On 20 Feb 2005 12:41:30 +0100, "S.G" <diller@mbox301.get2net.dk>
wrote:
Hej.
Jeg diskuterede sagen med Hekto i Belle i går.
På det tidspunkt havde jeg fortrængt for megen konkret viden, så
foranlediget af din tråd gik jeg lidt tilbage i den kommunikation jeg
sidste år havde med Færdselsstyrelsen for at genopfriske.
>
>Så dvs at jeg som privat person om fx 5år godt kan hente fx en gixxer 750
>fra 1992 i tyslkand og indregge den uden prob?
>
Som reglerne er lige nu - Ja hvis den har været registreret i
Tyskland.
Så vidt jeg husker er reglerne for nuværende således at EU2 gælder for
alle nye og ikke tidligere registrerede MC og trådte i kraft 1-7-2004.
Efter megen diskussion fik "hengemte" modeller, hvilket vil sige
cykler produceret før 1-7-2004 men ikke indregistreret, dispentstion
til 1-7-2005 - Har man sådan en er det med at få lettet bagen.
Og så er der de ælder modeller der har været indregistreret i et ikke
EU land.
Jeg forespurgde Færdselsstyrelsen om deres "skæbne" og fik følgende
svar:
Det er korrekt, at reglerne kun gælder for motorcykler, der
registreres første gang efter 1. juli 2004. Motorcykler, der har været
registreret inden da (også i udlandet), er ikke omfattet af de nye
EU-regler.
"Ældre" køretøjer, der har været ibrugtaget, men ikke registreret, vil
kunne årgangsfastsættes af Statens Bilinpektion (SBI). Der skal
fremlægges dokumentation for brugen af køretøjet, og det er SBI, der
vurderer, om køretøjet kan anses for brugt. I dette tilfælde vil
produktionssåret benyttes, dvs. køretøjet skal opfylde reglerne, der
gjaldt i produktionsåret.
Jeg vil mene at den "kattelem" er meget stor men, som altid når det
gælder staten, beror på et skøn.
Så man håbe at Hr Bilinspektør får det rigtige ben ud af sengen den
morgen man har behov for et rigtigt skøn
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk