hvilke obligationer
Fra : MVN

Dato : 14-02-05 07:38

jeg har 30.000 (ja "kun" 30 tusinde) som jeg gerne vil have en bedre rente
på end de 2 % jeg får i nykredit....

hvad kan i anbefale mig at købe og hvordan foregår det med
gebyrer,fortjeneste osv. osv. ?

jeg regner med at havde den i et år ca. måske mere

MVN

Fra : Peter H

Dato : 14-02-05 10:27

Du kan næppe få en bedre forretnng uden risiko, 30000Kr i obligationer med
transaktionsgebyrer, VPgebyrer, depotgebyrer, rentebrevsgebyrer osv kan
ikke
slå 2% kontantindestående med en tidshirisont på et år. Di må tage en tage
en højere risiko for at få mere.

Måske kan du får 2 1/4 % hos et konkurrerende pengeinstitut.

Med højere risiko menes inv.forening i blandede obligationer, fx carnegie
obligationer, NYkredit invest obligationer etc, der kan du måske få 5-7 %
afkast på et år med dertil hørende gebyrer for handel, VP osv, der er ikke
meget extra at hente. Men selvom du skulle få 5% extra af 30000 er dette
kun
1500kr, der efter skat er 800kr og med fratræk for handelseomkostninger,
VP,
depotgebyrer er der måske 500 kr tilbage. Men det er jo også penge.

Min anbefaling på dit spørgsmål om obligationer er: det ikke kan betale
sig
med så kort tidshorisont at søge højere rente.

Fra : MVN

Dato : 14-02-05 12:04

"Peter H" <Peter@Herzberg.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig
> med så kort tidshorisont at søge højere rente.

tak for tålmodigheden..... jeg havde bare håbet på at jeg kunne gøre noget
uden risiko og med kort tidshorisont....

tak for hjælpen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 14-02-05 12:23

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> jeg har 30.000 (ja "kun" 30 tusinde) som jeg gerne vil have en bedre rente
> på end de 2 % jeg får i nykredit....

Statoil giver 5% på en Varmekonto - så hvis du har Oliefyr kan du jo betale
for meget

Fra : Boerge

Dato : 14-02-05 13:21

Frithiof Andreas Jensen wrote:

> Statoil giver 5% på en Varmekonto - så hvis du har Oliefyr kan du jo betale
> for meget

Investeringsforeninger med aktier giver også større afkast end 2% p. a.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : MVN

Dato : 14-02-05 15:06

"Boerge" <zxdfawd@asdf> skrev i en meddelelse

> Investeringsforeninger med aktier giver også større afkast end 2% p. a.
>
> Med venlig hilsen
> Børge

ja,men som der står i subj: hvilke obligationer---
jeg vil helst ikke løbe en risiko med aktier.... ellers tak for det

jeg tror bare jeg må nøjes med mine 2%

Fra : Peter H

Dato : 14-02-05 15:13

Der er også obligationer, der giver 5-15%, men så er de noteret i en anden
valuta. Dvs du er garanteret fx 10%, men kan være noteret i HUF eller PLN
dvs østeuropa, men her kommer skatten ind, for kursen på obligationen skal
kursgevinsten også beskattes ved salg.
Ved Islandska obligationer tror jeg også du kan opnå 10%, men hvis kursen på
islandske kroner falder, så er renter ikke så meget hver.
Skal det være med lav risiko er bankindskud nok det bedste, evt
www.mybanker.dk kan give et svar på hvilke banker der giver den højeste
indlånsrente

PH

Fra : Boerge

Dato : 14-02-05 17:27

MVN wrote:

> ja,men som der står i subj: hvilke obligationer---

Det ved jeg. Der står heller ikke fyringsolie.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Peter H

Dato : 14-02-05 15:07

jeps, men garantien over 1 år er ikke særlig stor. Det kan sagtens være at
en inv.forening giver 10 pa den ene år, -20% året efter og 10% igen.
Aktier giver som bekendt 7-8-9% pa set over 5-10-15 år, men det gælder
langtfra hvert år.
Men man kan vælge dem, der plejer at stige år efter år, som fx. sparinvest
value aktier, Obligationsafd. (her er det undtagelsen at de ikke stiger med
5-6-7% pa)

PH

Fra : Boerge

Dato : 14-02-05 17:34

Peter H wrote:

> jeps, men garantien over 1 år er ikke særlig stor. Det kan sagtens være at
> en inv.forening giver 10 pa den ene år, -20% året efter og 10% igen.

Dem har jeg ikke prøvet endnu. Jeg har ofte hensat en lille opsparing på
få tusinde kr. i aktiebaserede investeringsbeviser i Danske Invest nogle
få måneder af gangen, og det har oftest givet mig mere end 2% afkast.

På den måde har jeg en opsparing med få dages opsigelse, som ikke lokker
på en anfordringskonto.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Jim

Dato : 16-02-05 12:55

> [...]
> Men man kan vælge dem, der plejer at stige år efter år, som fx.
> sparinvest value aktier, Obligationsafd. (her er det undtagelsen at de

2004 har været et forrygende år for aktiemarkedet, og kfx-aktierne er
gennemsnitlig steget med ikke mindre end 20% på bare et år.
Havde investoren 50000 kr, havde jeg anbefalet ham en APM-aktie.
Det siges, at det skulle gå rigtig godt for Mærsk, også i 2005.
Men stil spørgsmålet i aktieforum på http://www.euroinvestor.dk
Der sidder en del eksperter, som er villige og mere end glade for at
besvare spørgsmål, hvad enten det drejer sig om aktier eller obl.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-05 14:47

Den 16-02-05 12.54 skrev Jim følgende:

> Men stil spørgsmålet i aktieforum på http://www.euroinvestor.dk
> Der sidder en del eksperter, som er villige og mere end glade for at
> besvare spørgsmål, hvad enten det drejer sig om aktier eller obl.

Det kan nok være lidt svært for uerfarne i det forum at adskille de få
eksperter fra massen af lalleglade investorer, der investerer ud fra et
lysegrønt håb, og derefter vidt og bredt fortæller om deres fantastiske
investering.

Det skal dog siges, at jeg kun kender aktie-forummet, men det er til
gengæld kun noget, jeg vil anbefale som underholdning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Jim

Dato : 16-02-05 17:50

> [...]
>
> Det skal dog siges, at jeg kun kender aktie-forummet, men det er til
> gengæld kun noget, jeg vil anbefale som underholdning.

Så tager du fejl.
Alias som eks. "Mikke" og "Bearbay" er eksperter på hver deres område.
"Mikke" ved noget om obligationer, og "Bearbay" ved noget om skibsfragt.
At du ikke kan adskille skidt fra kanel, skal jo ikke afholde andre for
at søge gode råd på Euroinvestor.
Jeg har selv bevæget mig på Euroinvestor, og jeg er selv aktionær.
Javist er der nogle tågehoveder, men de holder ikke længe i det forum.
De fleste er meget seriøse, når det gælder investeringer.
Går du derimod i EI-cafeen, så er det skæg og ballade.
Og hvad du kalder for investering erfter lysegrønt håb, er det nogen
kalder for investering efter TA.
Jeg selv går efter FA, men kigger da også på TA.

J.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-05 18:39

Den 16-02-05 17.49 skrev Jim følgende:

> Så tager du fejl.
> Alias som eks. "Mikke" og "Bearbay" er eksperter på hver deres område.
> At du ikke kan adskille skidt fra kanel, skal jo ikke afholde andre for
> at søge gode råd på Euroinvestor.

Problemet er, som jeg skrev, at nye besøgende ikke kan se, hvem de skal
lytte efter, og hvem som blot hypper deres egne kartofler. Det tager
lidt tid at skelne mellem skidt og kanel.

> Javist er der nogle tågehoveder, men de holder ikke længe i det forum.

Jeg kan nu huske flere af tågehovederne fra flere år tilbage. Igen, jeg
har kun erfaring med aktieforummet.

> De fleste er meget seriøse, når det gælder investeringer.

