Ophavsret: Gengivelse af liste
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-02-05 11:18

Jeg har lavet en side, hvor jeg kort beretter om kostændring. Der er nu
flere der har efterlyst en liste over fødevarer. En sådan liste kan
læses på engelsk på f.eks. http://www.lowcarbiseasy.com/dietplans.htm

Må jeg tage denne liste, oversætte den til dansk og bringe den på min
egen side? Er der særlige regler for denne form for tekst, eller er det
almindelig citering jeg foretager?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-02-05 13:23

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg tage denne liste, oversætte den til dansk og bringe den på min
> egen side?

I princippet nej.

Men har du ikke overvejet at spørge den, der har lavet siden?
Det er langt fra udelukket, at vedkommende giver dig lov - og så er det
selvfølgelig ok.

> Er der særlige regler for denne form for tekst, eller er det
> almindelig citering jeg foretager?

Ja.. der er særlige regler: Loven om ophavsret.

Citater er små bidder af en tekst. At kopiere en hel liste (selvom den er
del af en webside) vil næppe blive regnet for et citat.

Læs mere her:
http://www.copydan.dk/

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-02-05 21:52

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Men har du ikke overvejet at spørge den, der har lavet siden?

Jeg har dårlige erfaringer med at spørge store foretagener pænt om den
slags, men du har selvfølgelig ret. Jeg burde nok have spurgt og
derefter have taget spørgsmålet op her, hvis de svarede nej.

[Toke: Særlige regler?]

> Ja.. der er særlige regler: Loven om ophavsret.
>
> Citater er små bidder af en tekst. At kopiere en hel liste (selvom
> den er del af en webside) vil næppe blive regnet for et citat.

Jeg tænkte snarere på om der var særlige regler for lister af denne
type. Måske det var at betragte som facts eller lignende.

> Læs mere her:
> http://www.copydan.dk/

Jeg fandt http://www.copydan.dk/cm89.asp?d=1 hvor der står at tabeller
ikke må kopieres. Det tolker jeg som om jeg ikke må lave en
oversættelse.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-02-05 01:27

> Jeg tænkte snarere på om der var særlige regler for lister af denne
> type. Måske det var at betragte som facts eller lignende.

Der er ikke særlige regler "bare fordi" teksten er præsenteret i tabelform.
Det er teksten (indholdet), der er beskyttet af loven om ophavsret - det er
den, der i dette tilfælde har den "kunstneriske" værdi.

De tabeller du omtaler vil jeg tro handler om "tal" i tabeller. og her er
det ikke tallene (indholdet),
der udgør det kreative islæt (kaldet "værkshøjde" i loven), men snarere
formen og præsentationen af indholdet.

En website (layuotet) kan tilsvarende være beskyttet - også selvom indholdet
ikke nødvendigvis er det.

> Jeg fandt http://www.copydan.dk/cm89.asp?d=1 hvor der står at tabeller
> ikke må kopieres. Det tolker jeg som om jeg ikke må lave en
> oversættelse.

At teksten er præsenteret i tabelformat er uden betydning i dette tilfælde,
er jeg ret sikker på. Den kunne være præsenteret på en helt anden måde og
stadig være beskyttet.

Og så er det i øvrigt langt fra ualmindeligt, at "store foretagender" giver
"små fisk" lov til at bruge deres materiale. Man skal blot spørge først. Og
gør man ikke, så falder der til tider store erstatningskrav.

Jeg kender eksempelvis et par stykker, der scorede 6000 kr. i erstatning
hver de hver især havde fået en af deres artikler publiceret i et offentligt
tilgængeligt debatforum. Manden der gjorde det var flittig til at poste
andres artikler.... han lærte på den dyre måde.

Mvh. Lisbeth