Opladning af batteri
Fra : Thomas

Dato : 18-02-05 10:41

Hej Rødder/Rødinder

Jeg har nedenstående oplader til min kværn!

EINHELL BATTERILADER AFNM8

.. 230 Volt/50Hz.
.. 6 og 12 Volt.
.. 1 ladetrin for biler.
.. 1 ladetrin for motorcykel.
Ladestrøm for biler:
6 volt: 8 A - min. 20 Ah.
12 volt: 6,5 A - min. 20 Ah.
Ladestrøm for motorcykel:
6 volt: 0,85 A - min. 3,7 Ah.
12 volt: 1,2 A - 3,7 Ah.
Overbelastnings -og kortslutningssikret.
Billede: http://www.hd-fjern.dk/tks/

Jeg er selvfølgelig klar over den skal sættes til 12V/motorcykel som kan
vælges via knapper!
Men hvor lang tid skal jeg lade på batteriet og hvordan ser jeg når det er
opladet helt?

Thomas
Suzuki GSX600F

Fra : Joppe

Dato : 19-02-05 00:37

Der er mange meninger om batterier i denne gruppe, men natten over er
som udgangspkt ikke helt galt. Check lige spændingen med et voltmeter.
Ved ca 14,4 volt er batteriet fuldt opladet og begyndt at lave gasser
ved elektroderne. Pas på med gnister dvs. sluk for lader før du
afmonterer kabler(er du uheldig så bum!!).
En optimal oplader hæver spændingen til 14.4 volt f.eks 3 timer (batt
nu helt opladet) og går på standby 13.8v. Hvis der lades til højere
spænding eller længere tid dannes gas (brint og ilt) dvs væsken
forsvinder og batt. mister langsomt sin kapacitet. Man kan efterfylde
med destileret vand så elektroderne igen bliver dækket med væske og
bateriet klar på ny. Hvis laderelæ lader med over 14,4v bør det
justeres eller vand påfyldes oftere. Hvis det er et lukket batteri
(gel) tager det skade ved at komme over ca 14v, og man bør få justeret
sit laderelæ til det. Det er dumt at aflade batteriet helt da nogen af
cellerne så vil polvende og dermed kan tage skade. Hvis batteriet har
taget skade eller f.eks har stået stået længe og er bundfældet kan det
reddes ved at give det et kraftigt overboost, men pas på da det ikke
er ufarligt. Lok hellere den lokale autoelektro til det for en mønt
til kagekassen....

Håber du kunne bruge det.
Jesper