guitar-grebskifte i Every Breathe you take
Fra : Per

Dato : 15-02-05 14:01

Hej NG!

Det har altid undret mig, at man kan høre guitaristen i bandet "Police" på
sangen Every Breathe You Take skifte greb/bånd i starten af sangen. Man kan
simpelthen høre at hånden han skifter greb med - kører hen over strengene.

Er der nogen her, der ved om det skal være sådan eller det er fordi det er
meget svært at skifte greb uden at man kan høre hånden glide hen over
strengene på netop det nummer.

Jeg synes ikke jer har hørt den slags på andre sange før.

Jeg synes iøvrigt, at det lyder ret fedt, at man kan høre grebskiftene, så
måske er er meningen?
--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-02-05 15:31

Hej Per

Jeg spiller ikke selv guitar, og kan derfor ikke besvare dit spørgsmpl.
Jeg vil også bare sige, at jeg synes det lyder mega fedt i det nummer,
og egentligt også i mange andre numre. Det gør lyden mere autentisk.

- Martin

Fra : Christian Muus

Dato : 15-02-05 15:42

> [...]
>
> Jeg synes ikke jer har hørt den slags på andre sange før.
>
> Jeg synes iøvrigt, at det lyder ret fedt, at man kan høre grebskiftene, så

Hejsa...jeg syntes faktisk det er noget jeg har lagt mærke til før...også
hos andre kunstnere. Nok oftest ved dem der spiller på akustisk guitar...Det
er ikke fordi det lyder grimt...det gør måske bare lyden lidt mere "ægte"

Fra : Lasse Bjørn Jensen

Dato : 15-02-05 15:46

At Tue, 15 Feb 2005 14:00:33 +0100, Per mumbled something like:

> [...]
>
> Er der nogen her, der ved om det skal være sådan eller det er fordi det er
> meget svært at skifte greb uden at man kan høre hånden glide hen over

Grunden til at det er så tydeligt er en kombination af den guitarlyd
(og delay-effekten) der bruges.

Selve riffet kan strengt taget godt spilles uden at 'accentere' effekten,
men efter at have prøvet det, synes jeg bestemt at det er nemmere at 'glide'
mellem akkorderne.

> Jeg synes ikke jer har hørt den slags på andre sange før.

Ork, der er masser. Bare ikke på 'overproduceret' musik, hvor den slags
tit fjernes sammen med vokalistens vejrtrækninger, og andre 'naturlige'
ting...go figure..

--
Lasse Bjørn Jensen

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-02-05 16:00

Per wrote:

> [...]
>
> Jeg synes ikke jer har hørt den slags på andre sange før.
>
> Jeg synes iøvrigt, at det lyder ret fedt, at man kan høre grebskiftene, så

"Fret noise" er en ganske almindelig del af en guitars lyd. Den er eller
kan gøres mere eller mindre tydelig afhængig af instrument, strenge,
forstærker, effekter osv. Når man efterligner en guitar elektronisk kan
man vist normalt vælge "fret noise" til og sikkert også konfigurere denne.

/David

Fra : Jacob E.

Dato : 15-02-05 18:57

Per wrote:
> [...]
> Jeg synes ikke jer har hørt den slags på andre sange før.
>
> Jeg synes iøvrigt, at det lyder ret fedt, at man kan høre

Prøv at hør på Sade: "By your side". Der er effekten overdrevet.

Mvh Jacob Ekstrøm

Fra : Reaf

Dato : 17-02-05 10:57

> [...]
>
> Jeg synes ikke jer har hørt den slags på andre sange før.
>
> Jeg synes iøvrigt, at det lyder ret fedt, at man kan høre grebskiftene, så

Jeg sat hjemme for et par år siden og forsøgte at lytte mig frem til greb.
Her er resultatet:

http://www.guitaretab.com/p/police/24055.html