Husblas
Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-02-05 09:25

Jeg har lavet en skål med halv litter væske, og 9 blad husblas, og har nu
stillet det i køleskab.
Jeg har søgt på nettet efter opskrifter med husblas i frugtdeserter, og
fælles for dem alle, så siger de at man skalsætte det i køleskabet til det
er stivnet, men ikke noget om hvor længe der går, så derfor er mit spm. nu,
hvor lang tid skal jeg forvente at det skal stå i køleskabet?

bliver det til frokost, at jeg kan smage, eller først til sengetid?

Ivar Madsen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-02-05 14:10

[Ivar Madsen | Sat, 19 Feb 2005 09:25:21 +0100]

>bliver det til frokost, at jeg kan smage, eller først til sengetid?

Husblas er ikke en ting der arbejder lige nemt hver gang, så afhængig af
metode du lavede det efter, kan det tage mellem 3 og 6 timer.

Med mindre at det indeholder faktisk ananas, kiwi eller andet der indeholder
enzymer der kan nedbryge gelatinen.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 19-02-05 14:39

On Sat, 19 Feb 2005 14:10:08 +0100, Rene' Hjorth wrote:

>Med mindre at det indeholder faktisk ananas, kiwi eller andet der indeholder
>enzymer der kan nedbryge gelatinen.

Dertil har jeg to kommentarer/spørgsmål:

1. Enzymerne i f.eks. annanas ødelægges ved kogning?
Den påstand mener jeg tidligere har været fremsat her i gruppen.
Der blev nævnt at dåse-annanas ikke medførte problemet.

2. Enzymerne nedbrydes ved kogning med chilli?
Den påstand blev fremført i en TV-udsendelse.

Jeg har slet ingen erfaring med husblas; men jeg vil gerne have
be- eller afkræfter ovenstående.

m.v.h. Emil

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-02-05 17:04

Emil wrote:

> Dertil har jeg to kommentarer/spørgsmål:
> 1. Enzymerne i f.eks. annanas ødelægges ved kogning?
> Den påstand mener jeg tidligere har været fremsat her i gruppen.
> Der blev nævnt at dåse-annanas ikke medførte problemet.

Jeg to to dåser annanas, hældte saften op et målebære, der var 0,4 L,
suplerte med ananasjuce så der var 0,5 L.

Kom 9 blade husblas i koldt vand i 5 minutter, satte noget vand til koge i
en gryde. Efter de 5 minutter kom jeg husblasten over i en anden skål,
satte den i gryden, slukkede for varmen, husblasten smeltede.
Jeg tog skålen op af gryden, hældte en smule af saften i, ventede 2-3
minutter, hældte resten af saften i, og alle ananasstykkerne ligeså.
Satte det i køleskab, og efter 3 timer, så jeg til det, og det var klart.

Næste gang, så vil jeg nøjes med en dåse ananas, og samme mængde væske,
måske jeg så vil finde udaf, at jeg skal bruge yderliger lidt væske, til
den ene dåse ananas.

Kan jeg mon suplere væsken fra dåsen med vand, uden at det bare vil blive
for tyndt? Jucen er det dyreste

Om der ville have været problemmer med nedbrydning af husblasten hvis jeg
lod det stå længer tid, det kan jeg så ikke svare på, men jeg havde ikke
nogen problemmer i den retning. Det var Nettos ananas til 4,50 jeg brugte.

Ivar Madsen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-02-05 13:52

[Emil | Sat, 19 Feb 2005 14:39:07 +0100]

>Dertil har jeg to kommentarer/spørgsmål:
>
>1. Enzymerne i f.eks. annanas ødelægges ved kogning?
>Den påstand mener jeg tidligere har været fremsat her i gruppen.
>Der blev nævnt at dåse-annanas ikke medførte problemet.

Det er også til fulde min erfaring; nemlig at dåsefrugt ikke rummer de samme
problemer.

>2. Enzymerne nedbrydes ved kogning med chilli?
>Den påstand blev fremført i en TV-udsendelse.

Hmmm... jeg forstår ikke hvordan chilli kan have en indvikrning, men derfor
kan det jo godt være rigtigt?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Emil

Dato : 20-02-05 15:46

On Sun, 20 Feb 2005 13:52:09 +0100, Rene' Hjorth wrote:

>Det er også til fulde min erfaring; nemlig at dåsefrugt ikke rummer de samme
>problemer.

OK. Næste spørgsmål må så være, om kogning i almindelighed er nok
til at ødelægge enzymerne, eller om det er det højere kogepunkt i
sirupblandingen der gør forskellen?

>Hmmm... jeg forstår ikke hvordan chilli kan have en indvikrning, men derfor
>kan det jo godt være rigtigt?

Det var Heston Blumenthal som viste, at et kort opkog af de
friske annanasstykker sammen med en overskåret chilli ødelagde de
enzymer der forhindrede geleen i at stivne.
Det korte opkog skulle bevare mere friskhed, end i
dåseprodukterne.
Han plejer at have belæg for sine påstande; men ...

Set i lyset af erfaringerne med at dåsefrugten ikke udgør et
problem, kan det måske blot være opkogningen der ødelægger
enzymerne på overfladen af frugten, chilli eller ej.

m.v.h. Emil

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-02-05 14:02

[Emil | Sun, 20 Feb 2005 15:45:34 +0100]

>OK. Næste spørgsmål må så være, om kogning i almindelighed er nok
>til at ødelægge enzymerne, eller om det er det højere kogepunkt i
>sirupblandingen der gør forskellen?

Jeg ved det ikke, men tror at det er kogningen i sig selv.

>Det korte opkog skulle bevare mere friskhed, end i
>dåseprodukterne. Han plejer at have belæg for sine påstande; men ...

Afgjort. Og selvom chilli er lidt spændende brugt til frugt, gør han det
nok ikke bare derfor, så måske er der stoffer i chillien der også påvirker
enzymerne?

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk