Måske lysere tider for hjemmeimportøren ?
Fra : Bjørn S

Dato : 17-02-05 12:30

Måske er det på tide man får rusket op lidt i afgiftsberegningene her
hjemme også ?

Godt nok gælder denne sag biler, men systemet er jo det samme for MC.

Meget forkortet er det en dom som forbyder norsk T&S at beregne
registreringsafgifter i forhold til gennemsnitlig forhandlerpris, som jo
ofte ligger endel over gennemsnitlig handelsværdi.

Var det ikke noget med at vi i DK snart skulle til at afgifte i forhold
til købsprisen ?

"Bilselger tvinger Staten i kne
Ni års kamp har ført til seier for bruktbilimportør Audun Rio Jakobsen. Nå
har EFTA slått fast at Norge må senke avgiftene på import av bruktbiler.
Og gevinsten? Den får du ... "

http://www.bt.no/okonomi/neringsliv/article342183

--
/Bjørn

Fra : Stranne

Dato : 17-02-05 16:51

""Bjørn" S" <bjosko@yahoo.com> wrote in message
news:cv1v6s$ptu$1@abbeden.bunk.cc...> Måske er det på tide man får rusket op
> [...]
> bruktbilimportør Audun Rio Jakobsen. Nå har EFTA slått fast at Norge må
> senke avgiftene på import av bruktbiler. Og gevinsten? Den får du ... "

Nu er der så det lille problem, at Danmark ikke er med i EFTA mere. Det blev
vi nødt til at melde os ud af i 1972, da vi blev medlemmer af EU.

Der er en tilsvarende dom mod Danmark, når det gælder import af nye biler,
hvor afgiften skal beregnes efter indkøbsprisen i udlandet i stedet for
standardprisen, som fastsættes af den officielle importør.

T&S fratrækker faktisk en vis forhandleravance, når de fastsætter værdi af
privatimporterede motorcykler.

Jan Strandgaard

Fra : Armand

Dato : 17-02-05 20:25

Stranne wrote:
> [...]
> hvor afgiften skal beregnes efter indkøbsprisen i udlandet i stedet for
> standardprisen, som fastsættes af den officielle importør.

Jup!
Som også skrevet i anden tråd her på gruppen fulgte tv-programmet
"Rabatten" fornyligt op på dén dom ved at købe en imaginær fabriksny bil
i Polen for efterfølgende at beregne afgiften og totalprisen på den -
Stor gevinst

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 18-02-05 09:03

> [...]
> Polen for efterfølgende at beregne afgiften og totalprisen på den - Stor

Men hvad de ikke sagde noget om var hvor længe de havde researchet for at
finde en bil hvor der var noget at spare på ....

En forhandler i viborg har også hjemtaget et parti fiat'er der var blevet
tilovers et eller andet sted i europa. Dem fik han til en god pris og
påstod i sine reklamer at man sparede ~50000kr i forhold til hvad de ville
have kostet herhjemme gennem importøren. Når jeg siger "påstod" er det fordi
de ikke er nemt at sammenligne. Det var biler der havde stået på et lager et
års tid - dvs gammel model - men samtidig var de med en del mere udstyr end
hvad der var standard på dem var importeret af importøren. Man konklusionen
var ihvertfald at kunne tilbyde dem til en attraktiv pris.

/A