CSS: Spalter og overflow..??
Fra : Ukendt

Dato : 18-02-05 13:12

Hejsa

Kan det passe at man ikke kan føje overflow til en enkelt spalte, men kun
gøre det til hele den boks teksten indeholdes i...??

Mvh
Carsten, Østerb
www.gebyrdanmark.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-02-05 14:25

Carsten Jensen wrote:

> Kan det passe at man ikke kan føje overflow til en enkelt spalte, men
> kun gøre det til hele den boks teksten indeholdes i...??

I princippet nej, det passer ikke. Lad os se, hvad du bakser med, læg det ud
og post adressen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-05 00:26

Hej Erik

> I princippet nej, det passer ikke. Lad os se, hvad du bakser med, læg det
> ud
> og post adressen.

Det er på adressen www.gebyrdanmark.dk, og det jeg tænker på, det er at jeg
kører med to spalter i indholdsboksen, og der kunne godt stå to forskellige
ting, som, hvor den ene krævede lidt mere plads end den anden, og så synes
jeg, at det ville se dumt ud, hvis man nu kunne undgå det, at scrolle det
hele, så den ene side bliver "bar", og der kun er tekst i den anden side...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 01:21

"Carsten Jensen" <blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> scrolle det hele, så den ene side bliver "bar", og der kun er tekst i den

Hmm, hvad er der med min hjemmeside, sidste gang der blev bedt om et link
til den, blev der heller ikke reageret på det...??

Mvh
Carsten, ØSterbro

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-05 01:47

Den 20-02-05 01.21 skrev Carsten Jensen følgende:

> Hmm, hvad er der med min hjemmeside, sidste gang der blev bedt om et link
> til den, blev der heller ikke reageret på det...??

Skrev du også det tidligere indlæg klokken 0:26? Og blev du også den
gang træt af at vente, inden der var gået en time?

Tålmodighed min dreng, lad nu lige eksperterne sove ud, så de friske og
udhvilede kan tage sig af dit problem (jeg kan desværre ikke hjælpe).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 10:08

Hej Kim

> [...]
>
> Tålmodighed min dreng, lad nu lige eksperterne sove ud, så de friske og
> udhvilede kan tage sig af dit problem (jeg kan desværre ikke hjælpe).

Nej, du skal kigge lidt længere tilbage i gruppen til CSS: Lidt
småproblemer...

Der spurgte Erik også om linket til min hjemmeside, og der reagerede han
heller ikke, og det er nu flere dage siden...

Så et eller andet må der være om min snak, men jeg ved ikke lige hvad det
er..

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-05 18:10

Carsten Jensen wrote:

> Der spurgte Erik også om linket til min hjemmeside, og der reagerede
> han heller ikke, og det er nu flere dage siden...

Du fik et link til en pakke færdig-til-brug-skabeloner. Dem kan jeg da ikke
se, at du har forsøgt dig med - endnu.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 18:58

Hej Erik

> Du fik et link til en pakke færdig-til-brug-skabeloner. Dem kan jeg da
> ikke
> se, at du har forsøgt dig med - endnu.

Det har jeg skam, men de er pillet af igen, og jeg har så brugt det at loade
hele siden hvergang, fordi jeg ikke kunne få det til at virke...

Så derfor kan du ikke se det...

Men som jeg skrev i en anden tråd, så roder jeg stadig med det, for at se om
jeg ikke kan få det til at virke...

Mvh
Carsten, Østerbro
www.gebyrdanmark.dk

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 20-02-05 12:01

On Sun, 20 Feb 2005 01:21:04 +0100, Carsten Jensen
<blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> wrote:

> Hmm, hvad er der med min hjemmeside, sidste gang der blev bedt om et link
> til den, blev der heller ikke reageret på det...??

Jeg forstår ikke rigtigt problemet, måske er det også det, der afholder de
andre.
Du vil gerne have overflow:auto; på dine spalter i stedet for
#boksindhold, men alligevel sætter du overflow:auto; på #boksindhold?
Hvis du vil have overflow:auto; på dine spalter, så er første skridt at
flytte den fra #boksindhold til #spalte1 og #spalte2, og så sæt en height
på dem også, så skulle der da ikke være noget problem.

--
Ryan Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 14:25

Hej Ryan

"Ryan Kristensen" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
newssmhswqvbeezfqq@ryan.esenet...

> [...]
> flytte den fra #boksindhold til #spalte1 og #spalte2, og så sæt en height
> på dem også, så skulle der da ikke være noget problem.

Se, det har jeg jo prøvet, derfor jeg spurgte om det er noget som slet ikke
kan lade sig gøre..

Jeg har haft flytte overflow: auto; til #spalte2, men der kommer ikke noget
overflow:auto; på, teksten forsætter bare skærmen nedenud...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 20-02-05 15:19

On Sun, 20 Feb 2005 14:24:54 +0100, Carsten Jensen
<blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> wrote:

> Jeg har haft flytte overflow: auto; til #spalte2, men der kommer ikke
> noget
> overflow:auto; på, teksten forsætter bare skærmen nedenud...

Det gør den ikke på den side du linker til, så det er svært at gætte hvad
du gør forkert.
Prøv at lav en testside, og smid et link til den.

--
Ryan Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 18:59

Hey Ryan

"Ryan Kristensen" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
newssmh11pgbeezfqq@ryan.esenet...

> Det gør den ikke på den side du linker til, så det er svært at gætte hvad
> du gør forkert.
> Prøv at lav en testside, og smid et link til den.

Det gør jeg lige så...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 21:31

> [...]
> du gør forkert.
> Prøv at lav en testside, og smid et link til den.

Siden er nu på plads med de ændringer, men det virker som sagt ikke...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-05 23:34

Carsten Jensen wrote:

> Siden er nu på plads med de ændringer, men det virker som sagt ikke...

Jeg testede lige side i Firefox 1.0, IE 6.0 og Opera 7.54. I alle tre
browsere kom den ønskede scrollbar i kolonnen længst til højre.

Noget helt andet er, at det er en halvskidt ide at designe siden så bred,
da:

1. Er browseren kun åbnet i 800*600, kommer vandret scrollbar.
2. Hvis man vil udprinte siden, får man måske ikke det hele med.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-05 01:21

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev:

> Noget helt andet er, at det er en halvskidt ide at designe siden
> så bred

Det har altid været et problem med hans sider. Jeg kommenterede
det da han lavede sin tidligere side, men her ville han slet ikke
lytte til gode råd.

Det er nok en af grundene til at jeg slet ikke hjælper til i denne
sammenhæng. Der er sikkert andre der har det på samme måde.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 12:08

Hør nu lige her Allan

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Det har altid været et problem med hans sider. Jeg kommenterede
> det da han lavede sin tidligere side, men her ville han slet ikke
> lytte til gode råd.

Det har intet med at gøre med ikke at lytte til nogen råd, overhovedet
ikke...!!

MEN, man kan ikke gøre alle tilfredse, og alle statistikker viser at laaangt
de flest bruger 1024*768, eller der over, det er en mindre procent del som
bruger 800*600...

Og ja, de må leve med en scollbar, lige som dem som ikke vil have flash på
deres PC må undervære de sider der er lavet i Flash, eller med Flash på,
vågn nu op !!

> Det er nok en af grundene til at jeg slet ikke hjælper til i denne
> sammenhæng. Der er sikkert andre der har det på samme måde.

Jammen det var da dejligt så snæversynet du selv er, hvor gavner du da
virkelig verdnen med en masse, når man ikke kan gøre det som du vil, så kan
man ikke bruges, en dejlig fin holdning og, du stemmer vel og DF...???

Vågn nu op, hvad ghjælper den snæversynethed dig, hvad hjælper den alle
andre, ikke en skid, - hvis du ikke ønsker at hjælpe, så lad være !!

Mvh
Carsten, Østerbro

OG FUT et eller andet sted laaaangt væk fra denne gruppe...aner ikke hvordan
det gøres, så en eller anden må gøre det...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-02-05 12:30

Carsten Jensen skrev:

> Vågn nu op, hvad ghjælper den snæversynethed dig, hvad hjælper den alle
> andre, ikke en skid, - hvis du ikke ønsker at hjælpe, så lad være !!

Hvis du ikke ønsker at få hjælp, skal du bare fortsætte med at svine
folk til.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 17:14

Hej Jens

> Hvis du ikke ønsker at få hjælp, skal du bare fortsætte med at svine
> folk til.

Jeg er da ked af at bede dig kigge tilbage på hvad Allan skrev til mig, så
jeg ved ikke hvor du fisker det frem at det er mig der sviner folk til
herinde...???

Det var Allan der skrev at jeg var fuldstændig ligeglad med de råd jeg fik,
dem gad jeg ikke lytte efter, undskyld mig, med det ved jeg da ikke hvad er
for noget vås at komme...

Jeg vidste udemærket godt at diskussionen om skærmstørrelsen ville dukke op
igen, men som jeg siger, man kan ikke gøre alle tilfredse, sådan er det,
hvorfor gøre så stort et nummer ud af det...??

Mvh
CArsten, ØSterbro

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-05 18:36

Carsten Jensen wrote:

> Jeg vidste udemærket godt at diskussionen om skærmstørrelsen ville
> dukke op igen,

Nu er det vist dig, der trænger til at vågne op. ;)

Websidedesign har intet med brugernes skærmstørrelse/-opløsning at gøre.
Det, du skal bekymre dig om er, hvilken størrelse brugerne foretrækker at
have deres browservindue åbnet i - og det er absolut ikke nødvendigvis lig
med det maksimalt mulige på brugerens skærm.

Tvært imod viser flere undersøgelser, at folk med store, højopløste skærme
vælger at have browservinduet åbnet ikke-fullscreen. Derved har brugeren
mulighed for at have flere forskellige vinduer åbnet side om side eller
delvist overlappende - og have overblik over alle vinduer.

Derfor er det en god ide at gøre en webside fleksibel i bredden, så den kan
ses uden vandret scrollbar i enhver browserstørrelse fra ca. 800px bred og
op.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-02-05 12:47

"Carsten" == Carsten Jensen <blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> writes:

> MEN, man kan ikke gøre alle tilfredse, og alle statistikker viser at laaangt
> de flest bruger 1024*768, eller der over, det er en mindre procent del som
> bruger 800*600...

Er 16% en mindre procentdel?

> Og ja, de må leve med en scollbar, lige som dem som ikke vil have
> flash på deres PC må undervære de sider der er lavet i Flash, eller
> med Flash på, vågn nu op !!

Vi mister nok heller ikke noget ved det.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk/>
<http://wiki.wegge.dk/Folk_jeg_ignorerer_paa_usenet>

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 17:23

Hej Anders

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Er 16% en mindre procentdel?

Ja, afhængigt af hvilken undersøgelse man bruger, har set en anden hvor den
procentdel var mindre, mener det var nede omkring de to, +- et eller
andet...

> Vi mister nok heller ikke noget ved det.

Det skal jeg ikke kunne sige, for jeg ved ikke hvad man kan og ikke kan i
Flash, og er heller ikke lige det der ligger mig mest på sinde lige nu, men
jeg må stadig holde udtale at man ikke kan gøre alle tilfredse, lige meget
hvad, så vil der altid sidde en med en anden opafttelse af verdnen, en anden
måde at se den på...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-02-05 17:29

> [...]

> tilfredse, lige meget hvad, så vil der altid sidde en med en anden
> opafttelse af verdnen, en anden måde at se den på...

