"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42164364$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kan man afhjælpe vibrationer i styret på en etcylindret offroader?
>
> Mig bekendt er det eneste middel til at dæmpe det at fylde en stang bly i
> hvert håndtag, men hvad er de praktiske erfaringer med sådan noget? Der er
> tale om små, men intense vibrationer, hvor labberne sover efter en times
> kørsel!
Der er flere ting man kan gøre.
Du fortæller ikke hvad det er for en model, så kunne jeg måske være mere
konkret.
På en 4T kan vibrationerne være ganske irriterende, men på 2T er de værre,
fordi de er mere højfrekvente.
Fyld ikke bly i styret, det hjælper, men det er fandens tungt, og det er
ikke lige der, du har lyst til at øge vægten væsentligt.
Hvilket styr kører du med? De fleste off-roadere er standard udstyret med et
snot-blødt stål styr. Det er noget bæ at køre off-road med, for det bøjer
let i styrt, men skifter du til et ordentligt stift alu-styr (fx Renthal,
Dirt-X, Magura, Answer eller den slags), så får du faktisk marginalt flere
vibrationer. De fleste postordre bikse (Götz, Hein-Gericke, Louis osv.) har
nogle anti-vibrations vægte til at skru i enderne af styret, samme type som
sidder i mange af off-roaderne originalt - fx. på Honda's XL modeller,
Suzuki DR500/600/650 osv. De virker! De dæmper vibrationerne en smule.
Samtidig gør de styret bredere, så for mig er de ikke anvendelige, men kører
du ikke ræs med vennerne i skoven, hvor træerne af og til står tæt, så er
det jo ligemeget.
På min XL600 løste jeg mine vibrationsproblemer på den måde. Dog, hvis din
motorcykel har et baghjul uden shock-kobling i kædehjulet, så stammer en god
del af vibrationerne sandsynligvis fra kæden, og det kan dæmpes ved at lave
et ekstra kædestyr OVEN på baggaflen, det har jeg lavet på min XR600, og det
virker skide godt, og så var det billigt at lave. Laves af lidt jern og
noget nylonklods, jeg kan sende billeder af mit design, hvis det har
interesse.
På min KTM EXC380 var problemet større (2T). Der fik jeg lavet en ny øverste
forgaffelbro hvor der var vibrationsdæmpende ophæng af styret (kopi af en
kawasaki crosser, så jeg kunne købe gummiklodserne ved en Kawa-forhandler).
DET flytter noget, men det er naturligvis en dyr løsning. Hvis du samtidig
gerne vil have et ProTaper type styr på (uden cross-bar), kan det måske
løses ved at købe sådan et kit, for af en eller anden grund, så er der bare
næsten ingen vibrationer i den type styr (det har jeg også kørt meget med).
De er ret tykke, hvor de er spændt på gaffelbroen, og normal tykkelse i
enderne med håndtag.
Endelig, er din cykel alligevel noget gammelt skod, så kan du overveje
montering af en komplet motocross forgaffel (fås brugt til rimelige priser,
bare det er gammelt nok), og så vælge en model med vibrationsdæmpende
ophæng, fx. Kawasaki.
Rittig
|