Brug for råd i forbindelse med export af b~
Fra : NB

Dato : 18-02-05 20:38

Jeg har brug for et på råd i forbindelse med export af af bil.

Sagen er den at jeg har haft min bil til salg på www.mobile.de og har
modtaget mange henvendelser, een af dem har så slået til og er gået med til
pris mv, køber er fra Frankrig.

Hvordan skal vi ordne al det praktiske; hvor skal det finde sted, hvordan
skal betalingen ske, overdragelse af papir, nølger mv.

Er der nogen som har erfaringer med dette og kan komme med et par råd?

Jeg forventer jo at få nogle penge tilbage i afgift fra told og skat, når de
har foretaget den endelig vurdering, hvad nu hvis jeg ikke er tilfreds med
denne vurdering, hvilke muligheder har jeg så og hvordan kommer de frem til
afgiften?

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 00:12

"NB" <no@spam.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har brug for et på råd i forbindelse med export af af bil.

OK - første råd er, at såvel køber som sælger skal have stor tålmodighed.

> Sagen er den at jeg har haft min bil til salg på www.mobile.de og har
> modtaget mange henvendelser, een af dem har så slået til og er gået med
til
> pris mv, køber er fra Frankrig.

Din bil må være meget speciel?

> Hvordan skal vi ordne al det praktiske; hvor skal det finde sted, hvordan
> skal betalingen ske, overdragelse af papir, nølger mv.

Din bil skal tilmeldes et syn og skøn, hvilket man gør på det lokale
T&S-center inkl. betaling af gebyr. Derefter får man en tid, som
ligger noget ud i fremtiden...

> Jeg forventer jo at få nogle penge tilbage i afgift fra told og skat

Normalt gennemfører man ovenstående, inden man sætter
bilen til salg. At udføre det efterfølgende kræver en
enorm tålmodighed fra købers side...

> når de har foretaget den endelig vurdering, hvad nu hvis jeg ikke er
tilfreds med
> denne vurdering, hvilke muligheder har jeg så

Så kan man klage. I mit tilfælde tog klagen over 6 måneder
at behandle. Behøver jeg at fortælle, at du naturligvis ikke
kan gøre en skid i den mellemliggende tid, ligesom du skal hele
møllen igennem efterfølgende...

> og hvordan kommer de frem til afgiften?

3 vurderingsmænd har opgaven - de checker stelnummer og bil fysisk.
Klagen behandler en helt 4. person, der ikke har set bilen. Det ønsker
han heller ikke, for det hjælper ham ikke - siger han...

> Er der nogen som har erfaringer med dette og kan komme med et par råd?

Få ALT på plads INDEN annoncering!
Desværre har du kun een måned til at sælge i, men
med lidt forhandling kan dét trækkes...

Fra : NB

Dato : 19-02-05 00:55

"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> wrote in message
> "NB" <no@spam.com> skrev i en meddelelse

> OK - første råd er, at såvel køber som sælger skal have stor tålmodighed.

ok,

> til
>
> Din bil må være meget speciel?

tja, der er i hvertfald ikke mange af dem. Fik henvendelse fra interesserede
købere i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Frankrig og så langt væk som
Rusland
Men det er så franskmanden som indtil videre har vist sig at være mest
seriøs.

> Din bil skal tilmeldes et syn og skøn, hvilket man gør på det lokale
> T&S-center inkl. betaling af gebyr. Derefter får man en tid, som
> ligger noget ud i fremtiden...

Alt dette er sket. Fik taget billeder hos T&S på Frederiksberg (hvilket
skulle gøre behandlingstiden væsentlig kortere) samt syn igår, desværre
viste det sig at der lige er et par småting der skal rettes op, inden den
kan godkendes = omsyn.
Værkstedet er kontaktet og aftalen er, at de gør den klar til omsyn omkring
2-3 marts.

> Normalt gennemfører man ovenstående, inden man sætter
> bilen til salg. At udføre det efterfølgende kræver en
> enorm tålmodighed fra købers side...

Ja, køber er informeret om at den lige skal runde værkstedet inden salget
kan gennemføres. Vi forventer at selve overdragelsen kan ske umiddelbart
efter syn dvs. omkring d.3/3.
Han har forslået at vi mødes i Flensborg og ordner det der. Jeg vil
umiddelbart have det bedre hvis handlen kunne gennemføres i f.eks. Padborg
og vi sammen kan gå i banken og ordne det økonomiske der.

> tilfreds med
>
> Så kan man klage. I mit tilfælde tog klagen over 6 måneder
> at behandle.

øv, det lyder ikke betryggende.
Spørgsmålet er hvordan de kommer frem til afgiften kigger de på lign. biler
til salg i DK og hvad så hvis der ikke er nogen tilsalg hvordan kommer de så
frem til afgiften?

> Behøver jeg at fortælle, at du naturligvis ikke
> kan gøre en skid i den mellemliggende tid, ligesom du skal hele
> møllen igennem efterfølgende...

ok, jeg forventer dog at bilen er solgt og køre rundt i Frankrig på det
tidspunkt en evt. klage skal gennemføres, men det er vel ikke noget problem?

> 3 vurderingsmænd har opgaven - de checker stelnummer og bil fysisk.
> Klagen behandler en helt 4. person, der ikke har set bilen. Det ønsker
> han heller ikke, for det hjælper ham ikke - siger han...

??
Ok, her kigger de så på de billeder der blev taget samt de oplysninger der
er givet. Jeg burde måske kopiere al dokumentation så det kan bruges i en
evt. klagesag.

> Få ALT på plads INDEN annoncering!
> Desværre har du kun een måned til at sælge i, men
> med lidt forhandling kan dét trækkes...

Ville du selv køre til Flensborg og ordne handlen der eller ville du gøre
det herhjemme?

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 01:21

> Alt dette er sket. Fik taget billeder hos T&S på Frederiksberg (hvilket
> skulle gøre behandlingstiden væsentlig kortere) samt syn igår

Det er ikke noget bilsyn, jeg taler om.
Din bil skal fremvises til T&S, der ikke har noget med bilsyn at gøre...

At T&S tog billeder af den er udsædvanligt. Jeg har gjort tricket
et par gange med yderst specielle biler, og dér tog man ingen
billeder...

> Ja, køber er informeret om at den lige skal runde værkstedet inden salget
> kan gennemføres. Vi forventer at selve overdragelsen kan ske umiddelbart
> efter syn dvs. omkring d.3/3.

Fornemt at du syner biler for ham.
Det behøver du jo ikke - den skal jo næppe køre i DK...

> Han har forslået at vi mødes i Flensborg og ordner det der. Jeg vil
> umiddelbart have det bedre hvis handlen kunne gennemføres i f.eks. Padborg
> og vi sammen kan gå i banken og ordne det økonomiske der.

Biler på tværs af grænsen handles altid i kontanter.
Jeg har handlet en del biler i EU, og det foregår altid i cash.
Ofte er det et krav, der nævnes i tlf - at det er kontant betaling.

Jeg stiller det samme krav - ligegyldigt prisen...
(jeg har eksempelvis solgt en Jaguar E til en tysker)

> øv, det lyder ikke betryggende.

Nej, det er under al kritik, hvis man ikke vil sælge
før, man kender afgiften, der returneres.

> Spørgsmålet er hvordan de kommer frem til afgiften kigger de på lign.
biler
> til salg i DK og hvad så hvis der ikke er nogen tilsalg hvordan kommer de

> frem til afgiften?

Den finder de frem vha. af deres erfaring.
Sad du ved siden af mig ville du høre en meget høj latter.

De har ikke nogen erfaring eller forstand, så det er med
at dokumentere med alt det, man overhovedet kan skaffe...

Det er de samme mennesker, der har med import at gøre.
Ifm. en fremstilling påstod den ene hårdnakket, at der
var lagt en 5,7 liters motor i bilen. Efter NOGEN snak
frem og tilbage fik jeg vedkommende overbevist om, at
der var tale om hk ift. omdrejningstallet!

> ok, jeg forventer dog at bilen er solgt og køre rundt i Frankrig på det
> tidspunkt en evt. klage skal gennemføres, men det er vel ikke noget
problem?

Som nævnt -> er du i princippet ligeglad med klagens resultat,
kan du jo blot sælge. Det kan nemlig kun gå een vej: Enten
det nævnte beløb eller et beløb højere.

Min klage betød, at de gav sig 1.000 kr

> ??

Jep - det er under al kritik. Hvordan skal en person, der skal behandle
em klage, kunne forholde sig til en sag, han aldrig har set fysisk, og som
han ikke kan finde een eneste lignende file på...

