Opladning af batteri!
Fra : Thomas

Dato : 18-02-05 11:14

Hej Rødder/Rødinder

Jeg har nedenstående oplader til min kværn!

EINHELL BATTERILADER AFNM8

.. 230 Volt/50Hz.
.. 6 og 12 Volt.
.. 1 ladetrin for biler.
.. 1 ladetrin for motorcykel.
Ladestrøm for biler:
6 volt: 8 A - min. 20 Ah.
12 volt: 6,5 A - min. 20 Ah.
Ladestrøm for motorcykel:
6 volt: 0,85 A - min. 3,7 Ah.
12 volt: 1,2 A - 3,7 Ah.
Overbelastnings -og kortslutningssikret.
Billede: http://www.hd-fjern.dk/tks/

Jeg er selvfølgelig klar over den skal sættes til 12V/motorcykel som kan
vælges via knapper!
Men hvor lang tid skal jeg lade på batteriet og hvordan ser jeg når det er
opladet helt?

Thomas
Suzuki GSX600F

Fra : Bjørn S

Dato : 18-02-05 11:38

Thomas wrote:

> [...]
> vælges via knapper!
> Men hvor lang tid skal jeg lade på batteriet og hvordan ser jeg når det er

Se om der ikke står noget på dit batteri.
På mit Yuasa 8 AH batteri er det noget med 0,9 A i 5 timer.
Jeg går ud fra at dit batteri er af den lukkede type, så skal du ha fat i
et voltmeter. Start med at lade det i 4 timer, kobl fra laderen, og efter
en pause på time burde det ligge på ca. 12,8 volt. Hvis ikke kan du
forsøge at give det 1 time mere. Bare du følger lidt med, og ser til at
det ikke bliver for varmt, eller stinker af syre går det helt sikkert fint.

Er det typen med proppe som kan skrues af (mindre sansynligt da de fleste
i dag bliver levert som lukkede) kan du bruge en syrevægtsmåler som ved 20
grader skal vise en vægtfylde på 1,28 ved fuldladet batteri.

--
/Bjørn

Fra : Richard

Dato : 18-02-05 17:42

Bjørn S wrote:

> Se om der ikke står noget på dit batteri.
> På mit Yuasa 8 AH batteri er det noget med 0,9 A i 5 timer.

Er det ikke et amperemeter, der er vist på billedet? - så lad blot på
akumulatoren, til nålen går på nul på amperemeteret. Check lige
nulstillingen, inden du starter med at lade - billige metre kan have
nulstilling lidt inde på skalaen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK