Div istedet for tabel - problemer
Fra : Storm

Dato : 15-02-05 21:15

Jeg havde følgende:

http://home19.inet.tele.dk/storms/skabelon/test.html

men ærgrer mig over at jeg ikke har styr over de hvide streger som jeg
vil have til at være 2 px. De bliver ved at være dobbelte, samt andre
småting, der ikke ses her.

Istedet forsøger jeg at bygge det i div. Det går ikke så godt.

Jeg forstår åbenbart ikke nok om hvad man kan med div - jeg kan
ihvertfald ikke få min positionering til at virke.
Jeg har lavet en overordnet div som jeg lægger mine blokke ind i - burde
jeg ikke kunne regne med relativ positionering i forhold til den
container-div'en.

Jeg får ingen fejlmeldinger - men det ser nu alligevel ud til at jeg har
galt fat.

Jeg har tildelt mine div'er flere klasser, f.eks.

Her er resultatet:

http://home19.inet.tele.dk/storms/skabelon_div/test_div.html

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 21:55

Storm wrote:

> [...]
> Jeg har lavet en overordnet div som jeg lægger mine blokke ind i -
> burde jeg ikke kunne regne med relativ positionering i forhold til den

Det har du vist fået forkert fat i. Den omgivende div kan du give relativ
position. Derved bliver du i stand til at positionere indholdet absolut i
forhold til den omgivende div i stedet for i forhold til browservinduets
hjørner.

Men overvej, om ikke float ville være en bedre løsning til det meste. Det
vil gøre siden mere fleksibel.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Storm

Dato : 15-02-05 22:58

Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
> forhold til den omgivende div i stedet for i forhold til browservinduets

Tak for vejledning af min vildfarelse...

Jeg har så forsøgt at holde container-div'en relativ og lave indholdet
absolut.
Men - det er åbentbart ikke det eneste jeg har galt fat i.

Er det ok at remse klasser op sådan her:

- altså ovenstående div får hele 3 klasser tildelt, må jeg gøre det?

> Men overvej, om ikke float ville være en bedre løsning til det meste. Det
> vil gøre siden mere fleksibel.

Tak, det magter jeg vist ikke i denne omgang - men jeg vil bestemt
overveje det hen ad vejen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villum Sejersen

Dato : 16-02-05 06:34

Storm skrev:

> Er det ok at remse klasser op sådan her:
>
> - altså ovenstående div får hele 3 klasser tildelt, må jeg gøre det?

Ja, det kan man godt. Jeg bruger det ofte (se selv efter). Hvis der
skulle indsnige sig overlappende definitioner i klasserne, er det den
sidst læste, der bruges, mener jeg at have læst et sted. Så det kan få
betydning, hvilken rækkefølge klasserne skrives i.

--
med venlig hilsen Villum Sejersen

http://home20.inet.tele.dk/vsevisit

Fra : Storm

Dato : 16-02-05 13:49

Villum Sejersen <vse_slet_dette_@_slet_dette_privat.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> sidst læste, der bruges, mener jeg at have læst et sted. Så det kan få
> betydning, hvilken rækkefølge klasserne skrives i.

Tak - det vil jeg prøve. Jeg har netop forsøgt at sætte klassen med
positionering først af hensyn til rækkefølge-betydning.
Jeg smider den ned til sidst.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 16-02-05 21:13

> [...]

> sidst læste, der bruges, mener jeg at have læst et sted. Så det kan få
> betydning, hvilken rækkefølge klasserne skrives i.

Jeg har nu forsøgt at sætte klassen med positionering sidst - uden
resultat.

Så har jeg forsøgt at sætte float på de enkelte positioneringer, men det
funker nu ikke. Bruger du float - og hvis ja - hvordan?

Jeg har også prøvet i min tabel opbygning forsøgt at sætte border right
og bottom til 1px. = Når 2px ender op med 4px, kunne 1px måske give
2px...
Men 1px giver tilsyneladende 3 px.
- Ingen har sagt det skulle være let

--