Pulsur, hvad skal man vælge ?
Fra : B.

Dato : 19-02-05 19:26

Hej!.
Jeg er i gang med et større vægt tab , og er nu kommet på den ide det
kunne være spændende med et pulsur, for at "optimere" træningen lidt.
Dog har jeg lidt svært ved at finde ud af hvad man skal købe ?. Nogle siger
helt klart Polar, andre siger at der er mange gode ure ?.

Jeg har set lidt på:

Polar F11: http://www.polar-danmark.dk/html/segments/Fitness/f11.html

Sigma FIT WATCH: http://www.sigmasport.de/index_e.html

Den ene forskel jeg kan se er at Polar kan kommunikere med PC'en, hvilket jo
kunne være sjovt, men er det i realiteten noget man kommer til at bruge ?.
Den anden prisen!. Det er jo under ½ pris for Sigma'en, men måske jeg
sammenligner pærer med bananer her ?.
Håber der er nogen som kan hjælpe med gode råd / vejledning i valg af
Pulsur.

På forhånd tak

Mvh. Brian.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-02-05 20:06

In article <42177d50$0$29433$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>, B. wrote:
> [...]
> Dog har jeg lidt svært ved at finde ud af hvad man skal købe ?. Nogle siger
> helt klart Polar, andre siger at der er mange gode ure ?.

Polar har kodede sendere, så de forstyrres ikke af andre i
nærheden (undtagelse er store motionsløb med nogle tusiden deltagere,
der har Polar også problemer de først 2-5 min indtil folk er spreds
en smule.

Jeg er på mit Polar #2, og er glad for det.

Fra : Mads Breddam

Dato : 19-02-05 22:09

> [...]
siger
> helt klart Polar, andre siger at der er mange gode ure ?.

Polar er i hvert fald _kvalitet_ men man må jo også købe lidt efter behov.
Kender ikke Sigma... Hvis ikke du får hjælp her, så prøv at spørge i
news:dk.sport.cykling , - der sidder folk som ved /alt/ om den slags.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Trix

Dato : 19-02-05 22:36

Polar er generelt nemmere at betjene.

Hilsen Torben

Fra : Per O.

Dato : 20-02-05 01:46

"B." <b_denmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammenligner pærer med bananer her ?.
> Håber der er nogen som kan hjælpe med gode råd / vejledning i valg af

Jeg har selv et Cardiosport Exel som kan kommunikere med pc'en. og netop den
engenskab bliver du glad for, hvis du træner seriøst. Det er lækkert lige at
smide data ind i pc'en og sammenligne med de sidste gange du tog samme tur.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Anne Marie

Dato : 20-02-05 11:24

Hej Brian.

Jeg kan ikke komme med nogle råd ang. pulsure, men ved at der inde på
Run4fun er diskussionsfora omkring en hel masse emner, også pulsure.

Prøv dette link: http://run4fun.dk/forum/forum.asp?FORUM_ID=12

Med venlig hilsen
Anne Marie

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-02-05 11:42

B. wrote:

> Håber der er nogen som kan hjælpe med gode råd / vejledning i valg af
> Pulsur.

Jeg overvejer også at investere i et pulsur og ville høre om i kender til
modeller der fungere uden sådan en mavestrop. Jeg bliver sindsyg af at have
bundet en strop rundt om maven/brystkassen når jeg løber.

Fra : Anders

Dato : 20-02-05 12:22

> Håber der er nogen som kan hjælpe med gode råd / vejledning i valg af
> Pulsur.

Så vil jeg anbefale at se på siden http://www.dourun.com/default2.asp

Der er nogle rigtig gode foums hvor det er løber/løber imellem. Generelt er
det en rigtig god side, med mange gode finesser.

