)
men ellers er håndreglen nu meget god med et godt hjemmeservice hver
forår ;)

   Var det ik Gruby der havde en rigtig god side om at lave service ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 20-02-05 20:10

Så vidt jeg ved er der ikke en lov om det, men det er sikkert en god ide...

ps. så fik jeg også tjeket ventilerne da jeg købte den.

Fra : Moller

Dato : 20-02-05 20:25

Mikkel Lyngbye wrote:
> Så vidt jeg ved er der ikke en lov om det, men det er sikkert en god ide...
>
> ps. så fik jeg også tjeket ventilerne da jeg købte den.

   Tror nu mere han hentyder til at hvis du vil fortsætte med at den køre
stabilt holder man sine service... om man gør de småting selv, eller
betaler sig fra det er ligegyldigt.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-02-05 21:37

> [...]
> købte den i sep. 2003. og jeg fik nye bremseklodser på i sommers.
> Der står ikke noget i servicebogen om hvad der ellers er blevet

Hej Mikkel

Hvis den har kørt 19.000km uden service skal den have den helt store tur.
Olie og filter skal skiftes for hver 6.000km
Generel smøring* skal laves for hver 6.000km
Ventilerne skal justeres for hver 12.000km
Luftfilter skal renses og indsmøres i olie for hver 12.000km
Bagsvinger skal smøres for hver 12.000km
Karburatorene skal synkroniseres for hver 12.000km
Bremsevæsken skal skiftes for hver 24.000km
Forgaffelolien skal skiftes for hver 24.000km
Kølervæsken skal skiftes for hver 24.000km
Kronrøslejerne skal smøres for hver 24.000km

* smør pedaler, fodhvilere, greb, støtteben, låse, kabler (Kobling, speed,
choker, gas). Voks undersiden af tanken. Smør glidepindene i bremserne.

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 20-02-05 22:42

> [...]
> choker, gas). Voks undersiden af tanken. Smør glidepindene i bremserne.

Okay tak, tror det er på tide. Har dog kun selv kørt små 10K på den siden
jeg købte den. og ahr også skiftet olie på den ved 5K km.

Nogle der har en idé om et ca. prisleje? håber på en max 3K