Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hyggebillede
Fra : Michael Bothager

Dato : 17-02-05 22:39

Hejsa

Et lille hyggebillede fra i eftermiddags i Vallensbæk Havn. Den stakkels
svane møvede rundt i grødisen i timevis, imens den lavede sine egne
sejlrender.

Jeg sad (og hundefrøs) i en halv time sammen med den på en sten, og et
af billederne blev dette, en hyggelig stemning syntes jeg selv. Billeder
er taget med 24mm, så jeg er rimeligt tæt på (svanen kom selv hen til mig).

Hyggestunden: http://www.michaelbothager.dk/da/places/200502DA00677.html

Et billede hvor den kæmper sig igennem isen:
http://www.michaelbothager.dk/da/places/200502DA00703_CROP.html

Hvad syntes I?
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : N/A

Dato : 19-02-05 08:37

Fra : Michael Bothager

Dato : 19-02-05 08:37

Michael L wrote:

> Jeg synes faktisk det er nogle flotte billeder du har fået dig der og
> det viser bare at det kan betale sig at være tålmodig. God stemning og
> nogle flotte farver - Især på det første. Men god bevægelse i billede to.
>
> Flot flot.

Tak

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-05 12:28

Michael L wrote:

> [...]

Meget flot. Især pga. af den flyvende måge foroven.

vh
Jan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-02-05 13:38

> Meget flot. Især pga. af den flyvende måge foroven.
>
> vh
> Jan

Ja det er skævt på mange måder, jeg kan skide godt li det..!!
Lyset og den langt ude komposition - YES..!! Fedt snap,
frisk og udfordrende. -max-

Fra : Michael Bothager

Dato : 19-02-05 19:32

-max- wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Ja det er skævt på mange måder, jeg kan skide godt li det..!!
> Lyset og den langt ude komposition - YES..!! Fedt snap,
> frisk og udfordrende. -max-

Hej Max, tak for orderne

Fra : Michael Bothager

Dato : 19-02-05 19:31

Jan Bøgh wrote:

> Meget flot. Især pga. af den flyvende måge foroven.

Hej Jan,

Tak, da mågen kom forbi, så måtte man jo udnytte muligheden bedst muligt.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-02-05 09:52

Michael Bothager wrote:
> Et lille hyggebillede fra i eftermiddags i Vallensbæk Havn. Den stakkels
> svane møvede rundt i grødisen i timevis, imens den lavede sine egne
> sejlrender.
>
> Hvad syntes I?

Meget fine billeder. Flotte farver Bruger du meget tid på postproduktion?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

"Støjende og mudderkastende usenet brugere
hører hjemme i dit killfilter "

Fra : Michael Bothager

Dato : 19-02-05 10:16

Thomas Schreiber wrote:

> Meget fine billeder. Flotte farver Bruger du meget tid på postproduktion?

Hej Thomas, og tak

Mht. efterbehandling, næh ikke meget tid (syntes jeg selv). Når jeg
først har valgt dem jeg vil arbejde med, så er det imellem 5 og 15
minutter pr. billede for størstedelen af billederne.

Det samlede workflow:

1. ingest og lav generel billedbeskrivelser; det tager vel et par
minutter pr kort
2. fjern alt det der ikke fungerer (fejleksponeret, uskarpt, rigtigt
dårlige kompositioner etc); afhængig af mængden af billeder, mellem 5
minutter og halv time.
3. vælg alle dem jeg vil arbejde med (vinderne, der er mange flere som
bare bliver gemt til senere sjov), igen mellem 5 minutter og halv time

nu har jeg så dem jeg vil behandle her og nu, og så bliver det til
følgende trin

4. detaljeret billedbeskrivelser af de udvalgte, 1-2 minutter pr.
billede max.
5. i raw konverter, indlæs generel opsætning for alle billederne, og
finjuster pr. billede; mellem 1-5 minutter pr billede
7. batch konverter til tiff, min maskine er ikke så hurtig, så her
venter jeg normalt bare
8. i photoshop laver jeg (på 5-10 minutter):
- første sharpening på hele billedet, da aa-filteret
hos canon gør at billedet er generelt lidt blødt
- selektiv sharpening af udvalgte områder
- dynamik/kontrast justering, dodge/burn efter behov,
jeg har en række standard-metoder til at gøre disse
ting hurtigt og effektivt
- gemmer så det færdige billede med alle lag etc. som en psd.fil
9. i photoshop, så har jeg actions der generere webbilleder (thumbnail +
almindeligt billede), udprintning i hhv. 6"x10" og 12"x18"

Ovenstående dækker vel op mod 80% af alle billederne. En hurtigere
maskine vil bringe tiden mere ned, men man kan ikke få alt

Jeg forsøger at optimere hele raw-konverteringen mest muligt og forsøger
at anvende konverterings-software der tillader batch. Har brugt Bibble,
men er pt. lidt træt af den måde som Bibble behandler gult, og den
solarisering Bibble laver i høj-kontrast områder. Er nu gået i gang med
Canon's Digital Phoro Professional, men den konverterer kan halvt så
hurtigt som Bibble, men med et bedre resultat.

Fra : Jacob K.

Dato : 19-02-05 11:00

Hej dér.

> 4. detaljeret billedbeskrivelser af de udvalgte, 1-2 minutter pr.
> billede max.

Hvilket program lagrer du dine billeder med? PS?
Går ud fra at billedbeskrivelserne skal bruges til senere genfinding.

-Jeg har ikke selv fundet et ordentligt program til dette endnu...

-Vh. Jacob.

Fra : Michael Bothager

Dato : 19-02-05 19:31

Jacob K. wrote:
> [...]
> Går ud fra at billedbeskrivelserne skal bruges til senere genfinding.
>
> -Jeg har ikke selv fundet et ordentligt program til dette endnu...

Billedteksten er mere en ledsagende takst om hvad der vises, ikke så
meget nøgleord man skal kunne søge på. Men mange programmer understøtter
efterhånden IPTC til det, både dyre MAM'er, og billige løsninger som
Picasa, Thumbs+, ACDSee m.fl.

Til at skrive IPTC, så anvender jeg Photo Mechanic, men
BreezeBrowser/Downloader PRo, Bibble, PhotoShop oma. kan det samme

Så jeg kan desværre ikke hjælpe dig der.