/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sporadisk tændingsfejl driver mig til vanv~
Fra : Pete


Dato : 20-02-05 15:26

Har en sporadisk tændigsfejl på min Guzzi Nevada.

Pludselig vil den ikke starte, og skyder kun af og til.
Når jeg skruer tændrørerene ud og checker gnist er
der ingen gnist på det ene tændrør og kun lige når jeg trykker på
selvstarteren er der en masse rodede gnister på den anden cylinder,
hvorefter den også er død.
Når den i lange perioder fungerer starter perfekt er der pæne regelmæssige
gnister på begge tændrør.
Jeg har naturligvis skiftet tændrør, og checket dødmandsknap, og
støttebenskontakt. Tror det må ligge i elektronikken, men har I andre ideer?

mvh
Peter



 
 
Brassball (20-02-2005)
Kommentar
Fra : Brassball


Dato : 20-02-05 19:51

Nu ved jeg ikke hvilken type tændingsanlæg der er på sån en dyt, men
det smager af en defekt kondensator, eller dårlig forbindelse til
denne. prøv først om ledningen til den er løs, om der er snavs, fejl i
ledning.

MVH
Kim Svensson
BMW R100RS


On Sun, 20 Feb 2005 15:25:34 +0100, "Pete" <pj@nospam.dk> wrote:

>Har en sporadisk tændigsfejl på min Guzzi Nevada.
>
>Pludselig vil den ikke starte, og skyder kun af og til.
>Når jeg skruer tændrørerene ud og checker gnist er
>der ingen gnist på det ene tændrør og kun lige når jeg trykker på
>selvstarteren er der en masse rodede gnister på den anden cylinder,
>hvorefter den også er død.
>Når den i lange perioder fungerer starter perfekt er der pæne regelmæssige
>gnister på begge tændrør.
>Jeg har naturligvis skiftet tændrør, og checket dødmandsknap, og
>støttebenskontakt. Tror det må ligge i elektronikken, men har I andre ideer?
>
>mvh
>Peter
>


Keld (20-02-2005)
Kommentar
Fra : Keld


Dato : 20-02-05 21:14

Det kunne også være en defekt tændspole eller stelforbindelsen til den / dem
!!!!!

--
>>>>>- Keld -<<<<<<
Brassball wrote:
> Nu ved jeg ikke hvilken type tændingsanlæg der er på sån en dyt, men
> det smager af en defekt kondensator, eller dårlig forbindelse til
> denne. prøv først om ledningen til den er løs, om der er snavs, fejl i
> ledning.
>
> MVH
> Kim Svensson
> BMW R100RS
>
>
> On Sun, 20 Feb 2005 15:25:34 +0100, "Pete" <pj@nospam.dk> wrote:
>
>> Har en sporadisk tændigsfejl på min Guzzi Nevada.
>>
>> Pludselig vil den ikke starte, og skyder kun af og til.
>> Når jeg skruer tændrørerene ud og checker gnist er
>> der ingen gnist på det ene tændrør og kun lige når jeg trykker på
>> selvstarteren er der en masse rodede gnister på den anden cylinder,
>> hvorefter den også er død.
>> Når den i lange perioder fungerer starter perfekt er der pæne
>> regelmæssige gnister på begge tændrør.
>> Jeg har naturligvis skiftet tændrør, og checket dødmandsknap, og
>> støttebenskontakt. Tror det må ligge i elektronikken, men har I
>> andre ideer?
>>
>> mvh
>> Peter



Pete (20-02-2005)
Kommentar
Fra : Pete


Dato : 20-02-05 21:59

tak for svaret
Det er et Digiplex elektronisk tændingsanlæg.
Tror ikke der er en kondensator i anlægget. Blot en sensor ved svinghjul til
tændingstidspunkt , 2 tændspoler, og en lukket elektronisk enhed med
vacumtilslutning.
Samt en kontakt for spark advance reduction (hvad er det) - ser ud som en
kontakt der tilslutter stil
iht skemaet.
Der er nok ingen vej uden om en ny elektronisk enhed. Vil dog lige prøve
alle stelforbindelser igen, men mener egentlig at jeg har været der.-
Er der sansynligt med en defekt tændspole. Vil en defekt i den ene spole
påvirke tændingen i den anden? Det var sgu nemmere på min Puch for 35 år
siden.
Peter



Steen Gruby (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-02-05 00:17

On Sun, 20 Feb 2005 21:58:58 +0100, "Pete" <pj@nospam.dk> wrote:

Hej Pete.