Mvh. Anders

Fra : Henrik W

Dato : 20-02-05 18:08

B. wrote:
> [...]
> sammenligner pærer med bananer her ?.
> Håber der er nogen som kan hjælpe med gode råd / vejledning i valg af

Har du set lidt på CicloSports? De har vundet over Polar i flere tests
og er billigere end Polar. De laver mange forskellige modeller, og deres
priser starter fra 399,- for et ganske udmærket pulsur. Hvis du smider
mig en mail. så skal jeg finde en forhandler til dig i nærheden af, hvor
du bor.

--
Henrik W
011101110110110101100001011110100110010101101101011000010110111001000000

Fra : bj

Dato : 20-02-05 23:23

> [...]
> sammenligner pærer med bananer her ?.
> Håber der er nogen som kan hjælpe med gode råd / vejledning i valg af

måske du skulle spørge i dk.sport.cykling, jeg vil tro, at det i denne
gruppe er nogle der vil svarre godt på spørgsmålet.

Jeg vil da på ingen måden afvise, at du får svar hér, du har fået et, men
måske flere kan byde ind i den anden gruppe grundet formodentligt stort brug
og erfaring af pulsur

bj

bj

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 10:32

"B." <b_denmark@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> sammenligner pærer med bananer her ?.
> Håber der er nogen som kan hjælpe med gode råd / vejledning i valg af

Det er ikke for at være negativ, men er du sikker på at du har brug for et
pulsur?
Jeg kender mest til pulsure fra cykelsporten, og der er det mest de meget
erfarne der har glæde af det.
Jeg ved at internetbutikken www.bikebuster.dk for nylig har haft tilbud på
pulsure, så det var måske værd at se efter.

Mvh
Jens

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-02-05 15:33

"jens" <jktsnabelafosspunktumdk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke for at være negativ, men er du sikker på at du har brug for et
> pulsur?

brug for og brug for... der er vel ingen, der ligefrem har BRUG FOR et
pulsur. *S*

Men derfor kan det nu være både sjovt og nyttigt.
Og det endda uanset man er professionel eller amatør!

Faktisk vil jeg mene, at både amatører og professionelle kan have særdeles
god gavn af et pulsur. Til forskellige formål. For amatøren kan pulsuret
bidrage til at kunne se, hvor stor fremgangen er.

For mit eget vedkommende er det absolut pulsuret, der har lært mig at løbe i
det tempo min form kan klare. Jeg havde - i starten af min løbekarriere - en
helt igennem elendig fornemmelse for hvad min krop kunne klare og hvor
længe. Samt en totalt forskruet opfattelse af, hvad den "burde kunne" tåle.
Jeg stillede rent ud sagt vanvittige krav til min krops udholdenhed og fart.
Indtil jeg fik et pulsur, målte min maxpuls og hvilepuls og via Karvonens
formel (regneark med Karvonens formel kan hentes her:
news:4219f080$0$13727$ba624c82@nntp03.dk.telia.net) fik regnet ud, hvor min
træningspuls skal ligge til forskellige formål.

Inden jeg kendte de tal, løb jeg død gang på gang - jeg løb alt for hurtigt,
fordi jeg pressede mig selv alt for voldsomt. Via pulsuret fandt jeg det
tempo, jeg kan klare. Og ved at notere mine resultater, min gennemsnitspuls,
min stadigt lavere hvilkepuls etc. har jeg konkrete beviser for min
fremgang. Jeg kan følge med. Og jeg kan se, hvor meget bedre jeg er end for
x måneder/år siden.

Jeg bruger mit pulsur (Polar M52) både når jeg løber og når jeg går lange
vandreture.
I går gik jeg 4 timer og 15 minutter i til tider tykt snelag i Mols Bjerge.
Pulsuret registrerede, at turen belastede pulsen meget voldsommere, end da
vi gik samme tur for en måned siden - uden sne til at sinke os.

Jeg er end af de teknik- og tal-freaks, der synes
elektroniske/elektriske/mekaniske dimzer er sjove. Og jeg synes tillige det
er sjovt at få tal på tingene - så jeg har endda anskaffet mig et såkaldt
pedometer til at måle, hvor mange skridt jeg tager på en tur. Den lange
vandretur i går kostede 23.980 skridt.

