Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
TV-Out - TV som PC-Skærm?
Fra : Spam Me

Dato : 15-02-05 13:22

Et måske lidt dumt spørgsmål, men....

Når et grafikkort at TV-Out, betyder det så, at jeg kan bruge mit TV-som
PC-skærm?

....og i givent fald, hvilke krav sætter det til TV'et? (Hvilke stik skal det
have)?

--
BO

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 15-02-05 13:55

On Tue, 15 Feb 2005 13:22:23 +0100, "Spam Me" <spamtest@mailreal.dk>
wrote:

>Et måske lidt dumt spørgsmål, men....
>
>Når et grafikkort at TV-Out, betyder det så, at jeg kan bruge mit TV-som
>PC-skærm?

Nja, det betyder reelt, at du kan udsende et TV-billede fra PC'en.

TV-billedet består af ca. 500 linier på den lodrette led. Dette er
altså ikke ret meget. VGA med 520x480 passer meget godt. Super VGA på
800x600 er på grænsen. Men spil i denne opløsning kan man godt have
glæde af at køre på et stort TV.

Så computerskærme er langt bedre end TV. Det vil ofte passe fint at se
TV på skærmen (med TV-kort i) på en fjerde-del af skærmen.

>...og i givent fald, hvilke krav sætter det til TV'et? (Hvilke stik skal det
>have)?

Ja, TV'ets billede bliver ikke bedre, før end vi får HDTV.

Man kan f.eks. købe en scart-adapter. På det kan man sætte composite
eller s-vga stik fra grafikkort, samt 2 phone-sticks fra et minijack
på lydkortet (line-out, stereo mini-jack).

eller dit fjernsyn er så nyt, at det svga-indgangstik.

mvh

John

Fra : Spam Me

Dato : 15-02-05 16:19

JK (at mail dot dk) wrote:
> On Tue, 15 Feb 2005 13:22:23 +0100, "Spam Me" <spamtest@mailreal.dk>
> wrote:

Først tak for svar - jeg har lige et opfølgende spg.

> Man kan f.eks. købe en scart-adapter. På det kan man sætte composite
> eller s-vga stik fra grafikkort, samt 2 phone-sticks fra et minijack
> på lydkortet (line-out, stereo mini-jack).

Jeg har faktisk en scart-adapter i min rodekasse. Den har (ud over
scartstikket) en Input/Output kontakt samt 4 stik mærket hhv.
- Audio L/Mono
- Audio R
- S-Video
- Video

Der ud over har jeg et kabel, der passer til S-video, stikket.

Fjernsynet har scart, så hvis jeg forstår dig ret, behøver jeg blot et
grafikkort med S-video (også kaldet S-vga?), og så skulle jeg kunne bruge
TV'et som computerskærm?

--
BO

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 15-02-05 16:30

On Tue, 15 Feb 2005 16:19:21 +0100, "Spam Me" <spamtest@mailreal.dk>
wrote:

> [...]
>
>Fjernsynet har scart, så hvis jeg forstår dig ret, behøver jeg blot et
>grafikkort med S-video (også kaldet S-vga?), og så skulle jeg kunne bruge

Ja, hvis dit fjernsyn vil med s-vga (det må ikke være gammelt så). Jeg
har de bedste erfaringer med composite. Kvalitetsforskel har jeg/vi
ikke set.

Den In/Out omskifter må du eksperimentere med. Det er jo nonsens, -
set hvorfra ? in/out altså.

Et grafikkort med tv-out skal du bruge, ja. Der findes s-vga til
composite converter kabler.
Det er lidt forskelligt for grafikkortene, hvad man kan. Nogle enkelte
kan indstille bootable screen, og huske det, - så kan man også boote
på TV. Generelt er der en maksimal opløsning, man ikke må overskride
for at få TV-signal. F.eks. 800x600, eller 1024x768.
Man skal også indstille PAL, eller måske kan dit fjernsyn også NTSC ?

mvh

John

Fra : Sune Salminen

Dato : 15-02-05 21:41

JK (at mail dot dk) wrote:

Jeg blander mig lige

> Ja, hvis dit fjernsyn vil med s-vga (det må ikke være gammelt så). Jeg
> har de bedste erfaringer med composite. Kvalitetsforskel har jeg/vi
> ikke set.

Der er ikke noget der hedder S-VGA i forbindelse med TV-Out. Det hedder
S-Video.

> Den In/Out omskifter må du eksperimentere med. Det er jo nonsens, -
> set hvorfra ? in/out altså.

In-out omskifteren bestemmer om video og lyd skal komme ind eller ud ad
SCART stikket, video stikkene og lydstikkene på omformeren. Jeg har selv
en magen til. Når man skal sende et signal fra computeren, kan man sætte
omformeren i sin video eller sit TV's SCART indgang og omskifteren skal
så stå på 'in'.

Ellers skulle den jo have to S-Video stik, to composite stik og 4 audio
stik.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Jakob M

Dato : 15-02-05 19:44

> [...]
>
> Fjernsynet har scart, så hvis jeg forstår dig ret, behøver jeg blot et
> grafikkort med S-video (også kaldet S-vga?), og så skulle jeg kunne bruge

Kun hvis dit fjernsyn understøtter S-video via scart, det burde stå i
manualen til fjernsynet. Ellers bliver nødt til at leve med composite (gult
stik), der generelt er en anelse ringere.

Mvh
Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 15-02-05 20:04

> [...]
>
> Fjernsynet har scart, så hvis jeg forstår dig ret, behøver jeg blot et
> grafikkort med S-video (også kaldet S-vga?), og så skulle jeg kunne bruge

S-video også kaldet SVHS i nogle tilfælde, S-VGA er et signal du kan sende
ud af dit VGA stik, og altså ikke på TV-out!

Du kan godt tilslutte dit fjernsyn med S-video, men hvis du vil have farver
på billedet skal dit TV også understøtte S-video/SVHS! - Ellers får du bare
et sort/hvid billede!
Hvis du ikke har et S-video TV kan du bruge composite istedet (det gule
phono-stik) - Men så skal dit grafikkort enten have composite stik ud, eller
du skal bruge en S-video -> Composite adaptor (hvis den ikke følger med til
grafikkortet, det har den gjort ved mig indtil videre) - Også kaldet
"colorfix"...

Brian

Fra : Sune Salminen

Dato : 15-02-05 21:52

Brian Lund wrote:

> S-video også kaldet SVHS i nogle tilfælde

Ja, det er underligt som fabrikanterne har taget det til sig.

S-VHS er en slags videobånd. S-Video er et billedsignal.

-Sune