Skade på anden bil..
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-02-05 20:43

En af min kones veninder har bakket ind i en bil, da det var glat...
Kofangeren er flækket og der er tale om en ældre Lada...

SKAL der en ny på eller har ejeren kun krav på en i samme stand?
Den er indfarvet i en special farve, hvorfor den skal males...

Har modpart krav på at få det meldt til forsikringen?
Eller kan hun vælge at betale selv?

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Martin Bak

Dato : 17-02-05 21:44

meddelelse news:4214f3b9$0$29275$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Den er indfarvet i en special farve, hvorfor den skal males...
>
> Har modpart krav på at få det meldt til forsikringen?

Alt hvad hun kan blive enig med modparten om, er jo for såvidt i orden. Kan
hun således blive enig med modparten om, at en bestemt løsning er god nok,
kan hun bare betale selv. Kan de derimod ikke blive enige, må forsikringen
afgøre sagen.

Martin

Fra : Henrik Madsen

Dato : 17-02-05 21:57

On Thu, 17 Feb 2005 20:43:24 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Har modpart krav på at få det meldt til forsikringen?
>Eller kan hun vælge at betale selv?

Vores nabo's voksne søn er lidt alternativt begavet, han skal altid
parkere sin kassebil så det besværliggør vores udkørsel fra vores
indkørsel. Kom en gang til at bakke på hans kassebil og det blev self.
meldt til forsikringen, det endte faktisk med at forsikringen skrev at
jeg kunne betale selvrisiko og så få en præmiestigning eller vælge at
betale det fulde beløb som de havde betalt for reperationen og dermed
undgå stigning på præmien.

SÅ altså om det bliver meldt til forsikring eller ej så får du sikker
buddet om at betale det hele selv alligevel..

Henrik

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 22:36

On Thu, 17 Feb 2005 20:43:24 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> En af min kones veninder har bakket ind i en bil, da det var glat...
> Kofangeren er flækket og der er tale om en ældre Lada...
>
> SKAL der en ny på eller har ejeren kun krav på en i samme stand?

Samme stand, men du skal ikke regne med at det nødvendigvis bliver
voldsomt meget dyrere med en ny kofanger når den er indfarvet.

> Den er indfarvet i en special farve, hvorfor den skal males...
>
> Har modpart krav på at få det meldt til forsikringen?

Ikke krav, men ret. Det kan nemt være den bedste løsning for begge
parter, da der så er en uvildig person der vurderer skaden.

> Eller kan hun vælge at betale selv?

Det kan hun ligegyldigt hvilken løsning der vælges. Hvis beløbet for at
udbedre skaden er mindre end tab af præmietrin og selvrisiko, vil i få
tilbuddet om at betale skaden selv fra forsikringsselskabet.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 07:25

Frank E. N. Stein wrote:

> Det kan hun ligegyldigt hvilken løsning der vælges. Hvis beløbet for
> at udbedre skaden er mindre end tab af præmietrin og selvrisiko, vil
> i få tilbuddet om at betale skaden selv fra forsikringsselskabet.

Ja.. Men sandsynligheden for at skaden bliver lavet for godt (ny kofanger)
er stor, hvis bilen først kommer på værksted, hvor det er forsikringen der
skal betale. Dermed er beløbet, som hun kommer til at betale, hvis hun
vælger dette, sikkert meget større end hvis hun kan følge med i at skaden
ikke bliver lavet bedre end den var...

Fra : Dorte & Ole Jansen

Dato : 18-02-05 08:53

meddelelse news:42158a29$0$29275$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> betale, hvis hun vælger dette, sikkert meget større end hvis hun kan følge
> med i at skaden ikke bliver lavet bedre end den var...

Bilen vil blive takseret, og forsikringsselskaberne betaler ikke for
reparationer ud over den skete skade. Skadelidte skal stilles i samme
situation som før skaden. Så er der buler/skræmmer eller lig. på kofangerne,
bliver dette medtaget i skadeopgørelsen. Forsikringsselskaberne giver ikke
unødige penge ud.

Forsikringsselskaberne har aftaler med så godt som alle autoriserede
værksteder. Disse aftaler går bl.a. ud på at prisen for reparation via
forsikringen ikke er så stor som, hvis det drejer sig om privatpersoner.
Forsikringsselskaberne får altså en klækkelig rabat.

Denne mindre pris tjener forsikringsselskabet naturligvsi først og fremmest
på, men såfremt forsikringstageren ønsker selv at betale for skaden, og
dermed undgå f.eks. bonustab, kommer den mindre reparationspris
forsikringskunderen til gode.

Alle selskaber sender en opgørelse efter endt sagsbehandling, hvori der er
et regnestykke som viser om, hvorvidt det kan svare sig selv at betale eller
lade forsikringsselskabet betale. Derfor kan man vente med at tage stilling
til problemet.

Hilsen Dorte

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 09:01

Dorte & Ole Jansen wrote:
> [...]
> forsikringen ikke er så stor som, hvis det drejer sig om
> privatpersoner. Forsikringsselskaberne får altså en klækkelig rabat.

Er det noget du ved eller noget du tror?

Det er nemlig ikke den erfaring jeg har.
De godkender en skade og betaler ved kasse 1.

Jeg har kendskab til flere steder, hvor der bliver lagt lidt på, når
> [...]

> at betale eller lade forsikringsselskabet betale. Derfor kan man
> vente med at tage stilling til problemet.

Ikke, hvis regningen er større end hvis selskabet ikke var indblandet...

Fra : MAndersen

Dato : 18-02-05 10:46

meddelelse news:4215a0a4$0$29283$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> De godkender en skade og betaler ved kasse 1.
>
> Jeg har kendskab til flere steder, hvor der bliver lagt lidt på, når

Jeg ved ikke om Dorte ved det, men det tror jeg.
Jeg ved det også. At de blot godkender en skade og betaler tror jeg ikke på.
Det er aftalt mellem de fleste forsikringsselskaber og autoværksteder hvad
f.eks. udskiftning af en skærm koster.
Det er også rigtig når Dorte skriver, at det typisk er en billigere pris end
hvad almindelige private kan få.

MAndersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 12:32

MAndersen wrote:
> Jeg ved ikke om Dorte ved det, men det tror jeg.

Hvad har du at have det i?

> Jeg ved det også. At de blot godkender en skade og betaler tror jeg
> ikke på.

Først siger du at du ved det, og nu tror du?

Ved du, at der er en sådan aftale mellem de fleste forsikringsselskaber og
autoværksteder?

Det er korrekt, at mange reparetioner kan slåes op, hvor der står hvor lang
tid forskellige ting tager, men det er noget alle kan slå op i og ikke en
special aftale mellem overnnævnte.

> [...]
> Det er også rigtig når Dorte skriver, at det typisk er en billigere
> pris end hvad almindelige private kan få.

VED du det?
Eller gætter du?

Hvis du VED det, hvor ved du så det fra?

Fra : MAndersen

Dato : 18-02-05 14:04

meddelelse news:4215d1f7$0$29279$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

> VED du det?
> Eller gætter du?
>
> Hvis du VED det, hvor ved du så det fra?

Jeg har været i forsikringsbranchen i 10 år - så ja, jeg ved det.

MAndersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 14:13

MAndersen wrote:

> Jeg har været i forsikringsbranchen i 10 år - så ja, jeg ved det.

Ok. Det er så bare ikke min erfaring... :-|

Fra : Knud Thomsen

Dato : 18-02-05 16:49

meddelelse news:4215d1f7$0$29279$14726298@news.sunsite.dk...

> Ved du, at der er en sådan aftale mellem de fleste forsikringsselskaber og
> autoværksteder?

Ja der er en sådan aftale. Flere mindre selskaber har end ikke egne
taksatorer, men anvnder Taksatorringen, som takserer biler for flere
forskellige selskaber på honorarbasis.

Flere større forsikringsselskaber har særaftaler med visse værksteder.
Værkstedet holder et lavt prisniveau og forsikringen forsøger at henvise
kunderne dertil. Sådan gør Tryg ihvertfald med løfte om gratis lånebil, hvis
deres samarbejdspartner anvendes.

Knud

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-02-05 21:46

On Fri, 18 Feb 2005 12:31:48 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> Det er korrekt, at mange reparetioner kan slåes op, hvor der står hvor lang
> tid forskellige ting tager, men det er noget alle kan slå op i og ikke en
> special aftale mellem overnnævnte.

Ok, så slå op hvad en bule på 5 kvadratcentimeter i en bagskærm koster
at få udbedret.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 09:10

Frank E. N. Stein wrote:

> Ok, så slå op hvad en bule på 5 kvadratcentimeter i en bagskærm koster
> at få udbedret.

??

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 09:35

On Sat, 19 Feb 2005 09:10:24 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> ??

Den slags er også reguleret mellem værksteder og forsikringsselskaber.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 11:15

Frank E. N. Stein wrote:

> Den slags er også reguleret mellem værksteder og forsikringsselskaber.

Ja...
Som jeg skrev:
---
[...]

Og ja, der står bl.a. hvad det koster at rette en bule ud...

Men det har ikke meget med forsikringsselskaberne at gøre. Det program kan
de også slå op i, hvis man kommer som privatperson...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 12:04

On Sat, 19 Feb 2005 11:15:23 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> hvor lang tid forskellige ting tager, men det er noget alle kan slå
> op i og ikke en special aftale mellem overnnævnte.

Hvem er det lige du mener der er alle?

> Og ja, der står bl.a. hvad det koster at rette en bule ud...
>
> Men det har ikke meget med forsikringsselskaberne at gøre.

Ihnej, værkstederne har selv fastsat priserne og tiderne uafhængigt af
forsikringsselskaberne. Hvem tror du det er der har ønsket det stykke
værktøj til at udregne prisen for en skade?

> Det program kan
> de også slå op i, hvis man kommer som privatperson...

Ja, men gør de det? Vi gjorde ikke da jeg arbejdede som
pladesmed/værkfører. Hvis der er en anden skade på bagskærmen, er
småbulerne som regel noget man får udbedret uden omkostninger. Hvis det
er den eneste skade, koster selve bulen ikke noget - det bliver betalt af
afmontering/lakering.

--
MVH
osv...

Fra : Deaster

Dato : 19-02-05 12:23

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
>
> Men det har ikke meget med forsikringsselskaberne at gøre. Det
> program kan de også slå op i, hvis man kommer som privatperson...

Hvad er det for et program som giver præcise tider til opretning af
buler ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 12:38

Deaster wrote:
> Hvad er det for et program som giver præcise tider til opretning af
> buler ?

Ved ikke hvad det hedder, men man kan se, hvor langt tid forskellige
reperationer skal tage...

Fra : Deaster

Dato : 19-02-05 12:46

Morten Fruergaard wrote:

> Ved ikke hvad det hedder, men man kan se, hvor langt tid forskellige
> reperationer skal tage...

Men i det kan du ikke se hvor lang tid en opretning af en bule tager,
der taster pladesmeden tiden ind manuelt.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 13:31

Deaster wrote:
> Men i det kan du ikke se hvor lang tid en opretning af en bule tager,
> der taster pladesmeden tiden ind manuelt.

Ok. Det kan godt ske at en bule ikke er med, at det kun er hele skærmen...

Fra : Deaster

Dato : 19-02-05 14:36

Morten Fruergaard wrote:

> Ok. Det kan godt ske at en bule ikke er med, at det kun er hele
> skærmen...

Ikke engang reparation af hele skærmen er "automatisk" med, det er kun
ved udskiftning af skærmen at du får en "systemtid".

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 16:20

Deaster wrote:
> Ikke engang reparation af hele skærmen er "automatisk" med, det er kun
> ved udskiftning af skærmen at du får en "systemtid".

Hvilket var hvad jeg mente...

