linke fra en tekst til en anden på samme s~
Fra : Sanne Bloch

Dato : 18-02-05 23:43

Sikkert logik for burhøns - vil I synes, men jeg kan ikke finde ud af at
linke fra en tekst til en anden tekst på samme side i ren html. Jeg *har*
studeret alle de gode tutorials der findes og som bliver nævnt gang på gang
her i denne NG. Jeg kan godt finde ud af at linke fra een side til en anden,
men linke fra/til samme side giver mig flere grå hår end jeg bryder mig om
at have.
Hilsner fra Sanne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-05 23:55

Sanne Bloch skrev:

>Sikkert logik for burhøns - vil I synes, men jeg kan ikke finde ud af at
>linke fra en tekst til en anden tekst på samme side i ren html.

Bla bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla bla

Gå til <a href='#kapitel1'>første kapitel</a>.

--
Bertel

Fra : Robert Nielsen

Dato : 19-02-05 00:47

> men jeg kan ikke finde ud af at
> linke fra en tekst til en anden tekst på samme side i ren html.

Links til bestemte steder i samme dokument:

[...]

bogmærket "top" i toppen af dokumentet.</p>

Du finder det på http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/a/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : zigma.dk

Dato : 19-02-05 00:52

Sanne Bloch wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> men linke fra/til samme side giver mig flere grå hår end jeg bryder mig om

Det du skal bruge er et såkaldt anchor. Det laver du med tag'et a

Eks:

<a name="tekst1"></a>
[ En masse tekst!]

<a name="noveller2956"></a>
[Om muligt endnu mere tekst!]

Herefter kan du linke til den enkelte tekst på samme side ved hjælp af et
almindeligt link:

Så vil browservinduet automatisk scrolle hen til dét sted, hvor du har placeret
dit anchor. Læg mærke til at achoret ligner et link, men du skal ikke skrive
nogen tekst mellem a-start-tag'et og a-slut-tag'et.

Håber du forstår det =)

// Zigma

Fra : Sanne Bloch

Dato : 19-02-05 20:32

"zigma.dk" <zigma@zigma.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrive
> nogen tekst mellem a-start-tag'et og a-slut-tag'et.

Hej og tak for alle svarene. Jeg kan få det til at virke når jeg laver
hjemmesider i Stones Webwriter, men for nylig valgte jeg at lave en
hjemmeside via webbyen.dk og der er siderne som standard lavet i frames og
der kan jeg ikke få det til at virke hverken med div id eller med a name=.

Nu vil jeg ikke have en større debat om frames eller ikke frames - jeg
kender til problematikken og holdningerne men kan man kun linke mellem
de forskellige frames og ikke fra een tekst til en anden? Håber, der er en
venlig sjæl, der vil svare mig, for nu har jeg brugt hele dagen og er ved at
give op.

Venlige hilsner Sanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-02-05 22:07

Sanne Bloch wrote:

> [...]
> eller med a name=.
>
> men kan man kun linke
> mellem de forskellige frames og ikke fra een tekst til en anden?

Der er kun de to løsninger, som du allerede har fået vist - og her er
Bertels den mest fremtidsrettede.

Men for at kunne bruge en af dem, er du nødt til at kunne pille i koderne -
hvis webbyens interface giver dig mulighed for via WYSIWYG at sætte et ID.

Har du brug for den mulighed og kan du ikke lave det hos webbyen, ville jeg
i dit sted finde et andet hotel.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 19-02-05 22:32

> [...]
>
> Har du brug for den mulighed og kan du ikke lave det hos webbyen, ville

Der er en html-editor også, men jeg har ikke kontrol over framesettet. Når
jeg skal linke til den samme side skal jeg bruge target=_self og kan kun
skrive i body-delen. Jeg har prøvet med div id, men # mærket forsvinder og
bliver erstattet af en / skråstreg. Men jeg prøver igen i morgen, nu har jeg
lavet så mange forsøg idag, at jeg er helt skeløjet. Tak for dit svar.
Hilsner Sanne