Pulsuret regnede ud, at gennemsnitpulsen var på 132 på hele turen. På den
mest stejle bakke var pulsen oppe og runde 173 slag i minuttet. Pulsuret
regnede tillige ud, at jeg nok forbrændte cirka 1888 kcal på den tur. Og
se... pulsurets beregning af mit kalorieforbrug hygger jeg mig også med på
forskellig måde.

Summasumarum.... mit pulsur har været afgørende for, at jeg er blevet
langdistanceløber. Det bidrager til, at jeg - selv når jeg selv føler, at
jeg vist ikke har ydet noget særligt - kan se på pulsurets registreringer,
at det har jeg faktisk. Pulsuret er med til at gøre det SJOVT at træne.

Hvis mit fjernsyn og mit pulsur går i stykker i morgen, køber jeg først et
nyt pulsur. Jeg vil hellere undvære fjernsynet!

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 21-02-05 17:34

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> wrote in

> [...]
> konkrete beviser for min fremgang. Jeg kan følge med. Og jeg kan se,
> hvor meget bedre jeg er end for x måneder/år siden.

Man kan bruge pulsuret til en hel masse spændende ting som du skriver,
men hvis det gør at man løber langsommere end man egentlig ville kunne
presse sig selv til, så er det jo en skidt ting. Har man løbet et par
måneder, så er kroppen ved at være i stand til at kunne tåle at blive
presset stort set maximalt hver gang man løber.

Men ellers yderst smuk beskrivelse af pulsurets herligheder - thumbs up
lady :)

Jeg skal selv igang med fedttab fra 1. marts via bl.a. løb og glæder mig
til at se konditionsfremgangen vha. pulsur også :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-02-05 18:02

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan bruge pulsuret til en hel masse spændende ting som du skriver,
> men hvis det gør at man løber langsommere end man egentlig ville kunne
> presse sig selv til,

Vil man løbe langdistance, skal man ikke presse sig til at yde det samme,
som hvis man vil klare en 5 km. Nogle gange skal derfor løbe langsommere,
end man kan presse sig til.

> Har man løbet et par
> måneder, så er kroppen ved at være i stand til at kunne tåle at blive
> presset stort set maximalt hver gang man løber.

Det tager et par måneder eller tre at træne dit kredsløb.
Men det tager betydeligt længere tid at træne dine muskler og led til at
kunne klare hård belastning.

At presse sig til at yde det maximale er under alle omstændigheder at
spørgsmål om at finde den rette puls til det rette formål - og den vil være
meget forskellig afhængig af, om du vil løbe kort, mellem- eller
langdistance. Pulsuret kan hjælpe dig til at finde ud af, hvad der i det
givne tilfælde er både optimalt og maximalt, så du ikke ender med enten at
yde for lidt eller for meget.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 21-02-05 18:38

> Vil man løbe langdistance, skal man ikke presse sig til at yde det
> samme, som hvis man vil klare en 5 km. Nogle gange skal derfor løbe
> langsommere, end man kan presse sig til.

Hvis du vil løbe langdistance og ønsker at gennemføre distancen på
kortest mulig tid, så vil du ikke få meget ud af at løbe med submaximal
hastighed på strækningen under træning.

> Det tager et par måneder eller tre at træne dit kredsløb.
> Men det tager betydeligt længere tid at træne dine muskler og led til
> at kunne klare hård belastning.

Man bliver aldrig færdig med at træne det store og lille kredsløb :)
Efter et par måneders relativt rolig løbetræning med fornuftigt fodtøj,
så vil jeg påstå at de fleste led er stort set klar til den belastning
som man kan opnå ved løb med den begrænsning som konditionen ellers
sætter.