Fra : Deaster

Dato : 19-02-05 22:51

Morten Fruergaard wrote:

> Hvilket var hvad jeg mente...

Oki doki, den havde jeg ikke opfattet korrekt.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 15:42

On Sat, 19 Feb 2005 11:22:40 +0000, Deaster wrote:

> Hvad er det for et program som giver præcise tider til opretning af
> buler ?

Jeg kan desværre ikke huske hvad det hed - det er nogen år siden jeg var
i branchen.

--
MVH
osv...

Fra : Deaster

Dato : 19-02-05 22:51

Frank E. N. Stein wrote:

> Jeg kan desværre ikke huske hvad det hed - det er nogen år siden jeg
> var i branchen.

Hvis det er programmet Autotaks du tænker på, så er svaret nej, der er
ingen automatik for buler.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 23:01

On Sat, 19 Feb 2005 21:50:46 +0000, Deaster wrote:

> Hvis det er programmet Autotaks du tænker på, så er svaret nej, der er
> ingen automatik for buler.

Det er ca 10år siden jeg var i branchen og jeg kan ved gud ikke huske
hvad programmet hed, men man tastede placering og areal for bulen ind,
og programmet angav herefter en tid. Den tid kunne så justeres, hvis man
mente det var helt hen i vejret, men så stod både programmets og ens
egen tid i opgørelsen man faxede til forsikringsselskabet.

--
MVH
osv...

Fra : Deaster

Dato : 20-02-05 10:55

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> man mente det var helt hen i vejret, men så stod både programmets og
> ens egen tid i opgørelsen man faxede til forsikringsselskabet.

Ok, det program har jeg aldrig hørt om, men det bruges ihvertfald ikke
af forsikringsselskaberne i dag.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-02-05 12:18

On Sun, 20 Feb 2005 09:54:47 +0000, Deaster wrote:

> Ok, det program har jeg aldrig hørt om, men det bruges ihvertfald ikke
> af forsikringsselskaberne i dag.

Fandens. Står tiden virkelig ikke stille?
--
MVH
osv...

Fra : Deaster

Dato : 19-02-05 12:21

Frank E. N. Stein wrote:

> slå >>> op i og ikke en special aftale mellem overnnævnte.

> koster >> at få udbedret.

> Den slags er også reguleret mellem værksteder og forsikringsselskaber.

Lige netop opretning af buler er altså ikke 100% reguleret, det var
lidt en anden situation hvis det istedet havde være eks. en udskiftning
af bagskærmen der er der ihvertfald et forslag til hvad det skal koste.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 15:41

On Sat, 19 Feb 2005 11:20:36 +0000, Deaster wrote:

> Lige netop opretning af buler er altså ikke 100% reguleret,

Der kan afviges fra standarden, men en simpel bule kan man godt slå op.

> det var
> lidt en anden situation hvis det istedet havde være eks. en udskiftning
> af bagskærmen der er der ihvertfald et forslag til hvad det skal koste.

Prøv du bare at fortælle forsikringsselskabet at det er et forslag.
--
MVH
osv...

Fra : Deaster

Dato : 19-02-05 22:50

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> forsikringsselskaber.

> Der kan afviges fra standarden, men en simpel bule kan man godt slå

Så må det være et intern program de enkelte bilmærker bruger og ikke et
forsikringsselskaberne har adgang til.

> Prøv du bare at fortælle forsikringsselskabet at det er et forslag.

Jojo, men priserne er nu kun vejledende.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-02-05 21:44

On Fri, 18 Feb 2005 09:01:21 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> Er det noget du ved eller noget du tror?

Forsikringsselskaberne betaler ikke samme timepris som almindelige kunder,
da de som storkunder har forhandlet sig til en rabat.

> Det er nemlig ikke den erfaring jeg har. De godkender en skade og
> betaler ved kasse 1.

Det er ikke alle småskader forsikringsselskaberne mener det er
nødvendigt at sende en taksator ud til, når værkstedet er et de har
tillid til og der bliver taget billeder af skaden.

