Kalender med password...
Fra : Dennis Munding

Dato : 19-02-05 20:08

Hej NG!

Jeg har et "mindre" problem, som jeg håber, at kan hjælpe mig med...

http://www.cantica.dk/Includes/Korene.shtml er der 4 forskellige kor med
hver deres kalender.
Disse kalendere vil jeg gerne have lavet således, at man kan komme ind og
redigere/slette/tilføje aktiviteter via password-kontrol.
Der skal være adgang for mere end en bruger, da både min arbejdsgiver (ham
jeg laver siden for) og jeg skal have adgang til denne funktion.
Jeg har set en kalender, som jeg godt kunne tænke mig at "kopiere"
(opbygningen) på:
http://www.hostedstuff.com/ (jeg ligger test-kalendere fra denne side på
www.cantica.dk i morgen - søndag - så I kan se, hvordan de virker. Dog får I
ikke adgang til at ændre i kalenderne!!), men jeg er ikke klar over, hvordan
man laver sådan en....
Nogen der kan hjælpe mig??

På forhånd mange tak!

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-02-05 22:59

Dennis Munding wrote:

> [...]
> Der skal være adgang for mere end en bruger, da både min arbejdsgiver
> (ham jeg laver siden for) og jeg skal have adgang til denne funktion.

Det kræver noget serverside-scripting. Find ud af, hvilke muligheder dit
webhotel tilbyder og spørg så i rette gruppe:

asp

php

asp.net

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-05 09:14

Hej Erik!

> Det kræver noget serverside-scripting. Find ud af, hvilke muligheder dit
> webhotel tilbyder og spørg så i rette gruppe:

> [...]

De tilbyder både ASP, PHP og MySQL....
Jeg aner intet om nogle af dem - endnu....
Ved kun at ASP og PHP er lidt det samme - så vidt jeg har forstået på de
samtaler, jeg har læst om emnerne...??

Hvad er bedst og hvorfor?

Kan du evt. sætte FUT (som I kalder det) til en af grupperne, for det aner
jeg heller ikke, hvordan man gør!
Har meget at lære endnu...

Tak for dit svar!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-05 17:53

Dennis Munding wrote:

> Ved kun at ASP og PHP er lidt det samme - så vidt jeg har forstået på
> de samtaler, jeg har læst om emnerne...??

Der er nu ret stor forskel på de to sprog.

> Hvad er bedst og hvorfor?

Kan du køre php og MySql, ville jeg foretrække det frem for asp og Access-

> Kan du evt. sætte FUT (som I kalder det) til en af grupperne,

Det ville være dumt af mig at sætte FUT, før jeg har klarhed på hvorhen. Da
du har begge muligheder, er det dit valg.

> for det aner jeg heller ikke, hvordan man gør!

Det kan vist ikke lade sig gøre at sætte FUT, når man bruger html.dk's
inteface til usenet. Det kræver, at du bruger en newsreader - personligt
bruger jeg MS Outlook Express.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-05 20:18

Hej Erik!
> Kan du køre php og MySql, ville jeg foretrække det frem for asp og Access-

Det kan jeg - så er problemet bare at finde ud af løsningen i PHP-gruppen...

> Det ville være dumt af mig at sætte FUT, før jeg har klarhed på hvorhen.
Da
> du har begge muligheder, er det dit valg.

Har hermed valgt PHP....

> Det kan vist ikke lade sig gøre at sætte FUT, når man bruger html.dk's
> inteface til usenet. Det kræver, at du bruger en newsreader - personligt
> bruger jeg MS Outlook Express.

Bruger også MS Outlook Express....
Men jeg tror nok, at jeg har fundet ud af, hvordan man gør, men for en
sikkerheds skyld, må du meget gerne forklare mig det...

Tak for hjælpen!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-05 23:21

Dennis Munding wrote:

> Bruger også MS Outlook Express....
> Men jeg tror nok, at jeg har fundet ud af, hvordan man gør, men for en
> sikkerheds skyld, må du meget gerne forklare mig det...

