/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dårlige vibrationer
Fra : Tommy Nielsen


Dato : 18-02-05 20:35

Kan man afhjælpe vibrationer i styret på en etcylindret offroader?

Mig bekendt er det eneste middel til at dæmpe det at fylde en stang bly i
hvert håndtag, men hvad er de praktiske erfaringer med sådan noget? Der er
tale om små, men intense vibrationer, hvor labberne sover efter en times
kørsel!

PFT

Tommy



 
 
Steen Gruby (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-02-05 21:20

On Fri, 18 Feb 2005 20:35:11 +0100, "Tommy Nielsen"
<tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote:

Hej Tommy

>Kan man afhjælpe vibrationer i styret på en etcylindret offroader?
>
Som du selv skriver så er midlet at fylde styret med et "dødt"
materiale der forhindrer det i at vibrere.
Bly vil sikkert virke, men det er tungt.
Jeg har ikke erfaringer fra styr, men noget der ligner.
Jeg har i mange år bygget antenner, og for at forhindre elementerne i
at vibrere i stykker pga. vinden, stikker jeg et stykke gammelt kabel
i elementerne og det virker med sikkerhed.
Du kan jo prøve at stikke et stykke 3x1,5 kvadrat gennem styret og se
om det har samme dæmpende virkning som på antennen.
Det er nemt at fjerne igen hvis det ikke virker

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Schlæger (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 18-02-05 21:23

Steen Gruby wrote:

>>Kan man afhjælpe vibrationer i styret på en etcylindret offroader?

> Du kan jo prøve at stikke et stykke 3x1,5 kvadrat gennem styret og se
> om det har samme dæmpende virkning som på antennen.

Er du seriøs ?? (det plejer du at være). Kan sådan en beskeden masse have
nogen som helst indflydelse på vibrationer i en MC ???

Mch Schlæger




Steen Gruby (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-02-05 21:42

On Fri, 18 Feb 2005 20:23:29 +0000 (UTC),
gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) wrote:

Hej Schlæger.
>
>Er du seriøs ?? (det plejer du at være). Kan sådan en beskeden masse have
>nogen som helst indflydelse på vibrationer i en MC ???
>
Ja, det er jeg.

Det det gælder om er at forhindre at vibrationerne forplanter sig på
en måde der får styret (røret) i resonans.
Det er det jeg klarer ved at proppe noget dødt materiale i
antenneelementerne.
Jeg ved fra mange års antennebyggeri at det virker.
Uden dæmpningsmateriale holder elementerne kun meget kort tid, så har
vibrationerne forårsaget metaltræthed og så knækker de.
Du kan ikke forhindre motorens vibrationer i at forplante sig, men du
kan dæmpe virkningen af dem ved at gøre styret dødt.
Og så var det jeg kom på "antennetricket".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Claus Rittig (18-02-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 18-02-05 21:47

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42164364$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kan man afhjælpe vibrationer i styret på en etcylindret offroader?
>
> Mig bekendt er det eneste middel til at dæmpe det at fylde en stang bly i
> hvert håndtag, men hvad er de praktiske erfaringer med sådan noget? Der er
> tale om små, men intense vibrationer, hvor labberne sover efter en times
> kørsel!

Der er flere ting man kan gøre.
Du fortæller ikke hvad det er for en model, så kunne jeg måske være mere
konkret.
På en 4T kan vibrationerne være ganske irriterende, men på 2T er de værre,
fordi de er mere højfrekvente.
Fyld ikke bly i styret, det hjælper, men det er fandens tungt, og det er
ikke lige der, du har lyst til at øge vægten væsentligt.
Hvilket styr kører du med? De fleste off-roadere er standard udstyret med et
snot-blødt stål styr. Det er noget bæ at køre off-road med, for det bøjer
let i styrt, men skifter du til et ordentligt stift alu-styr (fx Renthal,
Dirt-X, Magura, Answer eller den slags), så får du faktisk marginalt flere
vibrationer. De fleste postordre bikse (Götz, Hein-Gericke, Louis osv.) har
nogle anti-vibrations vægte til at skru i enderne af styret, samme type som
sidder i mange af off-roaderne originalt - fx. på Honda's XL modeller,
Suzuki DR500/600/650 osv. De virker! De dæmper vibrationerne en smule.
Samtidig gør de styret bredere, så for mig er de ikke anvendelige, men kører
du ikke ræs med vennerne i skoven, hvor træerne af og til står tæt, så er
det jo ligemeget.
På min XL600 løste jeg mine vibrationsproblemer på den måde. Dog, hvis din
motorcykel har et baghjul uden shock-kobling i kædehjulet, så stammer en god
del af vibrationerne sandsynligvis fra kæden, og det kan dæmpes ved at lave
et ekstra kædestyr OVEN på baggaflen, det har jeg lavet på min XR600, og det
virker skide godt, og så var det billigt at lave. Laves af lidt jern og
noget nylonklods, jeg kan sende billeder af mit design, hvis det har
interesse.
På min KTM EXC380 var problemet større (2T). Der fik jeg lavet en ny øverste
forgaffelbro hvor der var vibrationsdæmpende ophæng af styret (kopi af en
kawasaki crosser, så jeg kunne købe gummiklodserne ved en Kawa-forhandler).
DET flytter noget, men det er naturligvis en dyr løsning. Hvis du samtidig
gerne vil have et ProTaper type styr på (uden cross-bar), kan det måske
løses ved at købe sådan et kit, for af en eller anden grund, så er der bare
næsten ingen vibrationer i den type styr (det har jeg også kørt meget med).
De er ret tykke, hvor de er spændt på gaffelbroen, og normal tykkelse i
enderne med håndtag.
Endelig, er din cykel alligevel noget gammelt skod, så kan du overveje
montering af en komplet motocross forgaffel (fås brugt til rimelige priser,
bare det er gammelt nok), og så vælge en model med vibrationsdæmpende
ophæng, fx. Kawasaki.

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste