/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Xantia kan ikke holde strøm på nyr batteri
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 18-02-05 20:56

Hej NG.

Har lige sat nyt batteri i Xantia' en, da bilen ikke kunne starte den første
kolde morgen vi havde for nogen tid siden.

Nu er den desværre gal igen - er nødt til at lade på den for at få bilen
igang de koldeste morgener!

Jeg har tjekket ladespændingen - den ligger melle 12.8 og 14.5 i tomgang
afhængig af hvor meget varme der er tændt for. Ved højere omdrejninger
ligger den på 14.5 V konstant. Så vidt jeg ved er det helt som det skal
være.

Med motoren slukket er spændingen 12.5-12.6 V. Har dog ikke målt spændingen
de kolde morgener.

Jeg har også målt strømforbruget medbilen slukket. Det ligger på 0.5A. Kan
det være det som tapper batteriet? Umiddelbart lyder det af meget, men det
burde alligevel ikke kunne tømme et batteri natten over.

Skal siges at det er et 60A batteri fra Harald Nyborg!

Håber nogen kan komme med input hvad det kan skyldes.

mvh Ole



 
 
Bernhard Ege (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 18-02-05 22:59

Ole Jeppesen wrote:
> Hej NG.
>
> Har lige sat nyt batteri i Xantia' en, da bilen ikke kunne starte den første
> kolde morgen vi havde for nogen tid siden.
>
> Nu er den desværre gal igen - er nødt til at lade på den for at få bilen
> igang de koldeste morgener!
>
> Jeg har tjekket ladespændingen - den ligger melle 12.8 og 14.5 i tomgang
> afhængig af hvor meget varme der er tændt for. Ved højere omdrejninger
> ligger den på 14.5 V konstant. Så vidt jeg ved er det helt som det skal
> være.
>
> Med motoren slukket er spændingen 12.5-12.6 V. Har dog ikke målt spændingen
> de kolde morgener.
>
> Jeg har også målt strømforbruget medbilen slukket. Det ligger på 0.5A. Kan
> det være det som tapper batteriet? Umiddelbart lyder det af meget, men det
> burde alligevel ikke kunne tømme et batteri natten over.
>
> Skal siges at det er et 60A batteri fra Harald Nyborg!
>
> Håber nogen kan komme med input hvad det kan skyldes.
>
> mvh Ole
>
>

Hejsa

Jeg er ikke sikker på om dit system fejler noget eller ej, men batteriet
har jeg ikke meget fidus til. Jeg skiftede selv batteri på en Xantia
(1.8i 16v) og kiggede i den forbindelse også på batterier fra Harald
Nyborg. Det havde godt nok det rigtige antal ampere-timer men
startstrømmen var meget ussel og mindre end hvad der sidder normalt.
Harald Nyborg oplyste ikke startstrømmen på batteriet da jeg kiggede så
jeg måtte spørge dem. Batterierne i Jem&Fix er lige så dårlige.

Jeg endte med at købe et kvalitetsbatteri med en betydelig
startstrømskapacitet (mener det 450A, Harald Nyborg lå vist på 150 eller
165A, det originale i Xantien er vist 280-300A, alle er omkring
50-60Ah). Starten med 450A batteriet gik betydelig bedre end jeg var
vant til med orignal batteriet.

Så jeg tror ikke dit Harald Nyborg batteri er særlig godt men om det er
godt nok og der er fejl i dit lade system eller omvendt (svagt
batteri/ikke defekt ladesystem) ved jeg ikke.

Det skal også siges at min mor også har haft sådan et batteri i bilen og
det holdt kun ca. 1/2 år (muligvis sommermånederne, den detalje kan jeg
ikke huske). Bilen var en Citroen XM.

mvh Bernhard

Ole Jeppesen (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 18-02-05 23:46

> Jeg endte med at købe et kvalitetsbatteri med en betydelig
> startstrømskapacitet (mener det 450A, Harald Nyborg lå vist på 150 eller
> 165A, det originale i Xantien er vist 280-300A, alle er omkring 50-60Ah).
> Starten med 450A batteriet gik betydelig bedre end jeg var vant til med
> orignal batteriet.

Hej Bernhard.

Tak for svaret.

Jeg har selv overvejet om det simpelthen skyldes en for lav
startsstrømskapacitet.

Forsøgte dog alligevel, idet jeg før har købt batteri der med god erfaring.
Det sidste havde jeg 3 år inden jeg solgte bilen og det fungerede fint -
også i koldt vejr.

Alt andet lige kræver en moderne bil nok mere af batteriet. I mit tilfælde
kan batteriet godt tørne starteren rundt med nogenlunde hastighed, men
spændingen er for lav til at den starter.

Nu forsøger jeg at lade på den natten over. Hvis det så ikke bliver bedre
får de den tilbage i hovedet hs HN.




Bo Velschow (19-02-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-02-05 06:28

> Jeg er ikke sikker på om dit system fejler noget eller ej, men batteriet
> har jeg ikke meget fidus til. Jeg skiftede selv batteri på en Xantia (1.8i
> 16v) og kiggede i den forbindelse også på batterier fra Harald Nyborg. Det
> havde godt nok det rigtige antal ampere-timer men startstrømmen var meget
> ussel og mindre end hvad der sidder normalt. Harald Nyborg oplyste ikke
> startstrømmen på batteriet da jeg kiggede så jeg måtte spørge dem.
> Batterierne i Jem&Fix er lige så dårlige.
>
> Jeg endte med at købe et kvalitetsbatteri med en betydelig
> startstrømskapacitet (mener det 450A, Harald Nyborg lå vist på 150 eller
> 165A, det originale i Xantien er vist 280-300A, alle er omkring 50-60Ah).
> Starten med 450A batteriet gik betydelig bedre end jeg var vant til med
> orignal batteriet.

Ja, det er vist helt normalt, at man kigger mere på kapacitet end startstrøm

Fik sat et Bosch/Varta med 73 Ah kapacitet / 680 A(!) startstrøm i Mondeo'en
sidste år - og den springer bare i gang, uanset hvad. Det koster
selvfølgelig også 795,- (så vidt jeg husker), men så slipper man da for at
holde stille pga. den slags.

Desværre passe ordsproget "Den der køber billigt, køber dyrt" ret tit -
i længden bliver det en sur oplevelse at spare et par kroner.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



ENN (19-02-2005)
Kommentar
Fra : ENN


Dato : 19-02-05 09:11

> Fik sat et Bosch/Varta med 73 Ah kapacitet / 680 A(!) startstrøm i
> Mondeo'en sidste år - og den springer bare i gang, uanset hvad.

Småting 320dèren kører med 88 Ah og 850 A (!!) Startstrøm som standard i sit
bmw/Varta batteri




claus b. p. (19-02-2005)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 19-02-05 22:00


"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> wrote in message
news:42164856$0$33646$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Med motoren slukket er spændingen 12.5-12.6 V. Har dog ikke målt
spændingen
> de kolde morgener.
>
> Jeg har også målt strømforbruget medbilen slukket. Det ligger på 0.5A. Kan
> det være det som tapper batteriet? Umiddelbart lyder det af meget, men det
> burde alligevel ikke kunne tømme et batteri natten over.
>
60Ah / 0,5A = 120 h dvs. der skal 120 timers afladning til at aflade
fuldstændigt. 120/24=5 døgn, det holder ikke. Er du sikker på at der ikke er
en lampe tændt i bagagerummet eller handskerummet? Noget er der da galt.
/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste