indholdsboks footer
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-02-05 23:48

hej ng

Jeg har læst at man ikke bør tildele indholdsboksen en bredde "width" når
man betytteri et layout som det her
www.vejen-net.dk/~jr/

men derimod sætte topbar og footer til 100%, og floade menu og indholdsrude
"left"

Det skulle bevirke at siden vises bedre i andre skærm opløsninger.

så langt, så godt...

Men, jeg ville jo gerne have min indholdsrude centreret, da jeg synes det
ser fjollet ud når det står ovre i den ene side. og det kan jeg ikke få den
til...

jeg vil også gerne have footeren til at stå neders på siden, der kunne jeg
måske sætte en højd på min mainboks, men så går det vel galt når man kører
andre opløsninger.
er der en måde der kan flytte footeren ned i bunden af skærmen?

JR

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-02-05 00:18

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Men, jeg ville jo gerne have min indholdsrude centreret, da jeg synes
> det ser fjollet ud når det står ovre i den ene side. og det kan jeg

Er det det her, du leder efter:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

> jeg vil også gerne have footeren til at stå neders på siden, der
> kunne jeg måske sætte en højd på min mainboks, men så går det vel
> galt når man kører andre opløsninger.

Ja det dur ikke, for du ved ikke, hvor høj din side er hos brugeren. Det har
intet med skærmopløsning at gøre men derimod bredden på browservinduet, der
ikke nødvendigvis er lig med skærmens fulde bredde.

Derfor skal du cleare footer, så den i alle tilfælde kommer under resten af
siden.

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp#cle

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-02-05 01:12

> [...]
> ikke nødvendigvis er lig med skærmens fulde bredde.
>
> Derfor skal du cleare footer, så den i alle tilfælde kommer under resten

hej Erik

Jeg har nu forsøgt at sætte begge margin til auto og det centrere boksen,
men breden fremkommer ikke, herefter har jeg forsøgt at sætte det som
følger:

#indhold{
width: 650px;
margin-left: 5px;
margin-right: auto;
border: 2px solid red;
padding-top:2%
text-align: center
}

men som du kan se på www.vejen-net.dk/~jr/

så benytter boksen slet ikke bredden selvom den tekst
der står skrevet er meget bredere end selve boksen.

Kunne jeg sætte bredden højere end de 650px?

Footeren har jeg skrvet som følger:

#footer{
clear: both;
position: relative;
bottom: 0px;
width:100%;
border: 2px solid red;
text-align: center
}

men det for ikke footeren ned i bunden af skærmen...

JR

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-02-05 15:03

Jan Rasmussen wrote:

> Jeg har nu forsøgt at sætte begge margin til auto og det centrere
> boksen, men breden fremkommer ikke, herefter har jeg forsøgt at sætte
> [...]

Det går galt fordi:

1. Du har ikke sat margin-left:auto;
2. Du har ikke puttet hele sideindholdet ind i den centrerede boks
(topbar og footer skal med ind i
boksen).

> Footeren har jeg skrvet som følger:
>
> #footer{
> clear: both;
> position: relative;
> bottom: 0px;
> width:100%;
> border: 2px solid red;
> text-align: center
> }
>
> men det for ikke footeren ned i bunden af skærmen...

Nej, det sætter footer ned under det det længste af de ovenover værende
elementer. Er sidens indhold ikke langt nok, vil footer svæve oppe et sted i
browservinduet. Er siden længere end højden på vinduet, vil footeren først
komme frem, når der scrolles.

Skal du have footeren stående fast i bunden af vinduet (og topbaren i
toppen?), skal du have fat i denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/fixed.asp

.... men så kan du ikke benytte teknikken i flyd.asp. Det er enten-eller.