Ang links og A elementet
Fra : Thomas G

Dato : 14-02-05 17:50

Hey NG.
endnu et spørgsmål.

jeg har nogle links i min menu og nogle links på selve indholdssiden på min
hjemmeside.
Hvordan skriver jeg min .css så jeg får en class til hver af de to
linktyper?

min hjemmeside kan ses her:
http://sekten.users.whitehat.dk/test/index.php
hvor der også er et link til mit .css dokument

Mvh. Thomas

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 14-02-05 17:56

Her er en opskrift: http://www.9am.dk/css/format.asp

--
Jesper Frandsen

http://9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-02-05 18:04

Thomas G wrote:
> jeg har nogle links i min menu og nogle links på selve indholdssiden
> på min hjemmeside.
> Hvordan skriver jeg min .css så jeg får en class til hver af de to
> linktyper?

Du kan sætte classes på A ved at skrive:
a.minClass {
color: pink;
}
a.minClass:hover {
color: brown;
}

og så sætte class på hvert A tag: <a href="bla.htm" class="minClass">

Eller du kan definere en stil for links i menuen og en anden for links i
indhold som sådan:

#menu a {
color: yellow;
}
#menu a:hover {
color: orange;
}
#indhold a {
color: blue;
}
#indhold a:hover {
color: green;
}

Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.
indhold der skal se anderledes ud.

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-02-05 18:51

René Lønstrup wrote:

> #menu a {
> color: yellow;
> }
> #menu a:hover {
> color: orange;
> }
> #indhold a {
> color: blue;
> }
> #indhold a:hover {
> color: green;
> }
>
> Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.
> indhold der skal se anderledes ud.

Ikke, hvis man benytter id. Der kan kun være et element på en side, der har
id="menu" og kun en med id="indhold".

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-02-05 19:25

Erik Ginnerskov wrote:

> Ikke, hvis man benytter id. Der kan kun være et element på en side,
> der har id="menu" og kun en med id="indhold".

Ja, men det jeg mente var at man godt kan have noget alá:

#menu a {
color: blue;
}
#indhold a {
color: red;
}
#indhold a.markeret {
background-color: yellow;
}

Så der er et overordnet stilskema for A-tags i hhv. id="menu" og
id="indhold", samt en class til evt. links i id="indhold" der skal
skille sig ud:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-05 01:45

René Lønstrup wrote:

> Ja, men det jeg mente var at man godt kan have noget alá:
>
> #menu a {
> color: blue;
> }
> #indhold a {
> color: red;
> }
> #indhold a.markeret {
> background-color: yellow;
> }

Så er vi enige.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Thomas G

Dato : 14-02-05 20:14

> [...]
> color: green;
> }
>
> Metoderne kan desuden blandes, hvis der er enkelte links i f.eks.

tak for det omfattende svar..det var lige hvad jeg havde brug for..
gider du eventuelt at forklare hvordan det der med
#menu a {...
fungere? er det så de link der er inden i blokken med id'et menu der får de
specificerede styles?

mvh. Thomas

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 20:17

"Thomas G" <thomasgi@FJERNvfemail.com> wrote:

>gider du eventuelt at forklare hvordan det der med
> #menu a {...
>fungere? er det så de link der er inden i blokken med id'et menu der får de
>specificerede styles?

Ja, men det er skrevet forkert. Når du vil bruge den samme style flere
gange på samme side, så skal det være i class="stylenavn" og i css
skal det skrives
..stylenavn {

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-02-05 22:06

Leonard wrote:
> [...]

Lige præcis. Alt udenfor bliver ikke berørt før du skriver enten nogle
helt generelle regler for links eller specificerede regler for de
resterende (som f.eks. dem for links i blokken med id="indhold")..

> Ja, men det er skrevet forkert.

Såh, det er da ellers valid CSS, jævnfør:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.rel7star.dk%2Fmisc%2Ftemp%2Ftestting.html&usermedium=all

- Men hvad mener du da der er forkert ved at gøre det sådan?

> Når du vil bruge den samme style flere
> gange på samme side, så skal det være i class="stylenavn"

Det er _også_ en mulighed ja...

Fra : Leonard

Dato : 15-02-05 08:32

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> wrote:

>- Men hvad mener du da der er forkert ved at gøre det sådan?

Jeg mener at da du nedenunder skriver:

så duer det ikke, for så gentager du id og det må man ikke.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : René Lønstrup

Dato : 15-02-05 11:18

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg mener at da du nedenunder skriver:

> så duer det ikke, for så gentager du id og det må man ikke.

Jeg tror du misforstår mig. Det jeg mener med at blande metoderne, er
noget alá:

#menu a {...}
#indhold a {...}
#indhold a.markeret {...}

Altså både en generalisering der siger at alle links under id="menu" og
id="indhold" skal se ud på hver sin måde, samt brug af en class der
specificerer at links med class="markeret" og som ligger under
id="indhold" skal se anderledes ud.

I koden er de 2 id'er jo stadig unikke:

Mvh
René Lønstrup

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leonard

Dato : 15-02-05 19:42

René Lønstrup <7star@iname.com> wrote:

>Jeg tror du misforstår mig. Det jeg mener med at blande metoderne, er
> [...]

Ja, når du skriver det sådan så er det korrekt kode, jeg ville bare
gøre en tilsyneladende nybegynder opmærksom på, at der er en væsentlig
forskel mellem id og class, som vi ofte ser her i gruppen bruges
forkert.

Jeg synes ikke det var tydeligt i dit oprindelige indlæg, og du har
ikke forstået hvad jeg forsøgte at skrive, så om det har hjulpet vores
første spørger ... ja, hvem ved

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : René Lønstrup

Dato : 15-02-05 22:04

Leonard wrote:
> Ja, når du skriver det sådan så er det korrekt kode

Nå, det var da godt ;)

> jeg ville bare
> gøre en tilsyneladende nybegynder opmærksom på, at der er en væsentlig
> forskel mellem id og class, som vi ofte ser her i gruppen bruges
> forkert.

Okay..

> Jeg synes ikke det var tydeligt i dit oprindelige indlæg

Næh, det er såmænd rigtigt nok (det var nok også lidt for hurtigt
skrevet, men aftensmaden ventede, såeh ;) ).

> og du har ikke forstået hvad jeg forsøgte at skrive

Nej, for du skrev (åbenbart heller) ikke hvad du mente

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 15-02-05 01:33

Leonard skrev:

> Ja, men det er skrevet forkert. Når du vil bruge den samme style flere
> gange på samme side, så skal det være i class="stylenavn" og i css
> skal det skrives
> .stylenavn {

Der er ikke noget forkert i det han har gjort! Han har blot lavet en
generalisering fremfor en specificering!
Når man skriver #menu a {} så betyder det at ALLE links som er i
elementet med id=menu bliver sådan, så er du fri for at skulle sætte
klasse på hver link i din menu! Det er faktisk en ganske fin måde at
lave tingene på, idet du ofte har forskellige områder i dit dokument,
hvor der findes ens elementer, men du ønsker at de skal vises
forskelligt, men uden at man skal sidde og sætte klasse på alle
instancer af dem. Men udover det, så kan man bruge både klasser og id
til det. Det afhænger af situationen og strukturen.

Claus