Det er ikke mit indtryk. Det understreges også af, at det er de mere
risikobetonede aktier, der hovedsageligt fokuseres på i forummet. De
mere sikre aktier er tilsyneladende for kedelige.

> Går du derimod i EI-cafeen, så er det skæg og ballade.

Har jeg ikke prøvet.

> Og hvad du kalder for investering erfter lysegrønt håb, er det nogen
> kalder for investering efter TA.

Nej, det jeg kalder for lysegrønt håb er investering efter følelser. At
de mener, at nu er aktien blevet billig, så nu skal der investeres i
den. Og så benytter de enhver lejlighed til at fortælle, at nu vender
det snart. Og så brokker de sig over, at markedet ikke kan finde ud af,
at det her er en superaktie.

Man behøver blot at gå tilbage til Vestas' kvartalsorientering i
november og se reaktionen i den forbindelse.

Bortset fra det, har jeg ikke meget til overs for TA, men det er nu en
helt anden diskussion.

Fra : Jim

Dato : 17-02-05 10:00

> Problemet er, som jeg skrev, at nye besøgende ikke kan se, hvem de
> skal lytte efter, og hvem som blot hypper deres egne kartofler. Det
> tager lidt tid at skelne mellem skidt og kanel.

Ja, men obligationer og aktier skal ikke handles udelukkende på
anbefaling af personer, som mener at vide noget.
Det skal underbygges af tal, kurver og signaler.
Jeg startede selv med investeringsforeninger, men har ikke haft den
store succes med det.
Så købte jeg aktier for at relativt lille beløb, hvor jeg tjente op mod
50% på under 3 mdr.
Jeg kunne have tabt hele beløbet eller en stor del af det, men så havde
jeg også kun sat en lille andel i spil. Og det er det man skal, når man
handler med aktier. Står man med 30.000, som måske skal bruges om et år,
så er det en relativ kort tidshorisont, hvad enten du taler om aktie-
eller obligationsinvestering.
Er man garvet handler, så er 30.000,- et fint beløb til at købe en aktie
for, og så sælge de igen, når den eksempelvis får et salgssignal om 3
mdr. Så kan gevinsten have været lige fra 10% op til 40, ja måske endda
50%.
Men 30.000,- sætter man ikke i een aktie, når man ikke kender forskel på
TA og FA og ikke har fulgt markedet og nyhedsstrømmen i mindst ½ års
tid.
Og så skal man sprede sin risiko ved bl.a. at investere bredt i
forskellige segmenter.
Køb aldrig en aktie i nedtrend, og hold dit stop-loss.

> Man behøver blot at gå tilbage til Vestas' kvartalsorientering i
> november og se reaktionen i den forbindelse.

Jeg har ikke været inde i Vestas-aktien i lang tid, da det er en aktie,
som har taget en gevaldig nedtur, og den er egentlig ikke rigtig kommet
oven på igen.
Jeg handlede den i sin tid, da den bevægede sig i kurs 300 - 400.
Men det er lang tid siden.

> Bortset fra det, har jeg ikke meget til overs for TA, men det er nu en
> helt anden diskussion.

Ja, men kom dog ind i vores forum og diskuter, så du kan argumentere for
dine synspunkter.
Sagen er jo den, at man ikke kun skal handle sine papirer efter TA, men
gør man det med en god portion FA, så kan du nå langt.
Finder man en strategi, som virker, altså giver flere gevinster end tab,
så er man allerede godt på vej.
Men vær med i forum, så vi kan få en debat.

:0)

Mvh. Jim.

Fra : Jim

Dato : 16-02-05 12:49

> Investeringsforeninger med aktier giver også større afkast end 2% p.
> a.

Jeg ville holde mig langt væk fra investeringsforeninger.
De som tjener mest på dem, er pengeinstitutterne.
Så hellere 2% 2013 skibskredit, så er der skattefri kursgevinst, som er
sikker, når de udtrækkes til kurs pari i 2013.
Den fås til kurs 90, hvis du er hurtig.
4% 35 er også fin endnu. Her er risikoen dog noget større.