> Jeg har kendskab til flere steder, hvor der bliver lagt lidt på, når
> forsikringsselskaberne betaler...

Nånå.
--
MVH
osv...

Fra : Rasmus

Dato : 18-02-05 10:59

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> [...]
> skal betale. Dermed er beløbet, som hun kommer til at betale, hvis hun
> vælger dette, sikkert meget større end hvis hun kan følge med i at skaden

Det tror jeg ikke du skal regne med, forsikringsselskaberne betaler ikke
noget frivilligt...., hvis de kan slippe afsted med at bruge brugte
karosseridele gør det det!

mvh
Rasmus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 12:33

Rasmus wrote:
> Det tror jeg ikke du skal regne med, forsikringsselskaberne betaler
> ikke noget frivilligt...., hvis de kan slippe afsted med at bruge
> brugte karosseridele gør det det!

Det håber jeg.

For nogle år siden skulle mit værksted ellers spørge pænt før de fik lov til
at sætte en ny kofanger på en bil - dermed kom den lige under grænsen for
totalskade...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-02-05 21:41

On Fri, 18 Feb 2005 07:25:26 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> Ja.. Men sandsynligheden for at skaden bliver lavet for godt (ny kofanger)

Det er ikke kofangeren der koster, men indfarvningen.

> er stor, hvis bilen først kommer på værksted, hvor det er forsikringen der
> skal betale.

Du mener ligefrem at forsikringsselskaberne gerne betaler for meget for
reperationer?

Må jeg spørge om hvilket forsikringsselskab du bruger?

> Dermed er beløbet, som hun kommer til at betale, hvis hun
> vælger dette, sikkert meget større end hvis hun kan følge med i at skaden
> ikke bliver lavet bedre end den var...

Hun har ingen ret til at bestemme hvordan reperationen skal foregå og med
din indstilling ville jeg ønske det var skadelidte, der stillede
spørgsmålet, da svaret så helt klart ville være: Anmeld skaden til
forsikringsselskabet og kør bilen på et autoriseret værksted.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 09:12

Frank E. N. Stein wrote:
> Det er ikke kofangeren der koster, men indfarvningen.

Nå. Nå.
Kofangeren koster ca. 4k og malingen ca. 2 k...

> Du mener ligefrem at forsikringsselskaberne gerne betaler for meget
> for reperationer?

Har jeg skrevet det?

> Må jeg spørge om hvilket forsikringsselskab du bruger?

Sagen underordnet!

> [...]
> spørgsmålet, da svaret så helt klart ville være: Anmeld skaden til
> forsikringsselskabet og kør bilen på et autoriseret værksted.

nå nå.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 09:34

On Sat, 19 Feb 2005 09:12:28 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> Nå. Nå.
> Kofangeren koster ca. 4k og malingen ca. 2 k...

Ok, det er så et atypisk tilfælde.

> [...]

"Men sandsynligheden for at skaden bliver lavet for godt (ny kofanger)
er stor, hvis bilen først kommer på værksted, hvor det er forsikringen der

Nejda, det er lidt forbrugerinformation. Jeg vil da også godt være kunde
hos et forsikringsselskab, der gerne betaler for at en bil bliver i bedre
stand end før skaden.

Ja ja.
--
MVH
osv...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 11:34

Frank E. N. Stein wrote:

> Ok, det er så et atypisk tilfælde.

Ja. Der er en, der har bakket ind i min søsters bil uden at efterlade
seddel. Kofangeren til en Honda Civic koster kun 2.500 kr. + moms - og
kommer malet...

> Ja:
> "Men sandsynligheden for at skaden bliver lavet for godt (ny kofanger)
> er stor, hvis bilen først kommer på værksted, hvor det er
> forsikringen der skal betale"

Min erfaring er, at værksteder helst bruger nye dele - og helst undgår
brugte dele...
Hun har været hos forhandleren som gav prisen på en ny kofanger - ikke noget
om en brugt. Men man kan da håbe at forsikringen kræver dette...