Klik på menulinjens 'Vis', menuens 'Alle brevhoveder'

Så kan du i feltet 'Opfølgning til:' definere den gruppe, der skal
fortsættes i (den gruppe, svar på dit indlæg vil blive sendt til).

Ved samme lejlighed er det nok en ide også at tilføje den gruppe i linjen
'Nyhedsgrupper'. Det gør det lettere for andre i den gruppe at se, hvad der
bliver svaret på, når der svares på dit indlæg.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-02-05 15:48

Hej Erik!

> Klik på menulinjens 'Vis', menuens 'Alle brevhoveder'

Det havde jeg så ikke fundet ud af alligevel... :-/
Forstået!

> Så kan du i feltet 'Opfølgning til:' definere den gruppe, der skal
> fortsættes i (den gruppe, svar på dit indlæg vil blive sendt til).

Også forstået...

> [...]
der
> bliver svaret på, når der svares på dit indlæg.

Ikke forstået!??
Vil du tilføje den oprindelige Nyhedsgruppe i selve indlægget??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-05 18:28

Dennis Munding wrote:

> Ikke forstået!??
> Vil du tilføje den oprindelige Nyhedsgruppe i selve indlægget??

Nej, i adresselinjen 'Nyhedsgrupper:' tilføjes den nye gruppe ved at klikke
på ordet 'Nyhedsgrupper:' og i dialogboksen tilføje den ønskede.

Eller du tilføjer bare den nye gruppe manuelt i adressefeltet - adskilt fra
den første med et komma.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-02-05 21:52

Hej Erik!

> [...]
> på ordet 'Nyhedsgrupper:' og i dialogboksen tilføje den ønskede.
>
> Eller du tilføjer bare den nye gruppe manuelt i adressefeltet - adskilt

Ok! Tak for hjælpen...

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-05 13:36

Nogen her, som kan hjælpe mig??
(Ved ikke om det er den rigtige gruppe, så jeg har også postet den i
..php-gruppen - undskylder såfremt jeg har gjort noget forkert - det er
første gang, at jeg sætter "FUT" på et indlæg...)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-05 17:41

Dennis Munding skrev:

> Nogen her, som kan hjælpe mig??

Med hvad? Hvis det har stået i indlægget som bundcitat, har jeg
ikke kunnet se det - min newsopsætning klipper automatisk
bundcitater væk.

> (Ved ikke om det er den rigtige gruppe, så jeg har også postet
> den i .php-gruppen

Hvis du gerne vil lave din kalender med asp er dette den rigtige
gruppe. Hvis du hellere vil bruge php er php-gruppen den rigtige.
Hvis du vil have hjælp til at vælge mellem asp og php, er
modergruppen - dk.edb.internet.webdesign.serverside - den rigtige.

Det er en dårlig ide at sende til begge grupper.

Start med at undersøge hvad du har mulighed for at køre på din
server - hvis du kun har adgang til ét af de nævnte sprog er det et
enkelt valg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-05 20:22

Hej Jens!
> Med hvad? Hvis det har stået i indlægget som bundcitat, har jeg
> ikke kunnet se det - min newsopsætning klipper automatisk
> bundcitater væk.

Ok! Det var jeg ikke klar over, at man kunne...
Men det var hjælp til at lave en kalender med password-beskyttelse, jeg
søgte...

> [...]
> Hvis du vil have hjælp til at vælge mellem asp og php, er
> modergruppen - dk.edb.internet.webdesign.serverside - den rigtige.

Erik Ginnerskov hjalp mig med at vælge, så tråden bliver fortsat i
PHP-gruppen...

> Det er en dårlig ide at sende til begge grupper.

Det ved jeg - og jeg undskylder mange gange - jeg er stadig "novice".... :-/

> Start med at undersøge hvad du har mulighed for at køre på din
> server - hvis du kun har adgang til ét af de nævnte sprog er det et
> enkelt valg.

Jeg har mulighed for begge dele...

Mange tak for "irettesættelsen"...