Selvom det ikke direkte har noget med dig at gøre, skulle du tage at
læse <http://wiki.wegge.dk/Jamen_det_virker_jo_i_MSIE>, som jeg skrev
en sen nattetime i frustration over manglende omtanke indenfor
webdesign.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-05 18:47

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> læse <http://wiki.wegge.dk/Jamen_det_virker_jo_i_MSIE>, som jeg skrev
> en sen nattetime i frustration over manglende omtanke indenfor

Skulle du ikke overveje at sende en kopi af den side til
<http://html-faq.dk>? Det er da noget, der er værd at tænke grundigt over
for enhver, der laver websider.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-02-05 17:58

Carsten Jensen <blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> skrev:

> Det har intet med at gøre med ikke at lytte til nogen råd

Jeg er da ked af at du tog det på den måde - det var slet ikke
meningen.

> MEN, man kan ikke gøre alle tilfredse

Helt enig, men man kan gøre flere tilfredse ved at tænke på
sådan noget også - og det var faktisk kun ment som en hjælp
til dig at jeg fortæller sådan noget.

> og alle statistikker viser at laaangt de flest bruger 1024*768,
> eller der over, det er en mindre procent del som bruger 800*600.

http://www.thecounter.com/stats/2005/February/res.php siger
noget andet.

> Og ja, de må leve med en scollbar

Hvorfor? På http://gebyrdanmark.dk/ kan det sagtens lade sig gøre
at lave det miderste felt så fleksibelt at teksten bare ombryder i
stedet for at brugeren får en vandret scrollbar.

> lige som dem som ikke vil have flash på deres PC må undervære
> de sider der er lavet i Flash

Helt enig!

> du stemmer vel og DF...?

Nej, det kunne jeg aldrig finde på - heller ikke at blande polititiske
synspunkter ind i denne debat.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 19:42

Hej Allan

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse news:421a1340$0

> Jeg er da ked af at du tog det på den måde - det var slet ikke
> meningen.

Oki, godt ord igen så, synes også det lød lidt voldsomt..

> Helt enig, men man kan gøre flere tilfredse ved at tænke på
> sådan noget også - og det var faktisk kun ment som en hjælp
> [...]

Ja, det kan jeg godt se, den siger noget helt andet, hmm, jeg synes de
svinger meget de undersøgelser, jeg synes det var interessant at se en
statistik fra Microsoft, en side som virkelig er besøgt, hvor der er flere
millioner om dagen, så man virkelig kan få et billede af det, for hvad har
de målt på her, på den sølle trafik der kommer på deres side...??

> Hvorfor? På http://gebyrdanmark.dk/ kan det sagtens lade sig gøre
> at lave det miderste felt så fleksibelt at teksten bare ombryder i
> stedet for at brugeren får en vandret scrollbar.

Ja, men det er jo hele designet, det er jo sat op med en fast ramme der skal
holde styr på det hele, og det er for at jeg har nemmere ved at holde styr
på mit design, jeg vil være villig til at se på det når jeg har siden helt
færdig og alt er på og som det skal være, for man kan ikke komme uden om at
designet har meget at sige også, da det jo er selve "brugerfladen"...

> Nej, det kunne jeg aldrig finde på - heller ikke at blande polititiske
> synspunkter ind i denne debat.

Godt, det håbede jeg heller ikke, men jeg syntes bare det var sådan en fin
en at smide tilbage..*GG*

Nå, men god aften
Carsten, Østerbro

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-02-05 01:50

Carsten Jensen <blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> skrev:

> Oki, godt ord igen så, synes også det lød lidt voldsomt..

Bare vi kan debattere i en ordentlig tone, så skal det nok gå
alt sammen.

> Ja, det kan jeg godt se, den siger noget helt andet, hmm, jeg
> synes de svinger meget de undersøgelser

Ja, statistik er noget underligt noget, men vi er nødt til at forholde
os til dem. En statistik siger det ene, og en anden siger noget
andet.