> Nejda, det er lidt forbrugerinformation. Jeg vil da også godt være
> kunde hos et forsikringsselskab, der gerne betaler for at en bil
> bliver i bedre stand end før skaden.

Har jeg sagt, at mit forsikringsselskab gør det?
Jeg har 9 års skadefri kørsel ud af 9 år med egen bil...

> Ja ja.

jep jep.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 15:48

On Sat, 19 Feb 2005 11:34:23 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> Ja. Der er en, der har bakket ind i min søsters bil uden at efterlade
> seddel. Kofangeren til en Honda Civic koster kun 2.500 kr. + moms - og
> kommer malet...

Det kunne være du selv skulle spørge værkstedet hvad en ny kofanger
koster til ladaen og om den kommer malet.

> Min erfaring er, at værksteder helst bruger nye dele - og helst undgår
> brugte dele...

Ja, værksteder. Det er ikke værkstedet der bestemmer hvad der skal
bruges af dele, når det er forsikringsselskabet betaler.

> Hun har været hos forhandleren som gav prisen på en ny kofanger - ikke noget
> om en brugt. Men man kan da håbe at forsikringen kræver dette...

Blev der spurgt om prisen på en brugt kofanger?

> Har jeg sagt, at mit forsikringsselskab gør det?

Jeg gik ud fra at det var erfaringer med dit eget selskab du beskrev, men
hvis det ikke er det, så vil jeg da stadigvæk gerne have navnet på
selskabet.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 16:23

Frank E. N. Stein wrote:
> Det kunne være du selv skulle spørge værkstedet hvad en ny kofanger
> koster til ladaen og om den kommer malet.

4.000 kr. og kommer umalet...

> Ja, værksteder. Det er ikke værkstedet der bestemmer hvad der skal
> bruges af dele, når det er forsikringsselskabet betaler.

Næ, det er det ikke, men for det meste bliver det værkdstedet anbefaler
godkendt.

> Blev der spurgt om prisen på en brugt kofanger?

Nej, ny,

> Jeg gik ud fra at det var erfaringer med dit eget selskab du beskrev,
> men hvis det ikke er det, så vil jeg da stadigvæk gerne have navnet på
> selskabet.

Hvilket jeg ikke kan huske, da jeg ikke var blandet ind i den del..

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 20:49

On Sat, 19 Feb 2005 16:22:50 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> 4.000 kr. og kommer umalet...

Du har altså også selv spurgt? Hvem var den "hun", der spurgte om
prisen?

> Næ, det er det ikke, men for det meste bliver det værkdstedet
> anbefaler godkendt.

Ja, hvis det ikke er urimeligt.

> Nej, ny,

Så er det jo derfor du ikke fik prisen på en brugt.

> Hvilket jeg ikke kan huske, da jeg ikke var blandet ind i den del..

Jeg tvivler stærkt på at du kender til et forsikringsselskab, der
betaler mere end højst nødvendigt.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 21:55

Frank E. N. Stein wrote:
> Du har altså også selv spurgt?

Niks.

> Hvem var den "hun", der spurgte om prisen?

Hende, der lavedet skaden...

> Så er det jo derfor du ikke fik prisen på en brugt.

De påstod, at det ikke var til at finde en kofanger magen til, da der er
tale om en special model..

> Jeg tvivler stærkt på at du kender til et forsikringsselskab, der
> betaler mere end højst nødvendigt.

Det har jeg aldrig sagt at jeg kender. Men noget andet er, at de betaler
forlangende.
Jeg har personligt været med til at reparere biler efter indbrud/tyveri, og
der betaler de hvad jeg forlanger - jeg er aldrig blevet presset eller
spurgt om rabat. Og ja, jeg er klar over, at jeg ikke er et aut. værksted.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-02-05 22:09

On Sat, 19 Feb 2005 21:55:06 +0100, Morten Fruergaard wrote:

> Niks.

Ok, men det var det jeg foreslog. Misforståelser sker ret ofte.

> Hende, der lavedet skaden...

Ok, det kunne have været hende med den skadede bil, og så er det ikke
sikkert du kunne stole på hvad du fik fortalt.

