Dankort gebyr igen igen (§14 stk. 7)
Fra : Dann Pedersen

Dato : 19-02-05 11:32

Kære alle,

I Lov om visse betalingsmidler §14 stk. 7 står der som jeg tolker det at en
butik ikke må kræve mere gebyr på et betalingskort (eks. Dankort) end de gør
på et andet betalingskort (eks. Mastercard). Der står dog også angivet at
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om undtagelser.
Mit spørgsmål er derfor om hvorvidt min tolkning af §7 er korrekt og om I
ved hvor jeg kan se om der er lavet nogle undtagelsesbestemmelser som
beskrevet?

IANAL

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Dann Pedersen

P.S. Her er en gengivelse af ovenstående lov:

§ 14. Indløser kan til dækning af omkostninger til driften af
betalingssystemet pålægge betalingsmodtager et gebyr på 0,50 kr. pr.
betalingstransaktion i den fysiske handel, hvis betalingstransaktionen sker
ved fysisk anvendelse af et betalingsmiddel forsynet med chip omfattet af §
1, stk. 2, nr. 1, samtidig med at brugeren anvender underskrift eller
personlig, hemmelig kode eller tilsvarende sikker identifikation, jf. dog
stk. 2 og 4.

Stk. 7. Betalingsmodtager må ikke opkræve højere gebyr hos bruger for
afviklingen af betalingstransaktioner med et betalingsmiddel end for
afviklingen af betalingstransaktioner med andre betalingsmidler. Undlader
betalingsmodtager at opkræve gebyr, jf. stk. 1 og 2, hos bruger for
afviklingen af en betalingstransaktion med et betalingsmiddel, skal
betalingsmodtager ligeledes undlade at opkræve sådanne gebyrer hos bruger
for afviklingen af en betalingstransaktion med andre betalingsmidler.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
bestemmelserne i 1. og 2. pkt. kun skal gælde nærmere bestemte
betalingskort.