Om der er 28% 800x600-brugere eller kun 10% - det ved vi ikke
med sikkerhed. Jeg ville i hvert fald ikke snyde hverken 10 eller
28% for en god oplevelse. Det er sikkert derfor jeg gør et stort
nummer ud af at fortælle hvor vigtigt det er.

Prøv at se http://9am.dk - her er det løst på en fornem måde, hvor
indholdsfeltet er skalerbart.

> jeg synes det var interessant at se en statistik fra Microsoft, en
> side som virkelig er besøgt, hvor der er flere millioner om dagen

Sådan en er jeg ikke stødt på.

> jeg vil være villig til at se på det når jeg har siden helt færdig og
> alt er på og som det skal være

Godt! Dine brugere vil elske dig for det

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-05 17:23

Hej Allan

> Bare vi kan debattere i en ordentlig tone, så skal det nok gå
> alt sammen.

Ja, det er også det jeg foretrækker...

> [...]
> 28% for en god oplevelse. Det er sikkert derfor jeg gør et stort
> nummer ud af at fortælle hvor vigtigt det er.

Ja, det kan jeg også sagtens forstå, og har jeg altid kunnet, men hvis
layoutet bliver helt forkert, eks. pga af de 10%, ja, eller de 28%, så mener
jeg stadig at layoutet vejer mest...

> Prøv at se http://9am.dk - her er det løst på en fornem måde, hvor
> indholdsfeltet er skalerbart.

Hmm, det ser jo ikke uinteressant ud, vil lige kigge på den mulighed og se
hvordan det hele kommer til at spænde af...

> Sådan en er jeg ikke stødt på.

Jeg er ret sikker på at den findes, men om man kan få den offentliggjort,
det er nok en helt anden snak...

> Godt! Dine brugere vil elske dig for det

Ja, det vil jeg da håbe...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : JH

Dato : 24-02-05 10:02

Carsten Jensen wrote:
> Ja, det kan jeg også sagtens forstå, og har jeg altid kunnet, men hvis
> layoutet bliver helt forkert, eks. pga af de 10%, ja, eller de 28%, så mener
> jeg stadig at layoutet vejer mest...

Du sætter med andre ord form over indhold. Du har sikkert nogle gode
grunde til at gøre det, men ellers var det måske en ide at tænke dit
layout igennem igen?

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 17:06

Hej Jeppe

"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> Du sætter med andre ord form over indhold. Du har sikkert nogle gode
> grunde til at gøre det, men ellers var det måske en ide at tænke dit
> layout igennem igen?

Nope, men tingene skal gå op i en højere enhed, og der har design og layout
altså en en del af byrden at bære, og hvis det neste det afstedkommer for
nogle få % vedkommende, er en scollbar, så er det klart noget jeg kan leve
med...

Det er jo ikke sådan at jeg bruger Flash eller Java, som gør at noget slet
ikke kan vises på siden, fordi folk vælger de ting fra...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-02-05 23:03

Carsten Jensen wrote:

> [...]
> layout altså en en del af byrden at bære, og hvis det neste det
> afstedkommer for nogle få % vedkommende, er en scollbar, så er det

Det er da lige så nemt at give højre og venstre spalte en fast bredde - det
kan der være en god grund til.

Derefter kan man lægge de to midterste spalter ind i en fælles div, hvor de
så deler den restbredde, der aktuelt er til rådig i brugerens brower.

Så slipper du for at nogen bliver irriteret over en vandret scrollbar.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 08:26

Hej Erik

> [...]
> så deler den restbredde, der aktuelt er til rådig i brugerens brower.
>
> Så slipper du for at nogen bliver irriteret over en vandret scrollbar.

Det var faktisk også det Allan foreslog, gav et link til, og hvortil jeg
svarede at det så interessant ud, og at jeg ville kigge på det når jeg var
nået så langt

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 12:12

Hej Erik

> Jeg testede lige side i Firefox 1.0, IE 6.0 og Opera 7.54. I alle tre
> browsere kom den ønskede scrollbar i kolonnen længst til højre.

Hmm, mærkeligt, jeg har prøvet på to maskiner nu med IE 6.0, sjovt nok i FF
1.0, er der ingen scrollbar, men her virker min procent font, så den kan
skaleres, måske derfor jeg ikke får nogen bar, ved det ikke, mærkeligt...

> [...]
>
> 1. Er browseren kun åbnet i 800*600, kommer vandret scrollbar.
> 2. Hvis man vil udprinte siden, får man måske ikke det hele med.

Efter hvad statistikkerne fortæller, er det en mindre procentdel der kører
med 800*600, langt de fleste kører med 1024*768, eller der over...

Og det er jo det samme med dem som bruger Flash på deres sider, dem der ikke
vil se Java heller, man kan ikke gøre alle tilfredse..

Og der kommer vi til print, der vil blive lavet sider/filer beregnet til
print, men så langt er siden ikke nået endnu...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : JH

Dato : 21-02-05 13:25

Carsten Jensen wrote:
> Efter hvad statistikkerne fortæller, er det en mindre procentdel der kører
> med 800*600, langt de fleste kører med 1024*768, eller der over...

Det er jo ikke et spørgsmål om hvilken opløsning folk bruger. Tænk sig,
man er faktisk ikke tvunget til at bruge sin browser maksimeret...
Derfor er skærmstørrelsen heller ikke specielt interessant, men derimod
er det interessant at browsere bruges i mange forskellige størrelser.

Faktisk tror jeg at jo større skærmopløsning folk har, jo større er
sandsynligheden for at man IKKE har maksimeret sit browservindue. Derfor
er det en rigtig god ide at sørge for at vinduet ikke skal have en
bestemt størrelse.

Hvis der er nogen i denne gruppe (eller andre steder for den sags skyld)
der synes det er et problem, så er der vel en sandsynlighed for at nogle
af dem der ser din side synes det samme. Så hvorfor ikke prøve at
tilfredsstille flest mulige? Når du har flere glade brugere kommer du
også ud til flere med dit budskab. Det er vel det det går ud på?

> Og det er jo det samme med dem som bruger Flash på deres sider, dem der ikke
> vil se Java heller, man kan ikke gøre alle tilfredse..

Hver gang du tager en beslutning om at anvende en bestemt teknologi
eller "feature" på dine hjemmesider vil du skulle afveje fordele og
ulemper. Udfordringen går så ud på at finde balancen.

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 17:11

Hej JH

> [...]
> er det en rigtig god ide at sørge for at vinduet ikke skal have en bestemt

Hvis du bemærker min hjemmeside, så er det ikke nødvendigt med et hvad jeg
opfatter som maximeret vindue, F11, den kører fint med alle standard nkapper
og sager...

> [...]
> "feature" på dine hjemmesider vil du skulle afveje fordele og ulemper.
> Udfordringen går så ud på at finde balancen.

Ja, det er som jeg skriver, man kan ikke gøre alle tilfredse, det er lige
meget hvad man gør, for så kan det være at siden kan passe ind på alle
skærme, men så går designet fløjten og så er der andre der bliver
utilfredse, så ja, det er med at finde den balance man selv synes man kan
leve med...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : JH

Dato : 22-02-05 10:29

Carsten Jensen wrote:
> Hvis du bemærker min hjemmeside, så er det ikke nødvendigt med et hvad jeg
> opfatter som maximeret vindue, F11, den kører fint med alle standard nkapper
> og sager...

Definitionen på et maksimeret vindue plejer at være når man fx klikker
på den mellemste knap af de tre knapper i øverste højre hjørne på et
vindue (Windows). Det er også den definition Windows bruger. Du kan jo
prøve at højreklikke på et åbent vindues ikon i værktøjslinien og vælge
"Maksimer", så kan du se hvad der sker.

Men lad nu det ligge, det er ikke pointen. Jeg taler om at du tvinger
dine besøgende til absolut at have en bestemt minimumstørrelse på deres
browservindue. Jeg forsøger blot at gøre dig opmærksom på at der vil
være en del besøgende der vil blive irriterede over at man ikke kan gøre
vinduet mindre.

> [...]
> skærme, men så går designet fløjten og så er der andre der bliver
> utilfredse, så ja, det er med at finde den balance man selv synes man kan

Det er i mange tilfælde rigtigt, men skulle vi ikke lige blive enige om
at man først og fremmest designer til sine *besøgende* og ikke til *sig
selv*? Med mindre der selvfølgelig er tale om en personlig side som kun
DU bruger...?

Når man designer hjemmesider gælder det om at gøre flest mulige
tilfredse og det er præcis dér udfordringen ligger. Hvis du laver et
flydende design vil slippe for problemet med skærmstørrelser og
vinduestørrelser, så vil de besøgende have frihed til at selv at styre
størrelsen samtidig med at de kan få fuldt udbytte af dit indhold. Eller
sagt på en anden måde: du mister i hvert fald ikke nogen besøgende fordi
de bliver irriterede over at deres browservindue skal have en bestemt
størrelse.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 21-02-05 12:46

On Sun, 20 Feb 2005 21:31:22 +0100, Carsten Jensen
<blue22deep_news]a[yahoo.co.uk> wrote:

> Siden er nu på plads med de ændringer, men det virker som sagt ikke...

Det er kun halvdelen af de ændringer, jeg foreslog d. 20 Feb 2005 12:01:28.
Prøv at læs det en gang til.

--
Ryan Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 17:18

Hej Ryan

"Ryan Kristensen" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
newssmjpnqxjeezfqq@ryan.esenet...

> Det er kun halvdelen af de ændringer, jeg foreslog d. 20 Feb 2005
> 12:01:28.
> Prøv at læs det en gang til.

Det har noget med at gøre der er noget jeg ikke har forstået så, kan jeg se
når jeg læser det igen...

Du vil ha' at jeg skal sætte en højde på spalten, lige som der på selve
boksen, går jeg ud fra, se det er det jeg ikke har forstået helt nemlig, som
jeg har skrevet et par gange før, så er jeg ikek særlig velbevandret i dette
miljø her, for så havde jeg også været fri for at stille alle de
spørgsmål...

Men jeg prøver at sætte en højde på spalterne og håber så at det er det du
har ment med det, og at det så virker...

Mvh
Carsten, Østerbro

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 19:30

Hej igen

> [...]
>

> Men jeg prøver at sætte en højde på spalterne og håber så at det er det du
> har ment med det, og at det så virker...

Har nu prøvet at sætte højden, og så virker det faktisk, men det var jo som
sagt det jeg ikke helt havde forstået...og troede egentlig også at Spalten,
da den er indsat i Indhold, ville indordne sig unde dennes størrelse, men
åbenbart ikke, et eller andet sted ikke særlig logisk...

Mvh
Carsten, ØSterbro

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-02-05 22:06

Carsten Jensen skrev:

> Jeg er da ked af at bede dig kigge tilbage på hvad Allan skrev
> til mig, så jeg ved ikke hvor du fisker det frem at det er mig
> der sviner folk til herinde...

Det er dig, ikke Allan, der kommer med beskyldninger om
snævertsynethed og sarkastiske gætterier om modpartens politiske
observans.

Allan kritiserede dig for ikke at lytte til gode råd. Den kritik
kan være berettiget eller uberettiget - det skal jeg ikke kunne
afgøre. Du fremstår dog ikke specielt troværdig når du vælger at
bruge dit krudt på at gå efter manden i stedet for at kommentere
kritikken.

Jeg sætter opfølgning til netiketten denne gang - debatten er ikke
relevant i html-gruppen.
FUT: dk.admin.netikette
--
Jens Gyldenkærne Clausen