>tak for svaret
>Det er et Digiplex elektronisk tændingsanlæg.
>Tror ikke der er en kondensator i anlægget. Blot en sensor ved svinghjul til
>tændingstidspunkt , 2 tændspoler, og en lukket elektronisk enhed med
>vacumtilslutning.

Er der een eller to sensorer (Pick-up)?
Det kan stadig være en pick-up fejl hvis der er to..

>Samt en kontakt for spark advance reduction (hvad er det) - ser ud som en
>kontakt der tilslutter stil
>iht skemaet.

Det ser ud til at tændsystemet kan forcere lavere tænding.
Det er helt normalt ved accelleration, men det er normalt vacumstyret.
Tag et kig mere i EL-diagrammet og se hvor den ender.

>Der er nok ingen vej uden om en ny elektronisk enhed. Vil dog lige prøve
>alle stelforbindelser igen, men mener egentlig at jeg har været der.-
>Er der sansynligt med en defekt tændspole. Vil en defekt i den ene spole
>påvirke tændingen i den anden? Det var sgu nemmere på min Puch for 35 år
>siden.
>
Jeg ville også tage et kig på alle stelforbindelser og for i øvrigt
alle stik og kontakter før dyre dele bestilles.
Prøv at checke dødemandskontakten - De har før lavet problemer.
Det kan også være noget så simpelt som en akkumulator der ikke er oppe
på fuld spænding under start.
Prøv at checke spændingen, den bør ikke komme meget under 10 volt når
den skal slæbe starteren rundt (OK, Guzzi har en alvorlig startmotor,
men alligevel).


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Martin Sørensen (20-02-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 20-02-05 23:57

> Har en sporadisk tændigsfejl på min Guzzi Nevada.
> Pludselig vil den ikke starte, og skyder kun af og til.
> Når jeg skruer tændrørerene ud og checker gnist er
> der ingen gnist på det ene tændrør og kun lige når jeg trykker på
> selvstarteren er der en masse rodede gnister på den anden cylinder,
> hvorefter den også er død.
> Når den i lange perioder fungerer starter perfekt er der pæne
> regelmæssige gnister på begge tændrør.
> Jeg har naturligvis skiftet tændrør, og checket dødmandsknap, og
> støttebenskontakt. Tror det må ligge i elektronikken, men har I andre
> ideer?

Der er vel næsten ikke andet end elektronik tilbage..

Mål pickuppen igennem (sensoren ved svinghjulet). Der skulle gerne stå i
manualen hvordan.
Næste trin at kontrollere alle ledninger og stik fra sensoren til
tændingsboksen. Nu når begge tændrør fejler, så er det nok ikke
tændrørskablerne der fejler noget.
Har den seperate tændspoler til de to tændrør? I så fald, så er det nok
heller ikke dem der er problemet.
Så kan du kontrollere at forbindelserne til tændingsboksen er iorden og at
der er spænding på stikket i boksen når der er tænding på cyklen. Er der
spænding på, men stadig ingen gnist, ja så er der næsten kun boksen tilbage.


Nu er det selvfølgelig bedst at kontrollere det hele mens cyklen ikke
virker, man når det er en periodisk fejl, så er det selvfølgelig ikke nemt..

signing off.. Martin Sørensen



Pete (21-02-2005)
Kommentar
Fra : Pete


Dato : 21-02-05 09:02

Ja problemet er at fejlen kun opstår en gang imellem, og som regel når jeg
står et eller andet sted og har glemt min mobiltelefon.
"Heldigt" i går hvor den ikke ville starte efter forårspudsningen, og jeg i
ro og mag kunne checke tingene. Går det hele igennem igen når jeg får tid
senere.
Der er kun en pick-up sensor, jeg ved ikke hvordan den måles igennem, det
fremgår ikke af normal instruktionsbog. Kan jeg udelukke det relæ der sender
jo også strøm til digiplexen?, nå ja den opførerer sig jo forskelligt på de
2 tændrør.

Foreløbig tak for hjælpen
Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste