Erfaringer med All-In-Wonder kort
Fra : Anders Bang

Dato : 15-02-05 20:00

Hej,

Jeg går og overvejer at erstatte det gamle stereo-anlæg med DVD- og
video-afspiller i stuen med en multimedie-PC. Til dette skal jeg bruge et
grafik/TV-kort, som kan optage fjensynssignalet, lagre det på harddisken og
afspille det tilbage mod stuens fjernsyn. Jeg har kig på ATi's All-In-Wonder
kort og vil gerne høre, om der er nogen, som har erfaring med disse. Jeg går
ud fra, at softwaren fint klarer TDCs kabelTV...?

Helt specifikt, så kigger jeg på All-In-Wonder 9800 SE og All-In-Wonder 9800
Pro, der koster i omegnen af hhv. 1.300,- og 2.500,-. Da jeg ikke har tænkt
mig at bruge PC'en til at spille på, vil jeg høre, om der er nogen forskel i
selve multimedie-ydelsen (altså fjernsyn/radio-funktionaliteten) på disse
kort og om jeg ikke fint kan nøjes med SE-udgaven?

Mvh
Anders

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 15-02-05 23:07

> [...]
> kig på ATi's All-In-Wonder kort og vil gerne høre, om der er nogen,
> som har erfaring med disse. Jeg går ud fra, at softwaren fint klarer

Jeg har optaget mange programmer (fra TDC kabelTV) med mit Radeon 9000 Pro
AIW. Med de nyere udgaver af softwaren fungerer det ret godt. Jeg bruger
kortet til optagelser og tidsforskudt TV. Begge ting fungerer rimeligt
smertefrit.

> [...]
> vil jeg høre, om der er nogen forskel i selve multimedie-ydelsen
> (altså fjernsyn/radio-funktionaliteten) på disse kort og om jeg ikke

Jeg ved ikke om begge kort har radiotuner, og vær også opmærksom på om der
følger en Remote Wonder med til kortene. Den nye version af Remote Wonder
skulle være lidt bedre end den jeg har. Den nye version sælges vist nok kun
bundlet med et AIW-kort.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Anders Bang

Dato : 16-02-05 00:25

Hej Jeppe,

Hvordan fungerer fjernbetjeningen - jeg mener hvordan installeres
modtager-"øjet" i PC'en?

Mvh
Anders

Fra : Brian Lund

Dato : 16-02-05 02:47

> Hej Jeppe,
>
> Hvordan fungerer fjernbetjeningen - jeg mener hvordan installeres
> modtager-"øjet" i PC'en?

USB - Det er iøvrigt med radio-signal så du behøver ikke pege hen mod PC'en,
og signalet kan endda gå igennem en væg...

Du skal så have et program kørende som fortæller computeren hvad den skal
gøre når du trykker på en knap.

Brian

Fra : Aksel

Dato : 16-02-05 10:22

"Anders Bang" <anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jeppe,
>
> Hvordan fungerer fjernbetjeningen - jeg mener hvordan installeres
> modtager-"øjet" i PC'en?
>
> Mvh
> Anders

Der er en USB dims der kan ligge bag PCen.

Hilsen Aksel

Fra : Aksel

Dato : 16-02-05 00:15

> [...]
> forskel i selve multimedie-ydelsen (altså fjernsyn/radio-funktionaliteten)
> på disse kort og om jeg ikke fint kan nøjes med SE-udgaven?

Jeg har købt et 9800 SE på grund af fine anmeldelser, men jeg har ikke
installeret det endnu på grund af bundkortproblemer.

Der følger fjernbetjening med, SE modellen er ikke helt så hurtig til spil
som Pro eller XT, men er stadig et kort i topklassen, jeg har fundet nogle
anmeldelser, de er ganske vist om Pro modellen
http://www.chip.de/artikel/c_artikel_10551672.html?tid1=14941&tid2=20992

http://www.xpcgear.com/atialra98pro.html

http://www.ati-news.de/HTML/Berichte/Sapphire/AIW9800-Pro-UE/AIW9800-Pro-UE-Seite1.shtml

Man kan åbenbart tune SE typen så den kommer nærmere på Pro ydelse
http://www.ati.com/support/products/pc/radeon9800/aiw9800prosetup.html

Jeg svarer igen når jeg har fået kortet installeret.

Hilsen Aksel

http://www.techpowerup.com/softmod/

Fra : Anders Bang

Dato : 16-02-05 13:13

Hej alle,

Tak for jeres svar og input.

Jeg er kommet til at kigge lidt på deciderede TV/FM-kort a la Pinnacle og
Hauppauge. Hvis jeg nu køber et bundkort med integreret grafikkort, så burde
det jo være fint, sålænge der ikke skal spilles på PC'en. Så kunne et
TV/FM-kort vel egentlig klare det samme som All-In-Wonder kortet (altså
optage/afspille tv-udsendelser og afspille FM-radio) til en betydelig mere
attraktiv pris, ikke?

Sagen er nemlig, at så vidt jeg kan se, så skal jeg bruge omkring kr. 2000,-
på et ATi 9600XT AIW eller kr. 2400,- på et ATi 9800 Pro for at der følger
fjernbetjening med. Mer-prisen for et bundkort med integreret grafik er
minimal (omkring en hund eller så) og så vidt jeg kan se, kan jeg få et
fornuftigt TV/FM-kort til omkring kr. 6-700.

Jeg ved godt, at der findes forskellige udgaver af disse to producenters
TV/FM-kort, men hvis I nu bekræfter, at jeg lige så godt kan nøjes med et
sådan, så kan vi jo bagefter åbne diskussionen omkring hvilket man så skal
vælge...

Mvh
Anders

Fra : ct

Dato : 16-02-05 16:43

prøv at tage et kig i nyhedsgruppen dk.teknik.tv+video, der diskuteret emnet
flittigt

claus

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-02-05 23:03

Hey.

Jeg vil anbefale dig at købe en lille microPC med onboard lyd, video og
LAN (helst med SPDIF og S-video ud), og så købe et hauppauge 250
eller 350 kort til den

Jeg har selv en aopen XCcube EZ18, og den kører ganske fint. har dog
ikke fået installeret et tv tuner kort i den, men som afspiller for
musik og film kører det helt fint, endda mens den samtidig kører
mail/web/database/ftp/fil server. Se evt billede her:
http://www.fucked-up.dk/mp3player/

Den indeholder et Aopen motherboard med nForce 2 chipset, dvs. Geforce 4
MX onboard grafik, med 2 VGA og 1 Svideo port. Der er SoundStorm lydkort
i den, så du har 5.1 analog ud, samt både coax og optisk SPDIF ud og ind
- perfekt sammen med en dolby digital forstærker

Så er der 3 USB og 3 firewire porte, så du kan sagtens sætte digitalt
videocam til også, hvis du får brug for dette

Den kostede mig vist 2200 for et år siden, og jeg smækkede bare
HD+CPU+RAM i den og det kørte med det samme...