Mac skærmstørrelser
Fra : Britt Malka

Dato : 18-02-05 09:40

Goddag

Er der en, der kan hjælpe med oplysninger om skærmstørrelser på Mac?

Hvordan er forholdet?

På en pc er der fx en skærmopløsning, der hedder 800x600. Hedder den
tilsvarende på Mac 800x500? Eller er der forskelle fra Mac-skærm til
Mac-skærm?

(Vi har desværre ikke selv nogen Mac, endnu.)

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Karl Antz

Dato : 18-02-05 09:48

Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> [...]
> Mac-skærm?
>
> (Vi har desværre ikke selv nogen Mac, endnu.)

Skærmopløsningerne er identiske - pc-skærme med dvi-stik kan ovenikøbet
bruges direkte på mac'maskiner nu om dage

Dvs at en 800x600-skærm viser det samme billede, uanset om du bruger en
mac eller en pc.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Britt Malka

Dato : 18-02-05 10:02

On Fri, 18 Feb 2005 09:47:49 +0100, karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

>Skærmopløsningerne er identiske - pc-skærme med dvi-stik kan ovenikøbet
>bruges direkte på mac'maskiner nu om dage

Aha, tusind tak

Der var jeg godt nok ved at komme galt af sted så.

Men de har da været forskellige, ikke? (Så meget har jeg ikke taget
fejl, vel?)

Fra : Karl Antz

Dato : 18-02-05 10:26

> [...]

> Der var jeg godt nok ved at komme galt af sted så.
>
> Men de har da været forskellige, ikke? (Så meget har jeg ikke taget

der har aldrig været forskelle - opløsning er opløsning

Det du formodentlig tænker på er at skriftstørrelsen er uens mellem pc
og mac - pc arbjeder her med en grundopløsning på 96 dpi og mac med en
på 72 dpi. Resultatet er at skriftstørrelse 11 pkt på en pc bliver
mindre på en mac, der viser med 72 dpi.

Men det ændrer _intet_ ved selve opløsningen af skærmen.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Britt Malka

Dato : 18-02-05 10:43

On Fri, 18 Feb 2005 10:25:39 +0100, karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

>der har aldrig været forskelle - opløsning er opløsning

Hm ... Det må jeg have misforstået så.

> [...]
>og mac - pc arbjeder her med en grundopløsning på 96 dpi og mac med en
>på 72 dpi. Resultatet er at skriftstørrelse 11 pkt på en pc bliver

Nej, jeg har også været ude for billeder, der var lavet med en Mac,
der havde et andet forhold end pc-billeder.

Og for nyligt søgte jeg på det og fandt nogle Mac-skærme, hvor jeg
regnede ud, at forholdet måtte være 8x5, hvor det til pc er 8x6.

Jeg kan selvfølgelig ikke genfinde det. Typisk

Til gengæld fandt jeg denne side:

http://homepage.mac.com/greggillis/armadillogames/rwz.html

Det er et spil til Mac, hvor der står følgende

"A large LCD monitor capable of displaying widescreen resolutions such
as 800x500 or 1024x640 pixels".

Denne side viser også noget om 800x500 for en iMac G5:
http://www.apple.com/imac/specs.html

Åbenbart understøttes formatet ... men hvilken betydning det helt
nøjagtigt har, ved jeg ikke.

Tak for dit svar i hvert fald

Fra : Simon Nielsen

Dato : 18-02-05 15:00

> "A large LCD monitor capable of displaying widescreen resolutions such
> as 800x500 or 1024x640 pixels".

Disse opløsninger er Widescreen opløsninger. MAC er jo meget fremme med
deres Powerbooks med Widescreen og man kan også købe Widescreen til PC sådan
at disse opløsninger også kan bruges der.

Mvh
Simon

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-05 11:07

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> mindre på en mac, der viser med 72 dpi.
>
> Men det ændrer _intet_ ved selve opløsningen af skærmen.

Konen har s´gu´ret, Ka´l -

Grafikkortet, NVIDIA GForce FX 5200 med AGP 8x i de nye 17" og 20" iMacs
viser i 16:10 aspect ratio opløsninger på 1024 x 640 og 800 x 500.......

Gad vide, om det er specielt til spil?????

M.

Fra : Karl Antz

Dato : 18-02-05 11:23

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Konen har s´gu´ret, Ka´l -
>
> Grafikkortet, NVIDIA GForce FX 5200 med AGP 8x i de nye 17" og 20" iMacs
> viser i 16:10 aspect ratio opløsninger på 1024 x 640 og 800 x 500.......

jeg støjer mig i bøvet
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> der har aldrig været forskelle - opløsning er opløsning

Brit tænker sikkert på Apples gamle variant af RGB stikket som krævede
en adpater hvis man skulle bruge VGA samt skærme med en fast opløsning
på 1152x870, som de ferreste PC grafikkort og OS'er ville kendes ved.
derudover kunne man rende ind i problmer med sybc-on-green.

men det er altså mange, mange år siden vi rpdede med den slags problmer.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Steen Larsen

Dato : 18-02-05 11:48

In article <1gs6b2j.1yka6ulvos7huN%karl@antz.dk>,
karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> [...]
> bruges direkte på mac'maskiner nu om dage
>
> Dvs at en 800x600-skærm viser det samme billede, uanset om du bruger en

Skærme med regulære VGA-stik har også kunne bruges direkte på Mac siden
1998. Tidligere skulle man have en lille adapter i mellem da Apple
brugte et bredere stik.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-05 10:04

> [...]

> Mac-skærm?
>
> (Vi har desværre ikke selv nogen Mac, endnu.)