> Ok, her kigger de så på de billeder der blev taget samt de oplysninger der
> er givet. Jeg burde måske kopiere al dokumentation så det kan bruges i en
> evt. klagesag.

Jep - kopier det hele!
Normalt har de en sagsmappe, men min klage blev væk i forløbet,
hvorfor det var fint at have nogen kopier...

> Ville du selv køre til Flensborg og ordne handlen der eller ville du gøre
> det herhjemme?

Normalt kommer køber til sælgerens bopæl, og dét ville
jeg nok forlange. Skulle der handles et sted, hvor du skal
køre efter det, bør køber betale en væsentlig del af bilen
på forhånd...

Husk altid at være flere - ha' en makker eller 2 med dig.
Både i DK og andre steder.
Psykologisk står man langt bedre i handlen, ligesom man har
een at støtte sig til, når køber slår sig i tøjret...

Fra : NB

Dato : 19-02-05 10:04

"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke noget bilsyn, jeg taler om.

Det er jeg godt klar over.

> Din bil skal fremvises til T&S, der ikke har noget med bilsyn at gøre...

jow tildels.
Jeg fik at vide det var et krav for vurderingen at bilen var i synsklar
tilstand og da min bil blev indkaldt til syn i oktober sidste år, var der
ingen anden udvej end et syn.

> At T&S tog billeder af den er udsædvanligt. Jeg har gjort tricket
> et par gange med yderst specielle biler, og dér tog man ingen
> billeder...

ja, jeg sprugte om de kunne tage nogle billeder for at gøre
ekspeditionstiden hurtigere og det kunne de godt.

> Fornemt at du syner biler for ham.
> Det behøver du jo ikke - den skal jo næppe køre i DK...

Syner den ikke for købers skyld, men for min egen så jeg kan få en
vurdering.

> Biler på tværs af grænsen handles altid i kontanter.

ok, det havde jeg også forestillet mig.

> Jeg har handlet en del biler i EU, og det foregår altid i cash.
> Ofte er det et krav, der nævnes i tlf - at det er kontant betaling.

ok, det vil jeg gøre.

> Nej, det er under al kritik, hvis man ikke vil sælge
> før, man kender afgiften, der returneres.

nemlig, men jeg tager chancen og går som udgangspunkt ud fra den
forhåndsvurdering jeg fik sidste år, da jeg første gang legede med tanken om
export.

> biler
> så
>
> Den finder de frem vha. af deres erfaring.
> Sad du ved siden af mig ville du høre en meget høj latter.

ok, hvis det ligger på niveau med den tidligere forhåndvurdering er det ok.
Men det er jo klart jo mere special og sjælden bil er jo svære vil de vil
have med at prissætte den, jeg må forberede mig på en klagesag.

> De har ikke nogen erfaring eller forstand, så det er med
> at dokumentere med alt det, man overhovedet kan skaffe...

ok, kan salgsvurderinger fra forhandlere bruges?

> [...]
> frem og tilbage fik jeg vedkommende overbevist om, at
> der var tale om hk ift. omdrejningstallet!

LOL; sikke en flok tåber, rettere det er jo pænt sørgeligt at det er
niveauet i dag.

> problem?
>
> Som nævnt -> er du i princippet ligeglad med klagens resultat,
> kan du jo blot sælge. Det kan nemlig kun gå een vej: Enten
> det nævnte beløb eller et beløb højere.

yep, det er også min tanke.

> Min klage betød, at de gav sig 1.000 kr

ok.

> Normalt kommer køber til sælgerens bopæl, og dét ville
> jeg nok forlange.

Da den alligvel er i sønderjylland i forbindelse med et værkstedsbesøg,
forslog jeg ham at vi kunne mødes i Padborg.

> [...]
> Psykologisk står man langt bedre i handlen, ligesom man har
> een at støtte sig til, når køber slår sig i tøjret...

ok, det vil jeg gøre og mange tak fordi du dele ud af dine erfaringer.

mvh.

Nicholas

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 10:18

"NB" <virker@ikke.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen anden udvej end et syn.
> Syner den ikke for købers skyld, men for min egen så jeg kan få en

OK - noteret :)

> ja, jeg sprugte om de kunne tage nogle billeder for at gøre
> ekspeditionstiden hurtigere og det kunne de godt.

