Jagthund
Fra : Kito

Dato : 18-02-05 07:39

Jeg har 2 klainer münsterlænder på henholdvis 8 år 1 år.
Nu er spørgsmålet om nogen her i gruppen har erfaringer med kastaration og
jagtinstint.
Jeg efterlyser fordele og ulemper.
Jeg har kun postet i fritid jagt da jeg har brug for et seriøst svar og ikke
et svar på følelser.
Problemet er hvalpen, der er for meget hanhund.
Jeg vil ikke tage et så drastisk skridt før jeg hører fra sagkundskaben.

venligst hilsen
Poul

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 18-02-05 07:55

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Problemet er hvalpen, der er for meget hanhund.
> Jeg vil ikke tage et så drastisk skridt før jeg hører fra sagkundskaben.

Jeg fik kastreret min nu afdøde lab, da han var 4 år.
Han var simpelthen ikke til at holde hjemme når der "lugtede godt af fi... i
nabolaget"

Han havde yderligere 6 gode jagtår inden han var "slidt op"

Dog skulle jeg være meget opmærksom på hans foder, da han ellers tog på i
vægt

--
Jan Selchau-Hansen
Man har et standpunkt, til man tager et nyt.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 19-02-05 17:59

Jeg har selv 2 Kleiner Münsterländere og fik min han kastreret da han var
ca. 5½ år gammel fordi vi skulle have en tævehvalp efter ham i huset.
Jeg har ikke kunnet konstatere nogen forandring hos ham, -madglæde har de
hunde altid haft, så det skal styres.
Jeg diskuterede spørgsmålet med dyrlægen før vi fik indgrebet foretaget. Hun
var af den overbevisning at en voksen hund ikke ville forandre personlighed
ved at blive kastreret, -hvilket har vist sig at være rigtigt.
Man skal dog ikke fodre ham før end man tager på jagt, -så gider han ikke
rigtig.

M.v.h. Klaus

Fra : Martin [5220]

Dato : 20-02-05 00:17

> Hun var af den overbevisning at en voksen hund ikke ville forandre
> personlighed
> ved at blive kastreret, -hvilket har vist sig at være rigtigt.

Det er også min erfaring fra samtaler med andre jægere, opdrættere og
dyrelægen.

Jeg har selv overvejet om min 6 år gl. FT. Spaniel skulle kastreres for et
par år siden, men blev frarådet det, ud fra den begrundelse at mange hunde
ikke ændrer adfærd pga. indgrebet.

Jeg har heller ikke fortrudt det, da jeg syntes at alderen alene har gjort
adfæren bedre og mindre genstridig.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel god !!

Fra : Knut

Dato : 14-03-05 08:55

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i melding
> [...]
> Problemet er hvalpen, der er for meget hanhund.
> Jeg vil ikke tage et så drastisk skridt før jeg hører fra sagkundskaben.

Hei...

Jeg vat at i USA og en de l andre land blir tjenestehunder kastrert før de
blir satt inn i tjeneste, dette mye for å få full fokus på jaktlysten...

Knut