Jamen, det kommer da an på, hvilken type skærm, du vælger, men der er
ikke forskel på 800x600 - hvorfor skulle den dog være anderledes på en
Apple-skærm?

Eks.:
Apple CRT 17" Studio Display:

640 x 480 @ 154 Hz, 32bit
800 x 600 @ 124 Hz, 32bit
832 x 624 @ 120 Hz, 32bit
1024 x 768 @ 99 Hz, 32bit
1056 x 792 @ 96 Hz, 32bit
1280 x 1024 @ 75 Hz, 32bit
1600 x 1200 @ 64 Hz, 32bit

Apple Cinema HD Display(30" DV):

1024 x 640
1280 x 800
1920 x 1200
2048 x 1280
2560 x 1600

Det er sådan to yderpunkter.............ind i mellem er en masse
andre

M.

Fra : Britt Malka

Dato : 18-02-05 10:46

On Fri, 18 Feb 2005 10:03:59 +0100,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

>Jamen, det kommer da an på, hvilken type skærm, du vælger, men der er
>ikke forskel på 800x600 - hvorfor skulle den dog være anderledes på en
> [...]

Jamen, her er forholdene da heller ikke ens?

Hvis du ser 1024 i den øverste, så svarer det til min skærm, mens den
nederste har 1024x640. Det er jo netop forholdet 8/5 (eller 8x5).

Tak for dit svar.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-05 14:32

> [...]

> Hvis du ser 1024 i den øverste, så svarer det til min skærm, mens den
> nederste har 1024x640. Det er jo netop forholdet 8/5 (eller 8x5).

Ja, for den nederste er en 30" wide-screen fladskærm, mens den øverste
er en gammeldags CRT-skærm. Det jeg_egentlig_mente var, at der ikke er
forskel på den samme opløsning hos forskellige skærmproducenter.

Så en 800x600 skærm fra Panasonic viser samme billedestørrelse som en
800x600 skærm fra Apple

M.

Fra : Ole

Dato : 18-02-05 11:14

"Morten Lind" <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> skrev i en
meddelelse
> Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> Jamen, det kommer da an på, hvilken type skærm, du vælger, men der er
> ikke forskel på 800x600 - hvorfor skulle den dog være anderledes på en
> Apple-skærm?

hvad hvis jeg kører en dell wide 20 tommer på en mac mini? vil jeg kunne
ændre opløsningen til wide? eller kører det på en fast opløsning 800x600 osv
istedet for apples skærm opløsninger?

Ole

Fra : Zaphod B

Dato : 18-02-05 16:37

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> ændre opløsningen til wide? eller kører det på en fast opløsning 800x600 osv

Du behøver ikke å endre noe som helst. Macen tilpasser seg den
oppløsnning soomm skjermen er byggget for, og ellers kan du velge
manuelt andre oppløsninger i Systeminnstillinger - som på PC. Er det en
20" widescreen med f.eks. 16:9-forhold, så vil Mini'en kjøre det som
passer.
--
/Z

Fra : Ole

Dato : 18-02-05 18:18

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse
> [...]
> manuelt andre oppløsninger i Systeminnstillinger - som på PC. Er det en
> 20" widescreen med f.eks. 16:9-forhold, så vil Mini'en kjøre det som

tak

Ole

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

> [...]

> ændre opløsningen til wide? eller kører det på en fast opløsning 800x600 osv

den vil bare køre den opløsning som skærmen nu engang gør, dvs 1680x1050
- ganske som 20" iMac og 20" CinemaDisplay.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-02-05 10:39

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> På en pc er der fx en skærmopløsning, der hedder 800x600. Hedder den
> tilsvarende på Mac 800x500? Eller er der forskelle fra Mac-skærm til
> Mac-skærm?

Hvis det drejer sig om synlighed af ens websider på andre platforme,
må rådet vel gå på _ikke_ at kode til en særlig opløsning. Alt det
der med at angive pixels og skriftstørrelser i punkter osv osv.

Du kan eventuelt spørge her i gruppen hvordan man gør websider
tilgængelige for svagtseende, eller se W3C's anbefalinger.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Britt Malka

Dato : 18-02-05 11:04

On 18 Feb 2005 10:38:50 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@c.dk> wrote:

>Hvis det drejer sig om synlighed af ens websider på andre platforme,
>må rådet vel gå på _ikke_ at kode til en særlig opløsning. Alt det
>der med at angive pixels og skriftstørrelser i punkter osv osv.

Ja, det er vi enige om. Jeg ville bare gerne kunne begrunde det med
noget konkret.

>Du kan eventuelt spørge her i gruppen hvordan man gør websider
>tilgængelige for svagtseende, eller se W3C's anbefalinger.

Jeg kan også varmt anbefale den udmærkede bog om at lave
handicapvenlige hjemmesider fra Libris.

"Handicapvenligt webdesign - tilgængelige websider
Susie Christensen"

Enhver webmaster burde have og læse den.

Fra : Steen Larsen

Dato : 18-02-05 11:46

In article <k8ab11p5arnqaauf2jh4jshsmlmmcqa2om@4ax.com>,
> [...]

> Mac-skærm?
>
> (Vi har desværre ikke selv nogen Mac, endnu.)

Der er og har aldrig været generel forskel - i gamle dage da 1152x870
var standard på 20" skærme var det 1152x864 på PC men det er også det
eneste tilfælde af forskel jeg kender.
Det er klart at med Apples trang til at lave Widescreen ligenende skærme
på Cinema Displays, PowerBooks og senest iMac gør at når man har disse
skærme vil kunne køre nogle lidt skæve opløsninger. Det samme vil gøre
sig gældende hvis man binder et Cinema Display på en PC.