amway = pyramidespil? lovligt?
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 18-02-05 15:16

nu har flere i min omgangskred (jeg skammer mig) hoppet på denne:

man bliver oprettet som kunder i et system, de kunder man hverver køber
varer her og man får så provision af det de køber for i 3-4 led ned i kæden
(så vidt jeg lige husker...)

Det lyder i mine ører ulovligt (pyramidespil) men er ikke helt sikker...
nogen der kan nævne §§ ?

de har hjemmeside på www.amway.com stort set uden oplysninger om hvordan det
fungerer (mistænkeligt?)

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Kuruderu

Dato : 18-02-05 15:28

Der er en nem og klar forskel på MLM (Multi Level Marketing) og Pyramide
spil..

MLM er lovligt idet de rent faktisk sælger et produkt. Der er ikke noget
produkt i Pyramide spil, det er udelukkende "Cash Flow"

MLM er desværre lovligt, og et par MLM firmaer er endda med på Fortune 500
listen...

Kuruderu

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-02-05 15:38

"Kuruderu" <kuruderu@NOREPLYgmail.com> wrote in message
> [...]
> produkt i Pyramide spil, det er udelukkende "Cash Flow"
>
> MLM er desværre lovligt, og et par MLM firmaer er endda med på Fortune 500

Tupperware er det ikke MLM ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Kuruderu

Dato : 18-02-05 15:47

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Kuruderu" <kuruderu@NOREPLYgmail.com> wrote in message

> Tupperware er det ikke MLM ?
>

> --
> mvh/rg. Christian

Jeg skal ikke kunne sige om Tupperware er MLM, jeg har ikke lige (og ønsker
heller ikke) beskæftiget mig med dem specifikt.

Kuruderu

Fra : Henrik Madsen

Dato : 18-02-05 16:40

On Fri, 18 Feb 2005 15:37:42 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>"Kuruderu" <kuruderu@NOREPLYgmail.com> wrote in message

>Tupperware er det ikke MLM ?

Der er et skrammel firma der hedder LR international, det er et MLM
firma af værste skuffe..

Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-05 20:25

Scripsit "Kuruderu" <kuruderu@NOREPLYgmail.com>

> MLM er lovligt idet de rent faktisk sælger et produkt. Der er ikke noget
> produkt i Pyramide spil, det er udelukkende "Cash Flow"

Det danske pyramidespilsforbud interesserer sig umiddelbart ikke for
om der er et produkt et eller andet sted i konstruktionen. Det anses
for pyramidespil hvis deltagernes forventning om profit i overvejende
grad skal opfyldes ved at hverve nye deltagere snarere end ved at
handle med ikke-deltagere.

Tilstedeværelsen af et produkt er derfor en nødvendig betingelse for
at være ikke-pyramidespil, men det er ikke i sig selv tilstrækkeligt.

--
Henning Makholm "What the hedgehog sang is not evidence."

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 19-02-05 14:19

Henning skrev:
> Det anses
> for pyramidespil hvis deltagernes forventning om profit i overvejende
> grad skal opfyldes ved at hverve nye deltagere snarere end ved at
> handle med ikke-deltagere.

dvs når ikke-deltagere slet ikke KAN købe produkterne er det vel
pyramidespil...
du kan jo ikke handle med nogen uden for systemet...

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 20-02-05 04:34

> dvs når ikke-deltagere slet ikke KAN købe produkterne er det vel
> pyramidespil...
> du kan jo ikke handle med nogen uden for systemet...

min fejl, det kan man godt, men der er klart flest penge at tjene ved at
hverve nye sælgere, frem for bare at være sælger...

Henning: har du §§ på det du skrev ??

--
Mvh Brian Tingholm
Mail: "fornavn" @ "efternavn" .com

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-02-05 00:58

Scripsit "Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com>

> Henning: har du §§ på det du skrev ??

Lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil, §5a (indsat ved lov nr
229 af 4. april 2000, §1 nr 3).

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 20-02-05 00:37

Der er tale om et regulært salg af produkter igennem en helt lovlig
afsætningskæde,at det er private (husmødre),der sælger videre og tjener ved
det,er ikke ulovligt.
- I øvrigt er produkterne ganske fremragende-bedre end de fleste
produkter,der kan købes i butikkerne.- Min kone køber dem af en veninde
(altså "husmoderen),og det er mig der benytter dem til rengøring.- Glimrende
!
venlig hilsen
Henrik Nielsen
kontorchef,cand.jur

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 20-02-05 04:46

Lov om ændring af lov om offentlige indsamlinger

(Forbud mod pyramidespil)

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

§ 1

I lov om offentlige indsamlinger, jf. lovbekendtgørelse nr. 623 af 15.
september 1986, foretages følgende ændringer:

1. Lovens titel affattes således:

»Lov om offentlige indsamlinger og pyramidespil«.

2. Før § 1 indsættes som kapiteloverskrift:

»Kapitel 1

Offentlige indsamlinger«.

3. Efter § 5 indsættes:

»Kapitel 2

Pyramidespil

§ 5 a. Pyramidespil er forbudt. Ved pyramidespil forstås et pyramidisk
opbygget arrangement, hvor

1) deltagelse kræver indskud af penge eller andre økonomiske værdier,

2) deltagerne stilles mulighed for økonomisk vinding i udsigt og

3) en sådan vinding hovedsagelig hidrører fra indskud fra deltagere, der
efterhånden indtræder i arrangementet.«

4. Før § 6 indsættes som kapiteloverskrift:

»Kapitel 3

Straf og ikrafttræden m.v.«

5. § 6 affattes således:

»§ 6. Overtrædelse af § 1, stk. 1, § 2 og § 4, 2. pkt., straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.

Stk. 2. Den, der udbyder pyramidespil, jf. § 5 a, straffes med bøde,
hæfte eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 2 år,
medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.

Stk. 3. Strafansvaret efter stk. 2 gælder også for udbud, der finder
sted i udlandet, i det omfang udbyderen og de personer, spillet udbydes til,
er bosat i Danmark.

Stk. 4. I forskrifter, der udfærdiges i medfør af § 3, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.

Stk. 5. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«

§ 2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning
sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske
forhold tilsiger.

Givet på Schackenborg, den 4. april 2000

Under Vor Kongelige Hånd og Segl

I Dronningens navn
Joachim
Prins til Danmark