Genialt :)

> nemlig, men jeg tager chancen og går som udgangspunkt ud fra den
> forhåndsvurdering jeg fik sidste år, da jeg første gang legede med tanken
om
> export.

OK - måske den ikke engang er dalet på grund af årsskiftet.
Jeg vil tro, dét er afhængigt af, hvor gammel bilen er...

> ok, hvis det ligger på niveau med den tidligere forhåndvurdering er det
ok.
> Men det er jo klart jo mere special og sjælden bil er jo svære vil de vil
> have med at prissætte den

Jep - derom ingen tvivl...

> jeg må forberede mig på en klagesag.

....og dermed en udskydelse af modtagelsen af beløbet. Jeg mener ikke,
man får noget a conto, men ved det ikke...

> ok, kan salgsvurderinger fra forhandlere bruges?

Alt kan bruges - jeg sender alt ind.

> LOL; sikke en flok tåber, rettere det er jo pænt sørgeligt at det er
> niveauet i dag.

Det var ikke et helvedes godt indtryk, der blev vist af TS& dén dag.

> Da den alligvel er i sønderjylland i forbindelse med et værkstedsbesøg,
> forslog jeg ham at vi kunne mødes i Padborg.

Jep - hvad med nr. plader?
Der er jo et forsikringsspørgsmål, selvom du kan være ligeglad.
Jeg sendte en anden Jaguar til Portugal, hvor jeg overvejede at
bibeholde de danske plader på vognen, idet bilen dermed var
"ekstra" forsikret (portugisisk vognmand)

> ok, det vil jeg gøre og mange tak fordi du dele ud af dine erfaringer.

Selv tak - gør jeg gerne :)

Fra : NB

Dato : 19-02-05 11:21

> om
>
> OK - måske den ikke engang er dalet på grund af årsskiftet.
> Jeg vil tro, dét er afhængigt af, hvor gammel bilen er...

Det tror jeg ikke, da det er en lieberhaverbil og der ikke bliver flere af
dem, samtidig med at der ikke er nogen til salg herhjemme og på
www.mobile.de formoder jeg at den holder prisen.

> ...og dermed en udskydelse af modtagelsen af beløbet. Jeg mener ikke,
> man får noget a conto, men ved det ikke...

nej, det er så ok, kan godt vente med at få udbetalt pengene hvis det
skyldes at vurderingen bliver højere

> Alt kan bruges - jeg sender alt ind.

ok, det vil jeg så gøre.

> Det var ikke et helvedes godt indtryk, der blev vist af TS& dén dag.

nej, det er pisseuheldigt og vidner ikke om den store kompentece på det
område.

> Jep - hvad med nr. plader?

Bilen er afmeldt, så det er meget nemt. Henter nogle prøveplader men
spørgsmålet er så hvordan køber for den fragtet ned gennem europa. Iøvrigt
er der en tysker som har meldt sig på banen, som værende meget interesseret,
dog holder jeg mit ord til franskmanden og skulle det vise sig at han bakker
ud er der tyskeren at falde tilbage på.

> [...]
> bibeholde de danske plader på vognen, idet bilen dermed var
> "ekstra" forsikret (portugisisk vognmand)

ok, har også foreslået at jeg kunne få den fragtet derned, men han vil
heller hente den her.

> Selv tak - gør jeg gerne :)

mvh.

Nicholas
nbryde@image.dk

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 11:46

> Det tror jeg ikke, da det er en lieberhaverbil og der ikke bliver flere af
> dem, samtidig med at der ikke er nogen til salg herhjemme

Enig

> og på www.mobile.de

I så fald er det meget vanskeligt her i huset at sidde på
stolen af bare nysgerrighed. I de tyske bilbaser er der jo
stort set alt til salg, så kører du i noget, der er så sjældent,
må vi næsten ha' et link :)

> Bilen er afmeldt, så det er meget nemt. Henter nogle prøveplader men
> spørgsmålet er så hvordan køber for den fragtet ned gennem europa.

Manden køber nogle franske pørveplader - de må kunne bruges
i resten af EU...

> Iøvrigt er der en tysker som har meldt sig på banen, som værende meget
> interesseret, dog holder jeg mit ord til franskmanden og skulle det vise
> sig at han bakker ud er der tyskeren at falde tilbage på.

Jep.
Jeg liner dem op i kø og "offentliggør" at sådan er det. Derefter
lægges en slagplan for "besøgene" med tilbagemelding om udfald
(kun ved et salg)

> ok, har også foreslået at jeg kunne få den fragtet derned, men han vil
> heller hente den her.

