værkstedskal man tro eller ej??
Fra : Anders E. Larsen

Dato : 16-02-05 17:41

Hej....

Jeg skal her på mandag ha skiftet tandrem på min bil hos den lokale ford.
jeg ville nu bare høre om efter at det man høre bla. her inde om at
værksteder "undlader" at skifte delene men skriver det på regningen
alligevel eller skifter dele der ikke var nødvendigt for at tjene flere
penge....
er der en måde at sikre sig imod det?

min svigermor sagde for sjov til mig at jeg da bare kunne få dem til at
ligge de dele de har tage ud ind i min bil så jeg har dem når jeg tage hjem,
så kan jeg jo se de er skiftet!

Hvad siger i til det, hvad er jeres mening om denne fremgangsmåde eller havd
gør i?

det er første gang jeg har brugt dette værksted da jeg først fik ford i
sommers!!

Anders

Fra : L

Dato : 16-02-05 18:20

Hej

Du kan godt stole på at delene er udskiftet.
Mekanikeren går jo ikke ind til lageret og siger, smæk også lige omløberhjul
og strammer på regningen.

Sikkert noget en landmandsmek. kunne finde på.

Mvh. TLS

Fra : Olesen

Dato : 16-02-05 19:24

"L" <ulund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Sikkert noget en landmandsmek. kunne finde på.

Da jeg fik justeret kaburator mv. i sommers
'forsvandt' min temp-føler på blokken.

Der kom en ny på regningen, selvom det
var mekanikerens skyld..

Den kostede ca. 140 og jeg sagde ikke noget,
men jeg har det da i baghovedet næste gang
jeg finder noget at brokke mig over...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-02-05 20:17

"L" <ulund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Mekanikeren går jo ikke ind til lageret og siger, smæk også lige
> omløberhjul og strammer på regningen.
>
> Sikkert noget en landmandsmek. kunne finde på.

Ikke detomindre har jeg prøvet at få skrevet en køler + væske på regningen,
udover den pakdåse som jeg udbad skiftet, + 20 andre ukontrollable div.
småting som div. skiver og møtrikker, hos SAAB i Roskilde. Andre kan
sikkert fortælle lign., jeg tror at auto-branchen er et tag-selv-bord for
snyd og bedrag, pga. kundernes uvidenhed, nogle snyder og det går ud over
dem som køre den "rene linje" :(. Jeg kan godt forstå Anders mistro, selv
benytter jeg en lille mekaniker, jeg har fået anbefalet, hos ham kan jeg gå
og "ose" og smider ikke bare nøglen i postkassen.
BTW. Desværre for Autocenteret ved jeg nok + har den org. vækstedsbog, så
de var nød til at gå på knæ og sige be-be, inden betalingen faldt ;)).

Fra : sailor99

Dato : 16-02-05 19:25

På det værksted, hvor jeg er kommet i mange år, har det altid været en fast
regel, at udskiftede dele bliver gennemgået sammen med mester, inden man som
kunde forlader værkstedet. - Det har altid været meget betryggende.

Mvh
Georg

Fra : Mi

Dato : 16-02-05 20:00

Anders E. Larsen <ae@aab-net.dk> wrote:
> [...]
> om at værksteder "undlader" at skifte delene men skriver det på
> regningen alligevel eller skifter dele der ikke var nødvendigt for at

Kun ved at kigge mekanikeren over skulderen, men hvis du er i tvivl med
hensyn til dit værksted - så skift!

> min svigermor sagde for sjov til mig at jeg da bare kunne få dem til
> at ligge de dele de har tage ud ind i min bil så jeg har dem når jeg
> tage hjem, så kan jeg jo se de er skiftet!

Et værksted som tænker i de baner vil selvfølgelig lægge noget gammelt
skrammel i stedet for.

--
Venlig hils....osv.
Mi

Fra : Eg Egemarke

Dato : 16-02-05 22:39

Du skal bare sige at du gerne vil have de skiftede dele med dig hjem
bagefter, det gør jeg ALTID (osse efter en dårlig oplevelse med en knast,
samt vippearme der skulle være byttet men aldrig blev det trods regning ((på
en Mc))
Så bed om at få de udskiftede dele udleveret det kan de ikke nægte, og du
har krav på delene

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Fra : Anders E. Larsen

Dato : 17-02-05 08:24

Hej....

Ok Eg, det vil jeg gøre jeg var bare ikke sikker på om man kunne tillade sig
at sige det til dem, det er jo lidt som om man siger at man ikke stoler på
dem!
Anders

Fra : Per O.

Dato : 17-02-05 09:39

> Ok Eg, det vil jeg gøre jeg var bare ikke sikker på om man kunne tillade
> sig at sige det til dem, det er jo lidt som om man siger at man ikke
> stoler på dem!
> Anders

Det synes jeg nu ikke det er. Hvis de opfatter det sådan, så har værkstedet
et problem! Da jeg indtil for et lille års tid siden havde en Fiat Bravo som
alt for jævnligt krævede at få en aftale med sin mekaniker, var det kutyme
at værkstedsejeren gik gennem såvel tilbud som stumper efterfølgende. Jeg
har altid set de defekte stumper, og har da også en enkelt gang mærket de
stumper jeg vidste skulle udskiftes med nye. Alt har været til min
tilfredshed, og der var aldrig løftede øjenbryn, når jeg bad om at se de
udskiftede dele. Det var kun de første par gange, så behøvede jeg ikke at
spørge mere, for så lå delene pænt samlet i en kasse, når jeg kom og hentede
bilen.
Du skal huske at det er dig som skal erlægge adskillige tusinde kroner for
arbejdet, og det er ikke anderledes end hvis du skal købe en sofa. Så vil du
vel også gerne kigge, føle og undersøge, for at være sikker på hvad du får.
Det har jeg aldrig oplevet en møbelsælger undre sig over, så hvorfor skulle
en mekaniker gøre det?

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 17-02-05 09:12

Anders E. Larsen wrote:
> [...]
> værksteder "undlader" at skifte delene men skriver det på regningen
> alligevel eller skifter dele der ikke var nødvendigt for at tjene flere

Ikke et svar på lige netop dit spørgsmål, men jeg har fornemmelsen af at
værkstederne nogle gange er lige lovlig kreative.

Jeg har lige haft min Pajero på et aut. Mitsubishi værksted, hvor de skulle

1) Montere automatisk kørelys
2) Afmontere eftermonteret startspærre
3) Rette en dør ind for at minimere vindstøj

Punkt 1 skulle efter aftale tage 1,5 timer. Regningen blev ialt på 4,2
timer + nogle småstumper.

Startspærren er ikke efter min bedste overbevisning (i modsætning til
hvad de påstår) loddet af. Og døren larmer ikke mindre.

Så jeg tror det benytter sig af, at man ikke har en jordisk chance for
at gøre objektiv indsigelse mod regningen. Deres argument kan altid bare
være "jamen den tid tog det", på trods af tidligere indikationer og evt.
mundtlige aftaler.

-dennis

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-02-05 06:27

"Anders E. Larsen" wrote:

> [...]
> værksteder "undlader" at skifte delene men skriver det på regningen
> alligevel eller skifter dele der ikke var nødvendigt for at tjene flere

Jep, forlang at få de udskiftede dele. Som udgangspunkt er delene
jo dine, du betalte for dem da du købte bilen. At du køber nogle
nye dele og beder dem montere, betyder jo ikke at de gamle dele
holder op med at være dine. Undtagelsen er ting som fx.
bremsekalipre, hvor det er normalt at man køber ombytningsstumper,
dvs. man returnerer de gamle kalipre til fabrikken når man køber
nye, eller også betaler man en højere pris.

Ovenstående udelukker selvfølgelig ikke at de finder en gammel
tandrem i deres skrald og stikker dig den, meeen...

Hvis ikke du bryder dig om at vise dem mistillid, så kan du jo
altid påstå at du engang havde en <find selv på et mærke> og du
der blev bedt om at betale for en vandpumpe der tydeligvis ikke
var blevet skiftet, så nu har du gjort det til en vane at bede om
stumperne, så der ikke behøver være tvivl om noget.

--
Hygge..
Thomas