Energi-indtag
Fra : Angina

Dato : 17-02-05 09:53

Hej i gruppen!

Lige for tiden, er jeg i gang med at kigge på min kost med kritiske øjne...
Cola, slik og bearnaise sovs ud....
Frugt og grøntsager ind...
Jeg vil ikke kalde det nogen kur, men jeg har da set lidt på Atkins og DDV.
Jeg har hæftet mig ved nogle af DDV`s principper, som bla. hedder 300 g
grøntsager frokost og aften.
Puha, det er godtnok store mængder, og min lyst til grøntsager begrænser sig
til ærter, majs, gulerødder, broccoli og blomkål i nævnt rækkefølge.
Men så kommer pegefingeren: majs, ærter og gulerødder i begrænsede mængder!
Hmph...
Jeg har søgt på energiindholdet i de forskellige grøntsager, og kan godt se
at majs er kriminelle, 494 Kj pr. 100 g.
Men i sidste ende må det vel komme an på indgift = udgift?
Altså, vælger jeg majs, ærter og gulerødder, så nøjes jeg med færre gram?
Jeg ved godt at pointen er, at man så må få mere, og derved ikke bliver så
hurtigt sulten, men når jeg nu synes at det er svært at køre 300 g broccoli
og blomkål ned?

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 18-02-05 14:05

"Angina" <Junk1234@mail.dk> wrote in

> [...]
> gram? Jeg ved godt at pointen er, at man så må få mere, og derved ikke
> bliver så hurtigt sulten, men når jeg nu synes at det er svært at køre

1. Majs på dåse har ikke verdens bedste ernæringsmæssige profil - den er
faktisk rimelig kedelig.

2. Der findes maaaaaaaaasser af grøntsager udover dem du har nævnt og hvis
du finder dig en thai-kogebog (wok-opskrifter osv), så er der med sikkerhed
beskrevet utroligt mange måder at gøre grøntsager spændende på. Kombineret
med kylling, rejer (2000g i Bilka ofte på tilbud til 89.95kr!) og
krydderier er der til månedsvis af smagsmæssig adspredelse i dine måltider
:).

Fra : Anne!

Dato : 18-02-05 14:49

Simon Haugaard Pedersen wrote:
> [...]
> med kylling, rejer (2000g i Bilka ofte på tilbud til 89.95kr!) og
> krydderier er der til månedsvis af smagsmæssig adspredelse i dine måltider
Efter DDVs principper må du max få 125 g af følgende grøntsager:
artiskok, bambusskud, forårsløg, jordskokker, løg, majroe, pastinak,
perleløg, persillerod, porrer, rosenkål, rødbeder,skalotteløg,
skorzonerrod, vandkastanier og ærter...

ubegrænsede er: agurk, asparges, salat, iceberg, radisser og røddiker.

fisk 3-5x om ugen, kød 3x om ugen og ellers kylling el kalkun.

300g grønt til hvert måltid (minus morgenmad selvfølgelig)

4 stk. grønt om dagen... 60 g brød om dagen...

Tag og se på nogle af deres opskriftsbøger, speciel den nye spis dig
slank 4 er meget inspirerende (dog dyr)...

:)

Fra : Tina

Dato : 22-02-05 09:51

"Angina" <Junk1234@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved godt at pointen er, at man så må få mere, og derved ikke bliver så
> hurtigt sulten, men når jeg nu synes at det er svært at køre 300 g

Hvis du er i tvivl om det samlede indtag kan jeg varmt anbefale fatlow
www.fatlow.dk et virkelig godt kostudregnings program.

MVH TinA