"Verden" er meget forskellig på dét punkt. Jeg har på et tidspunkt
solgt en bil til Sydeuropa, hvor køber anvendte mail, beskrivelse og
billedmateriale som beslutningsgrundlag. Jeg må have været meget
overbevisende :) - iøvrigt blev bilen betalt forud for afskibning!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 11:53

Mogens wrote:
> I så fald er det meget vanskeligt her i huset at sidde på
> stolen af bare nysgerrighed.

Jeg gætter på en Peugeot 405 T16...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 11:59

meddelelse news:42171a6a$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg gætter på en Peugeot 405 T16...

He, he...
Der er faktisk ikke mange af dem (ingen) i bilbaserne

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 12:07

Mogens wrote:

> He, he...
> Der er faktisk ikke mange af dem (ingen) i bilbaserne

Det var også det jeg fandt ud af...

Fra : NB

Dato : 19-02-05 15:59

meddelelse news:42171a6a$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg gætter på en Peugeot 405 T16...

Du er den heldige vinder af en skumbanan
Ja, det er en Peugeot 405 T16 det drejer sig om.

Fra : Henrik Bøgh \(væk hj~

Dato : 19-02-05 11:59

"Mogens" <nyhedsgrupperSL@ETjubii.dk> skrev i en meddelelse

[...]

> Manden køber nogle franske pørveplader - de må kunne bruges
> i resten af EU...

Det er vist ikke helt entydigt. Sidst jeg var i Rødekro blev der stoppet en
tysker, i en Audi på tyske prøveplader. Forsikringsmæssigt dækker tyske
prøveplader som udgangspunkt kun i Tyskland, og da hun ikke kunne fremvise
dokumentation for at have en ekstra forsikring blev hun venligst fulgt
tilbage mod grænsen igen.

Mon ikke noget tilsvarende gør sig gældende for franske prøveplader?

[...]

--
MVH Boegh

Fra : Mogens

Dato : 19-02-05 12:02

"Henrik Bøgh (væk hjemmefra)" <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i
en meddelelse news:42171bf7$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> prøveplader som udgangspunkt kun i Tyskland, og da hun ikke kunne fremvise
> dokumentation for at have en ekstra forsikring blev hun venligst fulgt

Nu er der jo en række forskellige tyske prøveplader og havde hun
eksempelvis den udgave, der kun kan anvendes indenlands, går den
ikke...

> Mon ikke noget tilsvarende gør sig gældende for franske prøveplader?

Der er indgået aftale mellem EU-landene, at prøveplader dækker
på tværs af grænserne. Der er nogle specielle forhold vedr. DK,
hvor de som udgangspunkt ikke dækker. Jeg kender det ikke i de-
taljer.

Jeg mente, at køber overtog bilen i Tyskland, hvorfor der ikke ville
være noget problem...

Fra : NB

Dato : 19-02-05 16:05

> [...]
> stolen af bare nysgerrighed. I de tyske bilbaser er der jo
> stort set alt til salg, så kører du i noget, der er så sjældent,

Det er en Peugeot 405 T16, som Morten også gættede på.

> Manden køber nogle franske pørveplader - de må kunne bruges
> i resten af EU...

ok, det vil jeg lade ham om at klare.

> Jep.
> Jeg liner dem op i kø og "offentliggør" at sådan er det. Derefter
> lægges en slagplan for "besøgene" med tilbagemelding om udfald
> (kun ved et salg)

Jeg har lige haft tyskeren i røret og han er så interesseret at også vil
købe den. Han kommer fra Braunschweig nær Hannover.
Tror jeg sender dem en mail efter hvor jeg forklare hvordan det hænger
sammen.

> [...]
> billedmateriale som beslutningsgrundlag. Jeg må have været meget
> overbevisende :) - iøvrigt blev bilen betalt forud for afskibning!

Det er præcist samme måde som det er foregår her, køber har set billeder og
fået en beskrivelse derud over er næsten al kommunikation foregået via mail.

Fra : NB

Dato : 19-02-05 00:44

> [...]

evt. klagesag.

> Få ALT på plads INDEN annoncering!
> Desværre har du kun een måned til at sælge i, men

Ville du selv kører til Flensborg og ordne handlen der eller ville du gøre
det herhjemme?