> [...]
> langdistance. Pulsuret kan hjælpe dig til at finde ud af, hvad der i
> det givne tilfælde er både optimalt og maximalt, så du ikke ender med

Naturligvis afhænger midlet af målet, men som oftest vil man opnå størst
resultater ved at træne ved at presse sig selv maximalt inden for den
træningsmetode som man regner med er mest optimal :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-02-05 19:54

> Hvis du vil løbe langdistance og ønsker at gennemføre distancen på
> kortest mulig tid, så vil du ikke få meget ud af at løbe med submaximal
> hastighed på strækningen under træning.

Enig. Men jeg talte slet ikke om at træne med henblik på fremtidige
resultater.
Jeg talte om hvad man skal gøre for at gennemføre det løb, man her og nu
ønsker at gennemføre.

> Man bliver aldrig færdig med at træne det store og lille kredsløb :)

Enig. Men det var ikke det, vi talte om.

> [...]
> så vil jeg påstå at de fleste led er stort set klar til den belastning
> som man kan opnå ved løb med den begrænsning som konditionen ellers

Det er jeg ikke enig i, at man skal regne med.

> Naturligvis afhænger midlet af målet, men som oftest vil man opnå størst
> resultater

Jeg talte ikke om, hvordan man skal træne for at få det optimale ud af
træningen.

Jeg talte om at løbe med pulsur på en sådan måde, at jeg blev i stand til at
gennemføre det ønskede løb - det vil sige dagens distance på den optimale
måde.

Nogle gange betyder det løb med høj puls. Og andre gange er det løb med
lavere puls. Er det intervaltræning, man vil løbe, skal pulsen være end
anden, end hvis man er hoppet i løbeskoene for at æde en halvmarathon.

Og jo.. jeg ved godt, hvordan man skal løbe, hvis man rent trænings- og
resultatmæssigt vil have det optimale ud af sit løb på længere sigt. Det er
dog en anden, men ikke mindre interessant historie.

For mit vedkommende har pulsuret hjulpet mig til at finde det tempo, der
sætter mig i stand til at løbe langdistance i stedet for konstant (!) at
løbe intervaltræning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 21-02-05 20:37

> Jeg talte om at løbe med pulsur på en sådan måde, at jeg blev i stand
> til at gennemføre det ønskede løb - det vil sige dagens distance på
> den optimale måde.

[Snip]

> For mit vedkommende har pulsuret hjulpet mig til at finde det tempo,
> der sætter mig i stand til at løbe langdistance i stedet for konstant
> (!) at løbe intervaltræning.

Så du taler rent faktisk om at bruge pulsuret som en hjælp til at disponere
korrekt over sine kræfter - dvs. ikke løb for hurtigt til at starte med for
at måtte gå de sidste kilometer hjem :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-02-05 21:08

> [...]
disponere
> korrekt over sine kræfter - dvs. ikke løb for hurtigt til at starte med

Ja.. jeg har primært brugt pulsuret til at kunne disponere over mine
kræfter.

Min løbestil bestod i starten af en slags interval-træning: løbe-gå-løbe-gå.
Det har mere været høj puls - middelpuls - høj puls - middelpuls. Hele vejen
ud og hjem.

Jeg har aldrig prøvet at løbe langt for så at opgive at løbe og gå resten af
vejen.
Men jeg har haft problemer med at holde hastigheden "nede" så jeg kunne løbe
uafbrudt uden pauser til at få pulsen ned - og jeg har stadig perioder, hvor
min krop helst vil ræse afsted i et alt for højt tempo straks fra start.

At jeg så til tider løber på den måde med vilje er en anden sag.
Nogle gange løber jeg med max over min puls... og sætter farten ned, hvis
pulsen bliver højere end jeg har "tilladt".

Andre gange løber jeg med en (relativt høj) minumspuls, hvor jeg beslutter,
at pulsen bare ikke må komme under det nivaeu.

Og der er gange, hvor jeg forsøger at holde en pænt jævn puls i stedet for
at løbe med de store udsving.

Mvh. Lisbeth