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-05 13:33

Nogen her, som kan hjælpe mig??

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-02-05 13:37

On 2005-02-20, Dennis Munding <mail@invalid.com> wrote:
> Nogen her, som kan hjælpe mig??

Ja, men hvad er det du vil have hjælp til? At lave en kalender? At lave
password beskyttelse? Noget tredje?

- Jacob Atzen

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-05 20:14

Hej Jacob!
"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men hvad er det du vil have hjælp til? At lave en kalender? At lave
> password beskyttelse? Noget tredje?

Både at lave en kalender og at lave password-beskyttelse til den...

Kender intet til hverken PHP eller ASP, så jeg vil også gerne vide, hvad der
er bedst af de 2 muligheder, inden jeg giver mig i kast med at nærlæse om
emnerne...

På forhånd tak!

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-02-05 20:26

Hej igen!

Glemte at skrive, at den gerne skal se nogenlunde ud som den, jeg har lagt
ud på http://www.cantica.dk/ --> [Om korene] -->
[Drengekoret]/[Børnekoret]/[Ungdomskoret]/[Cantoriet].....

Fra : AlleyKat \(FSS\)

Dato : 21-02-05 14:47

http://hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Calendars/index.html

Du kan sandsynligvis finde en kalender der kan bruges hér.

MvH
AlleyKat
__
http://phpbb2.dk - forum om at lave forum

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-02-05 15:41

Hej AlleyKat!
"AlleyKat (FSS)" <alleyman01@_remove_this_hotmail.com> skrev i en meddelelse
http://hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Calendars/index.html

> Du kan sandsynligvis finde en kalender der kan bruges hér.

Tak for linket, men det var nu ikke en færdig løsning, som jeg ledte efter -
bare et hint til at få begyndt på at lave sådan en kalender....
Jeg kan nemlig godt lide udfordringer, så jeg vil gerne selv lave den...

Fra : Jacob Atzen

Dato : 21-02-05 11:18

On 2005-02-20, Dennis Munding <mail@invalid.com> wrote:
> [...]
>
> Kender intet til hverken PHP eller ASP, så jeg vil også gerne vide,
> hvad der er bedst af de 2 muligheder, inden jeg giver mig i kast med

Det lyder som om du gerne vil have en til at lave systemet for dig. I så
fald kan du prøve i dk.opslag.stillinger, det er den rette gruppe for
(freelance) jobopslag.

Hvis du selv vil lave det, må du opsøge den nødvendige litteratur, sætte
dig ned og prøve og så spørge her, når du løber panden mod muren. Prøv
at kigge i FAQ'en[1], der kan du finde referencer til forskellige
steder, der er gode at starte, hvis man vil i gang med PHP.

ASP eller PHP er primært et spørgsmål om temperament. Man kan
principielt det samme med begge sprog.

[1]: <http://www.php-faq.dk>

- Jacob Atzen

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-02-05 15:39

Hej Jacob!
> Det lyder som om du gerne vil have en til at lave systemet for dig. I så
> fald kan du prøve i dk.opslag.stillinger, det er den rette gruppe for
> (freelance) jobopslag.

Det vil jeg så ikke....

> [...]
> at kigge i FAQ'en[1], der kan du finde referencer til forskellige
> steder, der er gode at starte, hvis man vil i gang med PHP.

Men det her vil jeg...
Jeg tænkte bare, at der måske var en her, som havde nogle gode ideer til
sådan en kalender, og at vedkommende måske ville give mig "en lille bid af
kagen", så jeg havde noget at starte med (prøvede at springe over, hvor
gærdet var lavest...)...
Men jeg må nok ud at "klatre" lidt i diverse bøger og tutorials...

> ASP eller PHP er primært et spørgsmål om temperament. Man kan
> principielt det samme med begge sprog.

Temperament? Lyder ikke godt - mit kan godt være lidt hidsigt til tider....
Nå, men jeg skulle alligevel også have en ny PC'er... ;-D

Mange tak for svaret.