Andet multimedie
bentjuul 3670
Aut. skalering og rotering
Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-02-05 14:44

Hej NG

Når jeg ønsker at printe ca. 100 stk. digitale billeder fra en CD gør jeg
følgende:
- Markere alle billede filerne i stifinder (WIN XP)
- Klikker på "Udskriv de markerede billeder"
- Guiden "Billedudskrivningen" popper nu frem
- Guiden klikkes gennem og der vælges 10 x 15 cm. billedudskrifter og
klikkes på næste/udskriv

Desværre bliver de udskrevne billeder beskåret så meget at de er helt
ubrugelige. Dimensionen på billederne er typisk 1600 x 1240 pixel eller 1200
x 1640 pixel, altså et forhold der ikke harmonere med forholdet 10 x 15.

Det optimale vil være et program der aut. rotere og skalere billederne.
Derved vil billederne få følgende mål:
Eks.: 1600 x 1240 pixel billede vil give et papirudskrift-billede på 10 x
12,9 cm. Derved opnår jeg at kunne klippe billederne ud, så de passer i en
standard fotolomme.

Kan dette lade sig gøre?
I så fald, hvilket program er velegnet til dette?

På forhånd tak.
Mvh Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-02-05 15:51

Lars Kristensen wrote:

> Når jeg ønsker at printe ca. 100 stk. digitale billeder fra en CD
> gør jeg følgende: [...]

Det hjælper dig ikke direkte, men hvorfor sender du ikke bare
billederne til en af de mange steder der overfører digitale billeder
til papir?

I så fald behøver du ikke bekymre dig om rotering og beskæring, hvis
ellers du har det fint med at billederne bliver 10cm på den ene led og
varierende på den anden.

Det er billigere end at printe selv og de holder typisk længere.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars Kristensen

Dato : 20-02-05 22:48

Hej Toke

Nu da jeg har anskaffet mig en farvelaserprinter, fordi jeg ønsker selv at
kunne overføre mine digitale billeder til papir, så det meget irriterende,
ikke at kunne finde et program der kan aut. rotere og skalere billederne.

Men du har indtil nu ret i, at det er både ville have været nemmere og
billiger, at få en af de mange steder til at overfører digitale billeder til
papir.

Forslag til en løsning, som kan aut. rotere og skalere billederne modtages
meget gerne.

Mvh Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-02-05 23:51

Lars Kristensen wrote:

> Forslag til en løsning, som kan aut. rotere og skalere billederne
> modtages meget gerne.

Jeg har kun kigget kort på det, da jeg selv benytter online steder, men
QImage ser ud til at kunne det du efterlyser og mere. Desværre er det
halvpebret: $45. http://www.ddisoftware.com/qimage/
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-02-05 07:15

Hej Toke

Jeg har følgende programmer:
- Adobe PhotoShop 6.0
- IrfanView

Kan nogen af disse programmer evt. bruges til at batch rotere, skalere og
printe billederne?

Fra : Henning Hansen

Dato : 21-02-05 09:34

Hej du kan bruge et program der hedder JPEGCrops

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-02-05 20:59

Hej Henning

Tak for henvisningen til JPEGCrops. Jeg kan dog ikke finde en batch
udskriftsfunktion i programmet. Det er ellers et fint program, som Toke har
oversat til dansk.

Mvh Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-02-05 21:54

Lars Kristensen wrote:

> Tak for henvisningen til JPEGCrops. Jeg kan dog ikke finde en
> batch udskriftsfunktion i programmet. Det er ellers et fint
> program, som Toke har oversat til dansk.

JPEGCrops kan kun beskære billeder. Dets primære brug er at sørge for
at billeder har det rette størrelsesforhold, når man sender dem til
digital fremkaldelse (eller hvad vi nu skal kalde det). Det kan ikke
udskrive og jeg tror ikke det passer til det du skal have gjort.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Peter

Dato : 24-02-05 13:26