Tidsfrister for brug af indsamlede beviser~
Fra : ASKF

Dato : 14-02-05 16:40

Den 13. januar foretog en fogeddommer en ca. 8 timer lang
bevissikringsforretning mod en ejer af en DC++ hub. Fogdens it-kyndige
hjælper benyttede i denne forbindelse et medbragt program på rekvisitae
computer til indsamling af beviser.

Bevis indsamlingen bestod af IPer på brugerne af huben, indhentning af
deres fillister samt download af en enkelt fil fra hver (sandsynligvis
til verificering af om indholdet stemmer overens med filnavne).
http://www.team-ays.dk/news.php?readmore=20

Det juridiske grundlag for selve fogdeforretningen kan der stille
spørgsmål ved, men det er ikke det jeg primært vil spørge til (det kan
nemt blive politisk).

Mit spørgsmål er om hvorledes disse beviser skal betragtes?

Er de en del af sagen mod rekvisitus, eller kan de også betragtes som
beviser for enkeltsager mod hver af de involverede bruger af huben?

I tilfældet hvor de udgør en del af beviset mod rekvisitae, har
rekvirenten 30 dage til at tage dem i anvendelse ved at indlede en sag
ved domstolen, men hvordan i det andet tilfælde?

Hvis der ikke indledes en sag mod rekvisitae, skal de indsamlede beviser
så destrueres efter 30 dage og er rekvisitae berettiget til en
kompensation for uretmæssig ransagning?

Er der andre måder at betragte RPL på, og hvilke fortolkninger er der
evt. præcedens for?
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Peter GC

Dato : 14-02-05 21:05

ASKF wrote:

[klip]

> Mit spørgsmål er om hvorledes disse beviser skal betragtes?

Som andre beviser: det er en konkret vurdering af bevisernes lødighed.

> Er de en del af sagen mod rekvisitus, eller kan de også betragtes som
> beviser for enkeltsager mod hver af de involverede bruger af huben?

Det er svært at besvare - men jeg *tror* kun de kan brugese mod rekvisitus.

> I tilfældet hvor de udgør en del af beviset mod rekvisitae, har
> rekvirenten 30 dage til at tage dem i anvendelse ved at indlede en sag
> ved domstolen, men hvordan i det andet tilfælde?

Hvilket andet tilfælde?

> Hvis der ikke indledes en sag mod rekvisitae, skal de indsamlede beviser
> så destrueres efter 30 dage og er rekvisitae berettiget til en
> kompensation for uretmæssig ransagning?

De skal ikke destrueres. Men der er mulighed for erstatning.

> Er der andre måder at betragte RPL på, og hvilke fortolkninger er der
> evt. præcedens for?

Ikke helt forstået.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 18:50

Jeg går ud fra at vi taler om samme sag der tidligere har været diskuteret
her i gruppen.

Beviserne kan sagtens anvendes mod de brugere der har anvendt udstyret - det
er nok også derfor beviserne er indsamlet - ellers var det vel strengt taget
ligegyldigt at indsamle dem. Du kan læse om reglerne i Retsplejelovens
kapitel 57a.

Det fremgår også her at rekvirenten indenfor 4 uger skal udtage stævning -
såfremt dette ikke sker skal materiale og beviser leveres tilbage til
Fogedretten der står ikke at disse skal destrueres - for selv om du ikke
stævnes kan andre sagtens blive stævnet og derfor er bevissikringen sådan
indrettet. Du kan såfremt du ikke stævnes anlægge søgsmål om erstatning.

PN