> De påstod, at det ikke var til at finde en kofanger magen til, da der
> er tale om en special model..

Det forklarer så nok også den ret pebrede pris. I det tilfælde havde
det nok også været svært for forsikringsselskabet at kræve at der blev
brugt en brugt - og skrothandlerne ved også hvad de skal tage for
delene...

> Det har jeg aldrig sagt at jeg kender. Men noget andet er, at de betaler
> forlangende.

Hvis en brugt del svarer til standen på den skadede del, så vil
forsikringsselskabet ikke acceptere at der bliver anvendt en ny del hvis
prisforskellen er væsentlig. Det ved værkstederne også godt.

> Jeg har personligt været med til at reparere biler efter
> indbrud/tyveri, og der betaler de hvad jeg forlanger

Prøv at forlang noget urimeligt.

> - jeg er aldrig
> blevet presset eller spurgt om rabat. Og ja, jeg er klar over, at jeg
> ikke er et aut. værksted.

Hvis din timepris ikke ligger over hvad der er aftalt mellem de
autoriserede værksteder og forsikringsselskaberne, så er
forsikringsselskaberne tilfredse og de vil ikke kræve en lavere timepris.

--
MVH
osv...

Fra : Dorte & Ole Jansen

Dato : 20-02-05 11:51

meddelelse news:4217599e$0$29279$14726298@news.sunsite.dk...

Frank skrev:
> [...]

Morten svarede:
> Hvilket jeg ikke kan huske, da jeg ikke var blandet ind i den del..

Er det ikke morsomt. Alle som har sjove ting at fortælle om
forsikringsselskaber og deres forretningsgang eller skadebehandling - de har
så god som aldrig selv været indblandet og har næsten altid kun hørt
historierne på 3. hånd. Hvordan var det nu med fjeren og de fem høns?

Hilsen DOrte

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-02-05 12:50

Dorte & Ole Jansen wrote:
> [...]
> de har så god som aldrig selv været indblandet og har næsten altid
> kun hørt historierne på 3. hånd. Hvordan var det nu med fjeren og de

For lige at slå det fast, så var jeg med i skadesbehandlingen og talte med
værkdsted, taksator osv. Men da det var en firmabil kan jeg ikke lige huske
hvilket selskab der var tale om. OK?

Fra : anders majland

Dato : 18-02-05 08:19

> Samme stand, men du skal ikke regne med at det nødvendigvis bliver
> voldsomt meget dyrere med en ny kofanger når den er indfarvet.

Er skaden kun kosmetisk ? Så kunne det tænkes at ejeren af ladaen ville
akceptere en "passende" kontant erstatning. Ejeren kan så vælge at bruge
pengene på noget helt andet end sin gamle bil...

(Nu stod der ikke noget om standen af bilen iøvrigt - men er den "godt
brugt" som det billede jeg får på nethinden når nogen siger ældre Lada var
det måske den billigste løsning)

/A

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-02-05 09:05

anders majland wrote:
> Er skaden kun kosmetisk ?

Både og. Kofangeren er flækket og hænger vist noget.

> Så kunne det tænkes at ejeren af ladaen
> ville akceptere en "passende" kontant erstatning. Ejeren kan så vælge
> at bruge pengene på noget helt andet end sin gamle bil...

Har jeg allerede forslået...

Det vil koste ca. 6.000 kr. at lave...

> (Nu stod der ikke noget om standen af bilen iøvrigt - men er den "godt
> brugt" som det billede jeg får på nethinden når nogen siger ældre
> Lada var det måske den billigste løsning)

jeg har ikke selv set den, men en Lada fra 1995 er ikke mange penge værd...
Det er jo lige før den er totalskadet...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-02-05 16:24

Morten Fruergaard wrote:
> En af min kones veninder har bakket ind i en bil, da det var glat...
> Kofangeren er flækket og der er tale om en ældre Lada...

Case closed.

Kofangeren er hængt fast, og ejeren har modtaget 500 kr. for at leve med en
skadet kofanger...

LOL